Wbrew pozorom outsourcing nie jest tematem nowym, a za jego koncepcją ma stać sam Henry Ford. Legendarny założyciel koncernu motoryzacyjnego miał powiedzieć „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.” Nie bez przyczyny to właśnie w branży motoryzacyjnej model ten został zastosowany po raz pierwszy.
W słowach Forda jest niemal cała kwintesencja tego procesu. Dziś firmy, chcąc zwiększyć skuteczność oraz efektywność prowadzonej przez siebie działalności, decydują się zlecać wiele zadań zewnętrznym podmiotom, takie jak: usługi księgowe, szkolenia, działania marketingowe, zaopatrzenie, audyty, obsługa klienta, administracja systemów informatycznych czy nawet transport. – Zajmujemy się kompleksową obsługą rachunkowo-księgową oraz kadrowo-płacową podmiotów gospodarczych. Księgowość to nie tylko nasza praca, ale i pasja od ponad piętnastu lat. Bierzemy pełną odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację. Umożliwiamy właścicielom swobodę w kierowaniu firmą i jej rozwoju bez potrzeby całkowitego angażowania się w sprawy księgowe, rachunkowe i podatkowe – tłumaczy mgr Edyta Kornilak – kwestor Collegium Mazovia Innowacyjnej Szkoły Wyższej, zarządzająca Biurem Rachunkowym uczelni.
Rynek usług outsourcingu w Polsce stale rośnie. To jeden z najszybciej rozwijających się segmentów nad Wisłą. Obecnie w Polsce działają 532 centra outsourcingu zatrudniające już 150 tysięcy osób. Jak szacuje TMF Group, sektor ten może rosnąć nawet w tempie do 20 proc. rocznie. Już teraz wielu ekspertów tego rynku przyznaje, że polską specjalnością jest obsługa firm w zakresie usług finansowych i księgowych oraz outsourcing IT. Niektórzy przewidują, że jeżeli, nadal będziemy się tak rozwijać, to mamy dużą szansę stać się globalnym liderem w tej dziedzinie.
Nikogo nie dziwi szybki wzrost wartości tego segmentu rynku, zalet outsourcingu jest przecież wiele. – Podstawową korzyścią dla firmy korzystającej z outsourcowanych usług jest redukcja kosztów. Decydując się na zewnętrzną usługę unikamy konieczności inwestowania we własną infrastrukturę. Firma nie musi trwale angażować swojego kapitału w sferę obsługiwaną przez outsourcing. Zaoszczędzone w ten sposób środki możemy przekazać na realizację zadań wykonywanych przez naszych własnych pracownikach, wykonujących działalność podstawową w przedsiębiorstwie. Co nie mniej ważne, zyskujemy dostęp do fachowców, którzy swoją wiedzą oraz kompetencjami niejednokrotnie przewyższają etatowych pracowników. Oznacza to, że coraz częściej polskie firmy chcą konkurować jakością oferowanych usług i produktów, a nie tylko kosztami. Dla wielu podmiotów outsourcowanie usług to możliwość ich realizacji na jeszcze wyższym poziomie, przekazania obszaru pod działanie profesjonalnej firmy, możliwość skoncentrowania się na podstawowym, najważniejszym kierunku działalności i celach firmy. Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa, również posiada wyodrębnione jednostki organizacyjne, którą świadczą usługi dla biznesu. Staramy się kształcić naszych studentów pod kątem praktycznych umiejętności, dzięki czemu mogą oni świadczyć usługi na bardzo wysokim poziomie – przyznaje Edyta Kornilak.
Oczywiście taki model współpracy nie jest też pozbawiony wad i zagrożeń. Nieumiejętny dobór partnerów biznesowych oraz podwykonawców może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa. Często zdarza się, że usługobiorca nie posiada wystarczającej wiedzy na temat obsługiwanej przez niego firmy, co powoduje trudności w dostosowaniu się do jej specyfiki działalności. Outsourcing zwiększa również ryzyko wycieku poufnych danych, gdyż dostęp do nich posiadają osoby trzecie. Mimo to jest to forma współpracy, z której warto skorzystać. Jej dynamiczny rozwój widoczny jest we wszystkich obszarach działalności biznesowej oraz krajach Europy. Nic w tym dziwnego, skoro – jak pokazują przytoczone przykłady – dzięki współpracy z wyspecjalizowanymi partnerami, można zyskać przewagę na każdym rynku.