Osoby z wykształceniem administracyjnym, prawniczym informatycznym bez problemu znajdą oferty zatrudnienia w budżetówce. Na bardziej specjalistycznych stanowiskach preferowane są kierunki związane z określoną działalnością urzędu, np. rolnictwo lub medycyna
Reklama
Czy ukończenie prawa zwiększa szanse na angaż
Wybieram się na studia i zastanawiam się nad wydziałem prawa. Docelowo chciałbym zajmować się tworzeniem przepisów. Czy urzędy oferują pracę osobom po studiach prawniczych?
TAK
W administracji rządowej, ale także w samorządowej jest wiele stanowisk, na które przyjmują osoby po ukończeniu studiów prawniczych. Bardzo często jest to jeden z podstawowych warunków przy rekrutacji. Szefowie urzędów częściej decydują się na zatrudnienie prawników niż osób po studiach z zakresu administracji państwowej. Osoby po studiach prawniczych mają bardzo wiele możliwości na rozwijanie swojej kariery urzędniczej. Mogą m.in. ukończyć aplikację legislacyjną, która działa przy Rządowym Centrum Legislacji, lub pójść samemu na studia podyplomowe dotyczące tworzenia prawa. Dzięki ich ukończeniu można się ubiegać o stanowisko legislatora. Praktycznie w większości urzędów są takie stanowiska, a nawet wydziały (jeśli mamy na myśli ministerstwa). Osoby z wykształceniem prawniczym mogą też ukończyć aplikację radcowską i zatrudnić się w urzędzie na stanowisku radcy prawnego.
Podstawa prawna
Par. 8 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. poz. 587).
Czy tylko konkretne studia pozwolą być doradcą
Znajomy jest wójtem i chętnie widziałby mnie na stanowisku jego doradcy. Mam już ośmioletnie doświadczenie zawodowe. We wrześniu kończę studia zaoczne. Będę magistrem historii. Czy ukończenie takiego kierunku może być przeszkodą w otrzymaniu posady?
NIE
Kierownik urzędu może zatrudnić doradcę, ale musi on spełniać określone wymagania – mieć wyższe wykształcenie i pięcioletni staż pracy. Na stanowiska doradców wójt może zaangażować osoby bez przeprowadzania konkursu. Nie podlegają one też ocenie okresowej ani nie odbywają służby przygotowawczej i nie muszą zdać egzaminu końcowego, który w przypadku innych stanowisk w urzędzie decyduje o dalszym zatrudnieniu. Asystenci i doradcy są zatrudniani na czas trwania kadencji kierownika urzędu, który w każdym czasie może z nimi rozwiązać umowę o pracę z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Nieco niższe wymagania są wobec stanowiska asystenta. Tu wystarczy wykształcenie średnie i nie jest wymagane doświadczenie.
Podstawa prawna
Art. 17 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).
Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).
Czy cudzoziemiec znajdzie zajęcie w administracji
Obcokrajowiec ukończył prawo, a teraz kończy studia podyplomowe z zakresu zarządzania. Ma nadzieję, że znajdzie pracę w administracji, i to nie na szeregowym stanowisku. Czy ukończenie popularnego kierunku wymaganego w administracji daje mu możliwość pracy?
NIE
Co do zasady w samorządzie terytorialnym i administracji rządowej tylko na niektórych stanowiskach mogą być zatrudniani cudzoziemcy. Umożliwienie pracy w administracji państwowej obywatelom UE i innych państw, którzy na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego mają taką możliwość w Polsce, jest ograniczone. Po pierwsze, mogą się ubiegać tylko o nieliczne stanowiska, po drugie, muszą potwierdzić znajomość języka polskiego na co najmniej średnim poziomie. Rozszerzenie liczby kandydatów, którzy mogliby dostać pracę w samorządach i służbie cywilnej, nie jest znaczące. Cudzoziemcy mogą zostać zatrudnieni tylko na stanowiskach, które nie są związane z bezpośrednim lub pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej lub ochrony generalnych interesów państwa. Zdaniem ekspertów większość stanowisk w administracji jest związana z pośrednim udziałem wykonywania władzy publicznej. Kierownik urzędu, np. wójt, ogłaszając nabór na wolne stanowisko w gminie, sam musi zdecydować, czy nie jest ono związane bezpośrednio lub pośrednio z udziałem w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji służących ochronie generalnych interesów państwa. Dlatego jeśli cudzoziemiec znajdzie pracę w urzędzie, to najczęściej na stanowiskach wspomagających, a tam zwykle wymagane jest wykształcenie średnie.
Podstawa prawna
Art. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.).
Art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).
Czy po rolnictwie i pielęgniarstwie można iść do urzędu
Mam za sobą pięcioletnie studia pielęgniarskie i dodatkowo jestem na ostatnim roku zootechniki. Po ich skończeniu będę magistrem inżynierem. Chciałabym wiązać karierę zawodową z administracją państwową. Czy oferty pracy są kierowane również do osób z takim wykształceniem jak moje?
TAK
Choć trzeba przyznać, że oferty pracy dla osób z takim wykształceniem rzadziej się pojawiają. Kandydaci z wykształceniem o profilu rolniczym powinni szukać zatrudnienia w takich urzędach jak resort rolnictwa lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a także agencji rynku rolnego. Z kolei po studiach pielęgniarskich można zatrudnić się w Ministerstwie Zdrowia lub Narodowym Funduszu Zdrowia, ale też w urzędach wojewódzkich, w których są specjalne komórki zajmujące się sprawami związanymi z ochroną zdrowia. W administracji jest jednak wiele ofert adresowanych do osób z wykształceniem wyższym bez wskazywania kierunku. Warto więc je przeglądać we wszystkich urzędach. Co więcej, można też próbować zatrudnić się na stanowisku, na którym wystarczy wykształcenie średnie. W trakcie pracy pojawi się możliwość awansu na wyższe, na którym wymagane jest ukończenie studiów. Dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby karierę urzędniczą rozpoczynać np. od stanowiska sekretarki. W samorządzie przyjmowane są na nie osoby z wykształceniem średnim. Nie muszą też mieć doświadczenia zawodowego.
Podstawa prawna
Załącznik nr 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. nr 50, poz. 398 ze zm.).
Czy zatrudnienie w wojsku zależy od kierunku studiów
Nie dostałem się na wojskowe studia oficerskie. Chciałbym pracować w administracji państwowej, najlepiej jako żołnierz zawodowy. Czy oficerem może zostać tylko osoba po określonym kierunku?
NIE
Żołnierzem zawodowym może być obywatel Polski o nieposzlakowanej opinii, posiadający odpowiednie kwalifikacje oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia służby. Osoby, które trafią do armii, mogą pełnić służbę stałą lub kontraktową. Stała jest zagwarantowana w korpusie podoficerów i oficerów, ale nie musi to być zasadą. W większości jednak przypadków osoba, która tam trafi, nie powinna się obawiać o swoją przyszłość. Nieco inaczej jest w korpusie szeregowych, w którym służba trwa do 12 lat, przy czym mogą oni zawsze starać się o awans do korpusu podoficerów lub oficerów. O ile do korpusu szeregowych mogą trafić osoby nawet po gimnazjum, to kandydaci do korpusu podoficerów muszą mieć ukończoną szkołę średnią (matura nie jest niezbędna). Z kolei do korpusu oficerów mogą trafić wyłącznie kandydaci z wykształceniem wyższym magisterskim. W tym ostatnim przypadku nie ma zastrzeżenia, że muszą to być określone kierunki.
Podstawa prawna
Art. 11 ustawy z 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1414 ze zm.).
Czy informatyk ma szansę na pracę w administracji
Zdecydowałem się na studia informatyczne, a po ich ukończeniu chciałbym pracować w administracji rządowej. Będę się specjalizował w zarządzaniu bazami danych. Czy po takim kierunku można znaleźć pracę w budżetówce?
TAK
Trzeba jednak mieć na względzie, że informatycy zatrudnieni w budżetówce zarabiają znacznie mniej od swoich kolegów w prywatnych firmach. Niezależnie od tego w każdym urzędzie jest zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem informatycznym, a najbardziej potrzebni są zajmujący się zarządzaniem bazami danych. W dobie informatyzacji urzędów osoby z takim wykształceniem bez problemu znajdą pracę w administracji.
Podstawa prawna
Art. 13 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114).
Czy po pedagogice można trafić do urzędu
Zdecydowałam się na studia pedagogiczne, ale po odbyciu kilku praktyk w szkołach uznałam, że nie nadaję się do pracy z uczniami. Dlatego wolałabym stanowisko urzędnicze. Zastanawiam się, czy z moim wykształceniem mogę szukać pracy np. w urzędzie gminy. Czy o posadę urzędnika może się ubiegać niedoszły nauczyciel?
TAK
O pracę w urzędzie gminy może się ubiegać osoba, która ma obywatelstwo polskie. W przypadku zatrudnianych na podstawie umowy o pracę wymagane jest wykształcenie co najmniej średnie. Po studiach pedagogicznych można więc starać się o stanowisko urzędnicze pracownika samorządowego. Co więcej, osoby z wyższym wykształceniem mogą się ubiegać o stanowiska kierownicze. Kandydaci do pracy w gminie muszą mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać w pełni z praw publicznych. Mogą przystąpić do otwartego i konkurencyjnego naboru. Wójt zobowiązany jest do zamieszczenia informacji o wolnym stanowisku wraz z wymaganiami wobec kandydata. Najlepiej, żeby były one podzielone na niezbędne i dodatkowe. Z ogłoszenia o naborze powinno wynikać, jakie zadania mają być mu powierzone. Jeśli kandydatów jest więcej, przeprowadzany jest pisemny test, a następnie z najlepszymi – rozmowa kwalifikacyjna. Jeśli jest to nabór np. do wydziału edukacji, to osoba z wykształceniem pedagogicznym ma duże szanse na to, że wygra konkurs. ©?
Podstawa prawna
Art. 6, art. 11–16 oraz 19 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.).