Oko rekrutera
Dobrze przygotowane CV jest kluczem do sukcesu w pierwszym etapie rekrutacji i stanowi przepustkę do dalszych rozmów z potencjalnym pracodawcą. Dlatego Pracuj.pl zbadał preferencje rekruterów odnośnie nadsyłanych dokumentów aplikacyjnych. Wykorzystano nowoczesną metodę badawczą – eyetracking. Polega ona na śledzeniu uwagi wzrokowej badanego. Profesjonalni rekruterzy przeanalizowali i wytypowali najlepsze CV. W trakcie badania dokonano ponad 200 pomiarów. Analiza eyetrackingowa pozwoliła rzetelnie sprawdzić, które elementy CV faktycznie przykuwają uwagę specjalistów HR.
Najważniejsze w CV: doświadczenie
Wyniki badania pokazały, że rekruterzy rozpoczynają analizę CV od informacji o doświadczeniu zawodowym. Wzrok 45% badanych w pierwszej kolejności został skierowany na ten obszar dokumentu. Najwięcej ich uwagi pochłaniały trzy najnowsze pozycje doświadczenia. Potwierdziło to zasadę, że w tej sekcji warto stosować chronologię odwróconą i na początku wymieniać najświeższe doświadczenia. Drugim obszarem, na który padał wzrok rekrutera, były dane osobowe. Kolejną przyciągającą uwagę była sekcja wykształcenie.
Zanim CV zostanie odrzucone
Doświadczenie było również ostatnią sekcją czytaną przez rekruterów przed odrzuceniem kandydata. Blisko 45% badanych wróciło do tych informacji przed podjęciem decyzji o jego wykluczeniu z rekrutacji. Świadczy to o tym, że właśnie przebieg naszej kariery jest najważniejszą częścią CV, która ostatecznie zaważy na dalszym udziale w procesie rekrutacyjnym.
W zatwierdzonych CV czas poświęcony analizie doświadczenia zawodowego był dłuższy. Ponadto, w grupie odrzuconych CV znacznie mniej rekruterów analizowało sekcję umiejętności – 67,7% vs 79,5% dla zatwierdzonych dokumentów. Potwierdza to wniosek, że kluczowe jest doświadczenie kandydata. Dopiero gdy jest odpowiednie, rekruterzy poświęcają czas na analizę umiejętności.
Zalety CV z kreatora - czytelne i przejrzyste
CV utworzone za pomocą Kreatora CV Pracuj.pl były szybciej oceniane od wersji autorskich (przygotowanych samodzielnie przez kandydatów), zawierających te same informacje o osobie biorącej udział w rekrutacji. Czas poświęcany na analizę CV z Kreatora był blisko 10% krótszy niż dla wersji autorskich. Skrócony czas eksploracji wynika z lepszej organizacji percepcyjnej layoutu w dokumentach stworzonych na bazie szablonów. Świadczy to o większej czytelności i przejrzystości tak skonstruowanych życiorysów. Użycie Kreatora porządkuje informacje, co zmienia kolejność zapoznawania się z profilem kandydata.
CV stworzone z użyciem Kreatora CV Pracuj.pl, mimo że było analizowane krócej, na dłużej skupiało uwagę rekruterów na kluczowej dla nich sekcji dotyczącej doświadczenia zawodowego. W tak przygotowanym dokumencie aż 64% pierwszych spojrzeń padało na tą sekcję, podczas gdy w CV autorskich jest to zaledwie 26%. CV z Kreatora zdecydowanie silniej eksponuje doświadczenie, podczas gdy autorskie wersje skupiają uwagę na danych osobowych oraz wykształceniu, znacznie mniej istotnych dla rekruterów.
Wyniki badania eyetrackingowego CV przeprowadzono wśród rekruterów w ramach kampanii Pracuj.pl „Kreator mocnych stron”