W tej branży liczą się przede wszystkim dobry pomysł, wyjątkowe zdolności interpersonalne i jak najszersza sieć kontaktów z podwykonawcami, którzy będą w stanie spełnić najbardziej wyszukane oczekiwania klientów.
Wedding planner, czyli konsultant ślubny to teraz modny w Polsce zawód. Z ich wsparcia korzystają już nie tylko celebryci. Konsultant ślubny może pomóc tym, którzy po prostu nie mają czasu, aby samodzielnie zorganizować to najważniejsze w ich życiu wydarzenie.
Dobrym testem na to, czy nadajemy się do tego zawodu jest zorganizowanie ślubu znajomych czy kogoś z rodziny. Potem powinno się ukończyć profesjonalny kurs, trwający zaledwie kilka dni – nie jest obowiązkowy, ale dobrze widziany na rynku. Najlepiej ten rekomendowany przez Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych – organizowany przez członków PSKŚ – firmy komercyjne w wielu różnych terminach i miastach. Nie do przecenienia jest staż w renomowanej agencji organizacji ślubów. Wiele firm może się pochwalić doświadczeniem w organizacji setek imprez.
Na polskim rynku działa obecnie kilkaset firm organizujących śluby. Jest to biznes, na którego prowadzenie nie trzeba mieć żadnego pozwolenia ani koncesji. Działalność gospodarczą, po uprzednim zarejestrowaniu, można zainicjować w domu i dopiero gdy firma zacznie przynosić zyski, pomyśleć o osobnym lokalu. Najważniejsze jest zbudowanie bazy kontaktów – firm podwykonawczych, które będą wspierały nas w organizacji imprez. Należą do nich przede wszystkim: hotele i restauracje oraz inne miejsca, gdzie mogą być organizowane imprezy, firmy transportowe (od zwykłych samochodów poprzez dorożki nawet do firm baloniarskich czy stadnin, gdyż i takie życzenia mają klienci, albo nawet linii lotniczych), firmy kateringowe, zespoły, i muzycy, salony fryzjerskie, salony sukien i strojów ślubnych, zakłady krawieckie, wypożyczalnie strojów i biżuterii oraz zastaw stołowych, fotografowie, filmowcy, itd. Te firmy mogą przy okazji, barterowo, promować usługi wedding plannera, co leży we wspólnym interesie obydwu stron, bo w ten sposób łatwiej, lepiej oraz szybciej dociera się klienta i go zdobywa. Ważne jest przygotowanie przejrzystej strony internetowej z widoczną bazą kooperantów (im jest ich więcej, tym lepiej), profesjonalnie wykonanymi zdjęciami i filmami – najlepiej z własnych, zrealizowanych już imprez, z wypowiedziami ich uczestników oraz przede wszystkim ofertą i poradnictwem. Nie należy się ograniczać, bo im bardziej szalony pomysł na ślub, tym lepiej, gdyż pary poszukują alternatywnych projektów. Stale uaktualniany fan page i blog znacznie podniosą oglądalność strony.
Chociaż w sieci można znaleźć oferty z ceną 1 tys. za całość przygotowania ślubu i wesela, zwykle firmy weddingplanerskie zarabiają na jednej imprezie od 3,5 tys. do kilkunastu tysięcy złotych, często jest to 10 proc. kosztów całej imprezy.

Kto może zostać konsultantem ślubnym

Katarzyna Gajek-Szczepanowska, właścicielka Agencji Ślubnej Aspire (10 lat na rynku):
Spróbować może każdy, jednak na rynku utrzymują się nieliczni. Nie ma studiów kierunkowych, nie ma uczelni przygotowujących do pracy w tym zawodzie. Wedding plannerzy to zarówno absolwenci kierunków humanistycznych, jak i ekonomicznych. Żeby zostać ślubnym konsultantem i spełniać się zawodowo, niezbędne są pewne predyspozycje. Umiejętności komunikacyjne, analityczne, zarządzania, negocjacyjne, mediacyjne, organizacyjne, planistyczne, odporność na stres, asertywność, wysoka kultura osobista, umiejętność szybkiego adaptowania się, zdolność pracy zarówno samodzielnie, jak i w dużej grupie, umiejętność prowadzenia wielu projektów jednocześnie. W zależności od tego, czy planuje się zatrudnienie w już istniejącej agencji, czy też otwarcie własnej działalności, umiejętności pożądane mogą być nieco na innym poziomie. Konieczna jest jednak podstawowa wiedza choćby z zakresu prowadzenia tego rodzaju działalności oraz przepisów prawa ją regulujących. To zawód bardzo wymagający, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. W sezonie, który zaczyna się w maju i trwa do końca października, a więc przez całe wakacje, skuteczny, popularny wedding planner, nie ma co liczyć na wolny weekend – większość z nich, jeśli nie wszystkie, z pewnością spędzi w pracy.

Zakres działania

Bożena Pękala, właścicielka firmy Ślubny Impressariat:
Konsultant ślubny to osoba zajmująca się organizacją ślubów i wesel. Czuwa nad przygotowaniami, pomaga młodej parze, wyręcza w poszukiwaniach, rezerwacjach, ustaleniach i negocjacjach z usługodawcami, doradza, a często także pełni po prostu rolę bratniej duszy. Organizację ślubu i wesela wedding planner może podjąć zarówno od momentu wybierania pierścionka zaręczynowego aż po podróż poślubną, jak i organizować tylko te elementy, którymi młoda para nie chce lub nie może się zająć samodzielnie. Na przykład koordynację ślubu i wesela, która polega na:
● przygotowaniu harmonogramu dnia ślubu – uroczystości i wesela minuta po minucie oraz jego dopilnowaniu;
● dopilnowaniu przygotowań w lokalu i w miejscu ceremonii;
● opiece nad gośćmi i młodą parą;
● koordynacji przebiegu uroczystości i przyjęcia weselnego (nadzorowanie należytego wykonania usług przez wykonawców, opieka nad gośćmi weselnymi).
Konsultant potrafi też zorganizować ślub w plenerze.
Jak wybrać szkolenie:
Dokonując wyboru, należy zwrócić uwagę na to, czy organizator:
● dysponuje wpisem do rejestru instytucji szkoleniowych,
● ma doświadczenie w organizacji ślubów i wesel oraz szkoleń,
● długo działa na rynku,
● zapewnia wykwalifikowanych trenerów prowadzących szkolenia.
Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych
PSKŚ jest reprezentacją firm oferujących kompleksową organizację ślubu i wesela, prowadzoną przez i dla konsultantów ślubnych. Jego celem jest popularyzacja usług konsultanta ślubnego. Uczestniczy w pracach legislacyjnych, w tym ostatnio przy nowelizacji ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, której celem miałoby być umożliwienie urzędnikom stanu cywilnego udzielania ślubów poza lokalem USC również poza terenem własnej gminy (obowiązująca obecnie rejonizacja na to nie pozwala).