Dodatki pozapłacowe odgrywają ważną rolę w każdej firmie. Prowadzenie przemyślanej polityki benefitów jest sposobem na przyciągnięcie najbardziej wartościowych pracowników oraz zbudowanie silnego employer brandingu. Obecnie największą popularnością cieszą się dodatki, które są związane ze zdrowiem oraz mają na celu poprawę samopoczucia. W tym roku prawdziwym hitem stanie się karta lunchowa. Na czym polega ten benefit i jakie korzyści zapewnia?

Karta lunchowa nie jest nowością, jednak w ostatnim czasie zyskała na popularności, co niewątpliwie wynika z możliwości wygodnego i elastycznego korzystania. Pracownicy, którzy dysponują taką kartą, mają dostęp do przedpłaconego salda. Jest ono przeznaczone na zakup posiłku w ciągu dnia pracy. W praktyce jesteśmy w stanie zapłacić kartą za jedzenie w restauracji, kawiarni, w sklepie spożywczym oraz u różnych dostawców.

Dlaczego karta lunchowa jest tak cenionym benefitem?

Możliwość szerokiego wykorzystania sprawia, że pracownicy mają dostęp do wielu różnych opcji żywieniowych. Nie muszą zatem ponosić kosztów jednego posiłku, co odciąża ich budżet domowy. Bardzo ważne jest również to, że firma, która wdrożyła takie rozwiązanie, dąży w kierunku promowania zdrowej przerwy na lunch. To bardzo ważny aspekt budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, bowiem wielu pracowników nie chce wydawać pieniędzy na jedzenie na mieście i tracić czasu. Zamiast tego zjadają przetworzone przekąski lub batony, co nie sprzyja zdrowiu.

Osoby, które dysponują kartą lunchową mogą dokonywać lepszych wyborów żywieniowych. Poza tym jest to doskonały sposób na dostosowanie diety do swoich potrzeb. Po pandemii świadomość na temat korzyści wynikających z prowadzenia zdrowego stylu życia jest coraz większa, dlatego taki benefit pozapłacowy z pewnością zostanie doceniony. Należy też dodać, że karta lunchowa może zostać wykorzystana w dowolnym momencie dnia. Pracownicy mają zatem pełną elastyczność. To niezwykle cenne, zwłaszcza jeśli pracują w różnych godzinach.

Korzyści dla pracodawcy

Tak jak każdy inny dodatek, również karty zapewniają wiele różnych korzyści dla pracodawcy. Dobra informacja jest taka, że wartość finansowanych posiłków nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Miesięczna kwota na karcie nie może jednak przekroczyć 450 zł. Wielu pracodawców traktuje kartę lunchową jako formę podwyżki. Wiąże się ona z mniejszymi kosztami dla firmy, w porównaniu do premii pieniężnej, która jest obciążona składkami i podatkiem.

Zarządzanie kartami jest bardzo proste. Systemy są zwykle w pełni zautomatyzowane, co oznacza, że administracja tym benefitem nie zajmuje dużo czasu i nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Oczywiście należy też wspomnieć o tym, że zdrowe i regularne posiłki przekładają się na lepsze samopoczucie zatrudnionych osób, które dzięki temu są bardziej produktywne i pracują efektywniej. Poza tym wspólne jedzenie buduje i zacieśnia relacje w zespole. Jest to również świetny sposób na promowanie kultury organizacyjnej, która kładzie nacisk na dobrostan pracowników.

Karty lunchowe mogą stać się filarem benefitów pozapłacowych

Karty wydają się być przyszłością polityki benefitów z jednego prostego powodu - każdy musi jeść. Ta potrzeba z pewnością się nie zmieni, w przeciwieństwie do innych, np. chęci ćwiczeń na siłowni i korzystania z kart sportowych. Jeśli chodzi o trendy, obecnie coraz mniej osób używa fizycznych wersji. Największą popularnością cieszą się karty dostępne w aplikacji mobilnej. Pracodawcy, którzy chcą zadbać o dobrostan pracownika w kompleksowy sposób, często łączą karty lunchowe z różnymi programami zdrowotnymi lub wellness.

Świetnym uzupełnieniem tego benefitu będzie akcja edukacyjna mająca na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Firmy, które działają w ten sposób, pokazują, że samopoczucie pracowników faktycznie jest dla nich ważne. To z kolei przyciąga talenty oraz pokazuje, że pracodawca stawia ludzi na pierwszym miejscu.