Nowa ustawa o prawach konsumenta zwiększa ochronę klientów indywidualnych nie tylko podczas sprzedaży tradycyjnej, lecz także tej dokonywanej w sklepach internetowych. Akt, zgodnie z dyrektywą którą implementuje ma wejść w życie do 13 czerwca 2014 r. Dowiedz się, jakie zmiany wprowadza nowelizacja i dlaczego zwiększą się Twoje prawa.
.
1
Brak informacji o możliwości zwrotu oznacza 12 miesięcy na odstąpienie od umowy
W sytuacji, gdy konsument nie zostanie poinformowany o możliwości zwrotu towaru, będzie mógł odstąpić od umowy w ciągu 12 miesięcy. Obecnie ma na to 3 miesiące. Przepis ten również dotyczy sprzedaży dokonywanej poza lokalem przedsiębiorstwa.
ShutterStock
2
Klient zapłaci tylko za odesłanie towaru
Obecnie w przypadku odstąpienia od umowy przez klienta nie istnieje obowiązek przedsiębiorcy do zwrotu kosztów dostarczenia przesyłki. Projekt nowej ustawy przewiduje, że konsument otrzyma zwrot tego, co zapłacił zarówno za towar, jak i za jego dostarczenie.
ShutterStock
3
Szersze prawo do informacji
Konsumenci zyskają szeroki dostęp do informacji związanych z zawieraniem umów. Ma to ułatwić podejmowanie świadomych decyzji oraz pełniejsze korzystanie z przysługujących praw. Dotychczas sklepy internetowe miały obowiązek przesyłać klientom pełen katalog informacji na papierze. Nowe przepisy pozwolą im informować z wykorzystaniem środków cyfrowych (np. przesłanie pliku PFD pocztą e-mail).
ShutterStock
4
Nowe „stare” zasady odpowiedzialności za wadę rzeczy
Projekt przywraca elastyczny model odpowiedzialności za wadę rzeczy, który jest korzystny zarówno dla sprzedawcy, jak i kupującego. Obowiązywać będą tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi oraz gwarancji. Jeżeli rzecz będzie wadliwa, kupujący będzie mógł zażądać od razu obniżenia ceny bądź odstąpić od umowy. Konsument ma mieć co do zasady swobodę wyboru postępowania w przypadku stwierdzenia wady nabytej rzeczy. Sprzedawca będzie zwolniony od odpowiedzialności, jeżeli kupujący w chwili zawarcia umowy wiedział o wadliwości towaru.
ShutterStock
5
Pisemne potwierdzenie treści oferty
Projekt zakłada wymóg potwierdzania przez przedsiębiorców treści oferty, w przypadku umów zawieranych przez telefon oraz przekazywania zgody konsumenta na piśmie lub innym nośniku.
ShutterStock
6
Obowiązek informowania o dodatkowych kosztach
Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na obciążenie go jakimikolwiek płatnościami, już podczas pierwszego momentu składania zamówienia. Rozwiązanie to chronić ma przez serwisami, które pozornie wydają się darmowe, a obowiązek zapłaty kamuflują w szczegółowych regulaminach. W przypadku kontaktów telefonicznych w sprawie zawieranej umowy przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od konsumenta opłat wyższych niż za zwykłe połączenie telefoniczne
ShutterStock
7
Grzywnę nałoży UOKiK i policja
Sklep internetowy, który nie będzie informował konsumenta o jego prawach narazi się na karę finansową nie tylko od UOKiK, który bada tylko zbiorowe zagrożenia dla konsumentów. Grzywnę będzie mogła też nałożyć policja za nawet pojedynczy brak informacji.
ShutterStock
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama