statystyki

Odszkodowania za straty w wyniku wypadku dochodzimy od przewoźnika

autor: Małgorzata Raczkowska25.11.2015, 15:00
Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów.

Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów.źródło: ShutterStock

Podczas wycieczki autokarowej po Europie, w której niedawno brałam udział, doszło do wypadku. Nie był on na szczęście groźny, nikt nie odniósł większych obrażeń, to była tylko zwykła stłuczka – opowiada pani Magdalena. – Pozostało mi po tym kilka siniaków, ale poniosłam straty materialne: stłukły mi się okulary i ekran telefonu komórkowego. Naprawy wymagał także laptop, który miałam wtedy na kolanach. Kto za to zapłaci? Czy należy mi się odszkodowanie? Do kogo mogę się zwrócić o zwrot pieniędzy za naprawy – pyta czytelniczka.

Pani Magdalena może skierować swoje roszczenia do przewoźnika, bo to właśnie on, a nie biuro podróży, odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas wycieczki. Zgodnie z art. 62 ustawy – Prawo przewozowe przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione przez pasażerów. Dlatego nawet przed podróżą opłaconą u touroperatora zawsze warto się dowiedzieć, z jaką firmą przewozową współpracuje nasze biuro podróży.

Przy ubieganiu się o odszkodowanie najważniejsza jest umowa przewozu – to na jej podstawie klient dochodzi ewentualnych roszczeń. Umowa ta zawierana jest w momencie zakupu biletu, a jeśli mówimy o wycieczce z biurem podróży – w chwili podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych. W takim kontrakcie znajdziemy wszelkie zapisy związane z transportem podczas wycieczki.

Może się również zdarzyć, że w autokarze znajduje się osoba, która nie zawarła umowy przewozu – należy jednak wiedzieć, że taki kontrakt następuje przez samo wejście do pojazdu i zajęcie miejsca. Dlatego osoby, które nie posiadają biletu lub nie wykupiły wycieczki, a znajdowały się w pojeździe, który uległ wypadkowi, mają również prawo do odszkodowania.

Odpowiedzialność przewoźnika – zgodnie z prawem przewozowym – sprowadza się do należytego wywiązania się z umowy przewozu. Ustawa w ten sposób chroni pasażerów przed skutkami m.in. opóźnienia przyjazdu albo przedwczesnego odjazdu autokaru. Ale uwaga! Za wszelkie uszkodzenia przewożonego przez nas mienia przewoźnik poniesie odpowiedzialność jedynie wtedy, gdy nastąpiło to z jego winy. Warto przy tym zaznaczyć, że to pasażer musi udowodnić, iż zawinił, czyli wskazać związek przyczynowo-skutkowy miedzy działaniami przewoźnika a poniesionymi przez niego stratami.


Pozostało jeszcze 48% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane