Nie zawsze istnieje możliwość dokładnej weryfikacji towaru zakupionego przez Internet. Kurier ma prawo odmówić otwarcia przesyłki przed pokwitowaniem jej odbioru. Sprawdź, kiedy możesz żądać otwarcia przesyłki, a kiedy firma daje Ci taką możliwość.

Co mówi prawo?

W polskim porządku prawnym nie ma przepisu, który uprawniałby odbiorcę do żądania sprawdzenia zawartości paczki przed jej odbiorem. Kodeks cywilny i ustawa Prawo przewozowe zakładają, iż do momentu odbioru paczki, za jej uszkodzenia odpowiadać będzie firma przewozowa. Nie można więc wymagać od przewoźników, by w każdej sytuacji godzili się na otwarcie dostarczanych przesyłek.

A co z art. 545 § 2 Kc?

Przewiduje on bowiem, że w razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju.

Przepis ten jednak nie nakłada na przewoźnika żadnych obowiązków związanym z dopuszczeniem do otwierania przesyłki przed podpisem. Co więcej, prawo przewozowe stanowi regulację szczególną względem Kodeksu cywilnego, co również ogranicza jego zastosowanie.

Podpisałeś? Twoja sprawa

Odpowiedzialność za zawartość przesyłki przejdzie zatem na adresata dokładnie w momencie złożenia podpisu potwierdzającego odbiór paczki. Jeśli już po odbiorze przesyłki i jej otwarciu, klient zauważy uszkodzenia, może on złożyć reklamację wraz z protokołem do firmy kurierskiej. Dokonać należy tego niezwłocznie, nie później jednak niż 7 dni od odbiory przesyłki. Paczka zostaje jednak u nas i będziemy zobowiązani do zapłaty wszelkich kosztów wynikających z umowy przewozu.

- Jeżeli klient odebrał przesyłkę to umowa przewozu została wykonana. Jeżeli po odbiorze odbiorca dostrzeże uszkodzenia czy ubytki to może skorzystać z prawa do złożenia reklamacji do przewoźnika zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jeżeli natomiast zawartość przesyłki nie spełnia oczekiwań odbiorcy to ewentualne roszczenia w tym zakresie winien kierować do nadawcy – informuje DPD Polska.

Z przepisów wynika zatem, jeśli chcemy zwrócić paczkę do nadawcy po podpisaniu jej obioru, musimy sami zlecić przewoźnikowi nowy przewóz.

Jest wyjątek

Od opisanej wyżej generalnej zasady obioru przesyłek istnieje jednak wyjątek. W momencie gdy przesyłka ma oznaki naruszenia, adresat ma prawo żądać jej otwarcia w obecności kuriera jeszcze przed pokwitowaniem odbioru.

Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. – art. 74. Ust. 1 Prawo przewozowe

Przedstawiciel firmy przewozowej jest w takiej sytuacji zobowiązany dokonać protokolarnego otwarcia przesyłki w obecności adresata. Wyniki oględzin muszą zostać odnotowane niezależnie od stwierdzenia wystąpienia szkody.

Warto przy okazji zaznaczyć, iż brzmienie art. 74 ust. 5 nakłada na nas obowiązek poniesienia dodatkowych opłat określonych w taryfie, w momencie gdy podjęte na nasz wniosek oględziny nie wykażą szkody w przesyłce albo wykażą jedynie szkodę stwierdzoną już uprzednio przez przewoźnika.

Kto pozwala otwierać paczki?

Na polskim rynku istnieją jednak przewoźnicy, którzy w zezwalają na otwarcie przesyłki przed pokwitowaniem jej odbioru. Pod lupę wzięliśmy cztery firmy kurierskie: DPD Polska, DHL Express Poland, Siódemkę oraz Pocztę Polską.

• DPD Polska

- Jeżeli odbiorca przesyłki będący jednocześnie kupującym przewożonej za pośrednictwem przewoźnika rzeczy skorzysta z uprawnienia do zbadania tejże przesyłki, to przed przyjęciem takiej przesyłki może ją zweryfikować – informuje DPD Polska.

• DHL Express Poland

- Umowa przewozu zawierana z nadawcą nie przewiduje aby odbiorca przed odbiorem przesyłki mógł ingerować w jej zawartość poprzez jej otwarcie – informuje Adam Ziemiński z Działu Prawnego DHL Express (Poland).

Wyjaśnia również cel przyjętego w regulaminie przewozu rozwiązania

- Przewóz powrotny (do nadawcy) uprzednio otwartej przesyłki może istotnie narażać ją na dalsze uszkodzenia. W takiej sytuacji nadawca mógłby kierować do przewoźnika: roszczenia o odszkodowanie związane z uszkodzeniem przesyłki czy roszczenia o odszkodowanie z tytułu nienależytego wykonania umowy przewozu – wyjaśnia Adam Ziemiński.

• SIÓDEMKA

- Zasadą jest brak możliwości otwarcia przesyłki w celu sprawdzenia jej zawartości przed odbiorem przesyłki przez odbiorcę – informuje Marcin Kruszyński, PR Manager Siódemki

Firma, jak dodaje, dopuszcza jednak możliwość weryfikacji zawartości w przypadku przesyłek towarowych (o masie powyżej 20 kg lub o wymiarach z których choć jeden przekracza 200 cm lub gdy suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość przekracza 300 cm).

• POCZTA POLSKA

- Jeżeli nadawca chce umożliwić odbiorcy sprawdzenie zawartości przesyłki pod kątem jej zgodności z zamówieniem może skorzystać z dodatkowej usługi "sprawdzenie zawartości". Polega ona na otwarciu przesyłki przy kurierze przed odbiorcę i porównaniu jej zawartości z tzw. formularzem specyfikacji – informuje Piotr Gołdanowski z Biura PR Poczty Polskiej S.A

Co więcej Poczta Polska oferuje możliwość sprawdzenia przesyłki, gdy budzi ona wątpliwości odbiorcy co do jej zawartości - może np. wydawać się za lekka, za ciężka, za duża lub za mała. W takiej sytuacji kurier umożliwia sprawdzenie przesyłki(otwarcie, sporządza odpowiedni protokół i w zależności od decyzji klienta - wydaje mu paczkę, bądź nie – dodaje Gołdanowski.