Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za wady produktu, czyli niezgodność towaru z umową. Zgodnie z art. 5561 § 1 Kodeksu cywilnego, dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy rzecz sprzedana:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Okres odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru

Odpowiedzialność sprzedawcy za wady produktu jest ograniczona czasowo. Co do zasady wynosi ona 2 lata od momentu wydania rzeczy sprzedanej kupującemu. W przypadku nieruchomości, okres ten wynosi 5 lat. Jeśli wada została stwierdzona w ciągu pierwszego roku od wydania towaru kupującemu, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili sprzedaży, chyba że sprzedawca udowodni inaczej. Z kolei, gdy zostanie ujawniona po upływie roku, kupujący musi sam wykazać, że wada istniała w momencie zakupu.

Twoje prawa konsumenta przy wadliwym produkcie

Konsument, reklamując przedmiot niezgodny z umową, może żądać przede wszystkim jego naprawy lub wymiany. Co ważne, sprzedawca jest związany żądaniem kupującego, chyba że jego realizacja jest niemożliwa lub wiązałaby się z nadmiernymi kosztami. W takim przypadku przedsiębiorca może zaproponować inne rozwiązanie, np. zwrot pieniędzy.

- Jeżeli wada jest istotna, a sprzedawca nie usunął jej w odpowiednim czasie lub jeśli pomimo reklamacji niezgodność wciąż występuje, konsument może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Do czasu rozpatrzenia reklamacji konsument może wstrzymać się z zapłatą ceny – mówi Hanna Górska, radczyni prawna z fundacji Law City.

Jak reklamować towar kupiony przez Internet krok po kroku?

1. Konsument, który chce reklamować wadliwy produkt, musi skontaktować się w tej sprawie z przedsiębiorcą, wskazując przy tym oczekiwaną formę rozwiązania problemu. Zgodnie z art. 568 § 2 Kodeksu cywilnego, roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Przy czym bieg tego terminu nie może zakończyć się przed upływem 2 lat od nabycia rzeczy. Może to zrobić dowolnie: mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową. Do celów dowodowych bezpieczniej zachować formę pisemną.

2. Kolejnym etapem procedury reklamacji wadliwego towaru zakupionego przez Internet jest oczekiwanie na odpowiedź sprzedawcy. Co do zasady jest on zobowiązany udzielić odpowiedzi na pismo konsumenta w tej sprawie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie zachował terminu, uważa się, że uznał reklamację.

3. Następnym etapem jest rozwiązanie problemu. Sprzedawca może uznać lub odrzucić reklamację konsumenta.

Dlaczego reklamacja wadliwego produktu może zostać odrzucona?

Przepisy wskazują, kiedy sprzedawca może negatywnie ustosunkować się do pisma konsumenta w sprawie wady towaru. Przede wszystkim, kiedy stwierdzi, że produkt jest zgodny z umową, a wada nie występuje. Przedsiębiorca może odrzucić reklamację również wtedy, gdy wada powstała z winy kupującego. Przykładowo, wada mogła powstać w wyniku niewłaściwego użytkowania. Reklamacja nie zostanie uwzględniona także wtedy, gdy upłynął termin rękojmi, konsument nie przedstawił dowodu zakupu produktu oraz gdy znał on wadę w chwili jego zakupu.