Nominacje asesorów. To problem ustrojowy
Rzecznik ma świadomość problemu ustrojowego, jakim jest status obecnej KRS. W świetle polskiego i europejskiego orzecznictwa nie ulega wątpliwości, że tryb wyboru 15 z 25 członków KRS wymaga zmiany. Uporządkowanie statusu tej instytucji może jednak być długotrwałe. Dobro wymiaru sprawiedliwości wymaga wypracowania odpowiedniej i klarownej praktyki powoływania asesorów i sędziów.
RPO przypomina też, że sam fakt powołania asesora na wniosek obecnej KRS nie powoduje automatycznie utraty przymiotu niezawisłości. Takie stanowisko zostało potwierdzone w orzecznictwie NSA, który stwierdził, że „nie do zaakceptowania jest (…) interpretacja, w myśl której asesor sądowy nie posiada przymiotu bezstronności niezbędnego do orzekania tylko z tego powodu, że został powołany przez Prezydenta RP na wniosek KRS”. Znane są też przypadki, w których NSA, stosując test niezawisłości, pozytywnie weryfikował asesorów powołanych na wniosek obecnej KRS.
Problem z nominacjami asesorów. Państwo na bakier z konstytucją?
Według RPO, obecny stan niepewności budzi również wątpliwości z punktu widzenia prawa dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach (art. 60 konstytucji).
Podobny problem wystąpił w wypadku asesorów sądowych. Po licznych apelach, skargach udało się im uzyskać nominacje 31 lipca. ©℗