statystyki

Libeskind: Miasto jest dla ludzi, nie dla słoni

autor: Marcin Hadaj30.03.2015, 07:24; Aktualizacja: 30.03.2015, 09:17

Trzeba zagęścić centra, zagospodarować wolną przestrzeń. Ustawić ławki, wyrugować samochody. Otworzyć małe sklepy – o swojej wizji city mówi Daniel Libeskind, architekt, twórca m.in. 1 World Trade Center w Nowym Jorku

Jan Gehl, duński architekt i urbanista, jeden z najsłynniejszych obecnie specjalistów od projektowania miast zgodnego z naturalnymi ludzkimi potrzebami, ocenia, że metropolie XX i XXI wieku zepsuły dwie rzeczy: modernizm i motoryzacja.

To prawda. Miasto powinno być najbardziej przyjaznym miejscem do życia człowieka. Właśnie on musi znajdować się w centrum poszczególnych projektów, bez względu na to, czy to budynki, place i parki, czy rozwiązania komunikacyjne. Siłą miasta jest jego charakter, a ten dostrzec można jedynie z poziomu chodnika, przyglądając się np. budynkom.

Trudno z poziomu ulicy dostrzec charakter takich miejsc jak zaprojektowana przez pana Złota 44? Po co w Warszawie taki żagiel kolos?

Warszawa, nawet cała Polska, potrzebuje nowego symbolu miasta, które jest najbardziej doświadczonym, sponiewieranym przez historię miejscem w Polsce, bo walczyła w 1944 roku i legła w gruzach. Potem na tych gruzach powstał wielki stempel zniewolenia, symbol sowieckiej dominacji – Pałac Kultury i Nauki. Mój budynek zaprojektowany dla miejsca, w którym stanął, ma szansę nie tylko zrównoważyć symbolikę PKiN, ale stać się nowym znakiem Warszawy.

To inwestycja komercyjna, nie publiczna, dla ludzi zamożnych. Trudny symbol.

Komercyjna tak, ale i publiczna. To najwyższy budynek mieszkalny w kraju, swego rodzaju ikona. Nikomu nie zabroni się utożsamiać go ze stolicą. Dla mnie, architekta urodzonego w 1946 r. w Łodzi, emigranta, który niemal całe życie spędził w USA, byłoby to największe wyróżnienie, niecodzienny honor.

PKiN był stemplem, ale Złota 44 też nim jest. Ma tylko inny charakter.


Pozostało jeszcze 66% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie