Uśredniona cena zakupu metra kwadratowego garażu w Polsce waha się w przedziale od 6 do 7 tys. zł. Co nie zmienia faktu, że zdarzają się oferty sięgające 10 tys. zł za metr kwadratowy.

- W przypadku miejsc postojowych w halach parkingowych czy garażach podziemnych ceny zaczynają się zwykle od 4,5 tys. zł za metr kwadratowy, a kończą na wartościach przekraczających 6 tys. zł - mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

Garaż w cenie kawalerki

Znacznie więcej trzeba jednak zapłacić za garaże wolnostojące. Jak tłumaczy Król, największą wartość osiągają garaże murowane, wolnostojące, znajdujące się blisko osiedla lub nawet na osiedlu.

- Garaże w centrum dużego miasta mogą kosztować nawet 150-160 tys. zł, czyli tyle, ile niegdyś kosztowała kawalerka. Rekordowe oferty są jeszcze droższe – mówi ekspert.

Dodaje jednocześnie, że o ile w przypadku mieszkań na rynku wtórnym standardową praktyką jest negocjacja cen, tak garaże czy miejsca postojowe zwykle mają stałe ceny i czekają na zdecydowanego nabywcę.

Jakie przychody z wynajmu garażu?

Król zauważa, że mimo niższej ceny miejsca postojowe w garażu podziemnym zdecydowanie trudniej sprzedać. W przypadku tego segmentu miejscu postojowych zarabiać jednak można na wynajmie.

Ofertowe ceny miejsc garażowych w dużych miastach wahają się od 300 do 700 zł za miesiąc. W mniejszych ośrodkach – od 150 zł do 400 zł. O wartości tego rodzaju nieruchomości decyduje przede wszystkim lokalizacja.

Przy założeniu średniego czynszu w dużych miastach na poziomie 500 zł, roczny dochód z wynajmu wynosi 6 tys. zł. Oznacza to, że inwestycja w garaż za 120 tys. zł może przynieść roczną stopę zwrotu na poziomie 5 proc. W przypadku tańszych miejsc postojowych, których ceny zakupu wynoszą ok. 50 tys. zł, a miesięczny czynsz to około 350 zł (czyli 4,2 tys. zł rocznie), roczna stopa zwrotu wynosi 8,4 proc.

Jakie są ryzyka inwestycyjnego zakupu garażu?

Jak zaznacza Król, ceny garaży i miejsc postojowych rosną dynamicznie w całej Polsce.

– Zdarzają się oferty, gdy metr kwadratowy garażu w danym mieście jest droższy niż metr kwadratowy mieszkania na rynku wtórnym. Oferty powyżej 10 tys. zł za metr kwadratowy garażu już się zdarzają - wskazuje Król.

Zakup garażu jako inwestycji wiąże się jednak z kilkoma ryzykami, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji. Po pierwsze rynek garaży jest mniej płynny niż rynek mieszkań – trudniej je sprzedać czy wynająć, szczególnie jeśli miejsce postojowe znajduje się w mniej atrakcyjnej lokalizacji lub budynek nie cieszy się dużym zainteresowaniem. W praktyce oznacza to utratę przychodów przy jednoczesnym ponoszeniu stałych kosztów – np. opłat administracyjnych czy podatku od nieruchomości.

Kolejnym zagrożeniem jest zmienność popytu i regulacji prawnych. W miastach intensywnie rozwijających infrastrukturę transportu publicznego lub ograniczających ruch samochodowy w centrach (np. przez wprowadzanie stref czystego transportu), zapotrzebowanie na miejsca parkingowe może spadać.

Mniejszy popyt na miejsca garażowe może być też wywołany przez postępujące zmiany w zwyczajach Polaków – posiadamy coraz mniej aut, a transport indywidualny jest zastępowany przez transport zbiorowy. Z danych Eurostatu wynika, że jeszcze w 2021 r. na 1000 mieszkańców przypadało w Polsce 687 samochodów, czyli najwięcej w całej UE. W danych za 2023 r. wskaźnik ten spadł do 601 auto na 1000 mieszkańców (6. miejsce w UE).