Prowadzę bar gastronomiczny. Podczas ostatniej kontroli wojewódzki inspektor sanitarny nałożył karę 2500 zł. Zarzucono mi produkcję i wprowadzanie do obrotu żywności w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu. Z decyzji tej wynikało, że mogę w barze przygotowywać i sprzedawać posiłki na bazie mięsa drobiowego dostarczanego do zakładu po obróbce wstępnej. Działalność rozszerzyłem o produkcję posiłków typu kebab, gyros, co wymagało również obróbki wstępnej mięsa wołowego. Czy za poszerzenie profilu działalności bez zezwolenia rzeczywiście grożą tak surowe sankcje?
Prowadzę bar gastronomiczny. Podczas ostatniej kontroli wojewódzki inspektor sanitarny nałożył karę 2500 zł. Zarzucono mi produkcję i wprowadzanie do obrotu żywności w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu. Z decyzji tej wynikało, że mogę w barze przygotowywać i sprzedawać posiłki na bazie mięsa drobiowego dostarczanego do zakładu po obróbce wstępnej. Działalność rozszerzyłem o produkcję posiłków typu kebab, gyros, co wymagało również obróbki wstępnej mięsa wołowego. Czy za poszerzenie profilu działalności bez zezwolenia rzeczywiście grożą tak surowe sankcje?
Tak. Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (dalej: u.b.ż.ż.) przewiduje m.in. za produkcję lub wprowadzanie do obrotu żywności w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu karę pieniężną w wysokości do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający ogłaszanego przez prezesa GUS. Kara ta w 2015 r. może wynieść aż 113 473,80 zł (30 x 3783,46 zł = 113 473,80 zł). Ponadto zgodnie z art. 103 ust. 2 pkt 3 u.b.ż.ż. sankcja w tym przypadku nie może być niższa niż 500 zł.
Jednocześnie ukarany nie może się usprawiedliwiać niewiedzą lub brakiem świadomości co do wynikających zagrożeń. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 października 2014 r. (sygn. akt VII SA/Wa 826/14) stwierdził, że nawet jednorazowe wynikające z niewiedzy czy braku świadomości naruszenie stosownych wymagań i procedur niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia może pociągnąć za sobą narażenie na niebezpieczeństwo zdrowia ludzkiego. Warszawski sąd administracyjny stwierdził, że zapewnienie skuteczności i odstraszającego charakteru kar pieniężnych nakładanych na podstawie u.b.ż.ż. jest szczególnie istotne z tego względu, że sankcje te służą zapewnieniu przestrzegania wymagań prawa żywnościowego, a tym samym stoją na straży bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia ludzi. Organ urzędowej kontroli żywności, wymierzając karę, uwzględnia przede wszystkim potrzebę ochrony konsumentów żywności. Zgodnie z art. 104 u.b.ż.ż., ustalając wysokość tej kary pieniężnej, organ uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia i zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku spożywczym i wielkość produkcji zakładu.
Planując zatem wprowadzenie opisanych modyfikacji w działalności, przedsiębiorca był zobowiązany na podstawie art. 64 ust. 1 u.b.ż.ż. do złożenia wniosku o dokonanie zmian w rejestrze zakładów. Zmiana zakresu działalności jest możliwa dopiero po uzyskaniu przez przedsiębiorcę zatwierdzenia zakładu lub warunkowego zatwierdzenia w odniesieniu do planowanej działalności, wydanego przez właściwego terenowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Podstawa prawna
Art. 64 ust. 1, art. 103 ust. 1 pkt 5, ust. 2 pkt 3, art. 104 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 594).
Komunikat prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 10 lutego 2015 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2014 r. (M.P. z 2015 r. poz. 179).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama