Prowadzę bar gastronomiczny. Podczas ostatniej kontroli wojewódzki inspektor sanitarny nałożył karę 2500 zł. Zarzucono mi produkcję i wprowadzanie do obrotu żywności w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu. Z decyzji tej wynikało, że mogę w barze przygotowywać i sprzedawać posiłki na bazie mięsa drobiowego dostarczanego do zakładu po obróbce wstępnej. Działalność rozszerzyłem o produkcję posiłków typu kebab, gyros, co wymagało również obróbki wstępnej mięsa wołowego. Czy za poszerzenie profilu działalności bez zezwolenia rzeczywiście grożą tak surowe sankcje?
Tak. Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (dalej: u.b.ż.ż.) przewiduje m.in. za produkcję lub wprowadzanie do obrotu żywności w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu karę pieniężną w wysokości do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający ogłaszanego przez prezesa GUS. Kara ta w 2015 r. może wynieść aż 113 473,80 zł (30 x 3783,46 zł = 113 473,80 zł). Ponadto zgodnie z art. 103 ust. 2 pkt 3 u.b.ż.ż. sankcja w tym przypadku nie może być niższa niż 500 zł.
Jednocześnie ukarany nie może się usprawiedliwiać niewiedzą lub brakiem świadomości co do wynikających zagrożeń. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 października 2014 r. (sygn. akt VII SA/Wa 826/14) stwierdził, że nawet jednorazowe wynikające z niewiedzy czy braku świadomości naruszenie stosownych wymagań i procedur niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia może pociągnąć za sobą narażenie na niebezpieczeństwo zdrowia ludzkiego. Warszawski sąd administracyjny stwierdził, że zapewnienie skuteczności i odstraszającego charakteru kar pieniężnych nakładanych na podstawie u.b.ż.ż. jest szczególnie istotne z tego względu, że sankcje te służą zapewnieniu przestrzegania wymagań prawa żywnościowego, a tym samym stoją na straży bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia ludzi. Organ urzędowej kontroli żywności, wymierzając karę, uwzględnia przede wszystkim potrzebę ochrony konsumentów żywności. Zgodnie z art. 104 u.b.ż.ż., ustalając wysokość tej kary pieniężnej, organ uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia i zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku spożywczym i wielkość produkcji zakładu.
Planując zatem wprowadzenie opisanych modyfikacji w działalności, przedsiębiorca był zobowiązany na podstawie art. 64 ust. 1 u.b.ż.ż. do złożenia wniosku o dokonanie zmian w rejestrze zakładów. Zmiana zakresu działalności jest możliwa dopiero po uzyskaniu przez przedsiębiorcę zatwierdzenia zakładu lub warunkowego zatwierdzenia w odniesieniu do planowanej działalności, wydanego przez właściwego terenowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Podstawa prawna
Art. 64 ust. 1, art. 103 ust. 1 pkt 5, ust. 2 pkt 3, art. 104 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 594).
Komunikat prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 10 lutego 2015 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2014 r. (M.P. z 2015 r. poz. 179).