Korzystanie z e-learningu opłaca się szczególnie, gdy firma ma liczną załogę, działa na dużym obszarze i te same kursy są często powtarzane
/>
Korzystanie z e-learningu opłaca się szczególnie, gdy firma ma liczną załogę, działa na dużym obszarze i te same kursy są często powtarzane
CZYTELNIK: Moi pracownicy coraz częściej potrzebują dodatkowych szkoleń. Jak usprawnić ten proces? Czy warto korzystać z formy e-learningowej?
EKSPERT: E-learning coraz częściej jest stosowany w przedsiębiorstwach jako dodatek do tradycyjnych form szkoleniowych lub alternatywa w wybranych obszarach. Oprócz coraz bardziej powszechnie dostępnej technologii i niższych kosztów zastosowania, jedną z istotnych przyczyn coraz częstszego wykorzystania e-learningu jest rosnąca świadomość przedstawicieli przedsiębiorstw dotycząca tej formy szkolenia i tym samym otwartość na korzystanie z niej.
Do tej pory to głównie duże przedsiębiorstwa korzystały z e-learningu. Generalną zasadą jest to, że im więcej osób mamy do przeszkolenia, tym większe możliwości i korzyści możemy osiągnąć z zastosowania e-learningu. Jednak małe firmy również mają takie możliwości i korzystają z nich. W internecie jest coraz więcej ofert szkoleń gotowych, w formie multimedialnej, wideo lub webinarów, których koszt jednostkowy wynosi nawet od kilkudziesięciu złotych.
Kiedy stosować e-learning? Istnieje wiele sygnałów i obszarów, w których warto rozważyć wykorzystanie tej formy szkoleniowej. Są to:
1. Pracownicy podlegający szkoleniu są rozproszeni w terenie. Dojazdy trenera bądź uczestników w celu odbycia szkoleń, noclegi, wyżywienie itp. – to są elementy powodujące wzrost kosztów i dodatkowy czas niezbędny do ich realizacji. Szkolenie e-learning dostępne drogą internetową może znacząco usprawnić w tym przypadku proces szkoleniowy oraz obniżyć jego koszty.
2. Liczba pracowników, która potrzebuje szkolenia jest „znacząca” (przy czym jest to pojęcie bardzo względne). Zastosowanie e-learningu to przede wszystkim koszty początkowe, zaś kolejni uczestnicy przeważnie generują minimalny koszt dodatkowy. Dlatego też czym więcej uczestników do przeszkolenia, tym większy zwrot z inwestycji w e-learning w porównaniu do tradycyjnej formy.
3. W firmie występuje rotacja pracowników lub cykliczne zatrudnianie nowych wymagających szkolenia wstępnego np. z zakresu oferty lub procedur. Posiadanie gotowych szkoleń e-learning, które będą dostarczane dla nowo przyjętych pracowników na dane stanowisko może zmniejszyć koszty i usprawnić proces ich wdrożenia.
4. Okresowe szkolenia BHP dla pracowników administracyjno–biurowych, stanowisk kierowniczych, inżynieryjno technicznych. Te kategorie szkoleń mogą odbywać się w formie e-learningu. Istnieje szeroka oferta gotowych szkoleń, które może zastosować każda firma.
5. Cykliczne szkolenia produktowe dla pracowników działu sprzedaży, obsługi klienta oraz dostawców i kontrahentów. Gotowe szkolenia e-learning z zakresu produktów firmy mogą stanowić wartość nie tylko dla handlowców danej firmy, ale także kontrahentów zajmujących się np. dystrybucją bądź sprzedażą naszych produktów do klienta końcowego.
6. Istnieje potrzeba przeszkolenia dużej ilości osób w stosunkowo krótkim czasie np. z zakresu nowych procedur, obsługi nowo wdrożonej aplikacji.
Wiele osób poprzez e-learning rozumie tylko multimedialne kursy z zastosowaniem grafik, interakcji testów itp. Kiedy jednak weźmiemy pod uwagę definicję e-learningu jako sposób przekazywania wiedzy przy pomocy technologii informatycznych, możemy stwierdzić, że form przekazu jest bardzo wiele.
1. Szkolenia multimedialne – często z zastosowaniem różnorodnych grafik, multimediów, interakcji, testów itp. Jest to jedna z najczęstszych form stosowanych w dużych firmach.
2. Szkolenia wideo – coraz częściej stosowane i cieszące się rosnącym powodzeniem. W zależności od naszych wymagań i specyfiki projektu, możemy samodzielnie przygotować nagranie wideo , wynająć profesjonalną ekipę lub zrealizować nagranie w studio. Często stosowane jest również nagranie z odbywającego się wcześniej szkolenia stacjonarnego, co może zostać w przyszłości dostarczone w formie e-learning do kolejnych osób.
3. Webinary – rosnąca liczba narzędzi do webinarów oraz dostęp do szybkich łączy powoduje, że coraz więcej firm stosuje tę formę. Webinar cechować się może bardzo niskim kosztem przygotowania i przeprowadzenia. Będzie miał szczególną zaletę przy szkoleniu pracowników działających w rozproszonym terenie.
E-learning nie musi zastępować tradycyjnej formy szkolenia. Bardzo często stosowany jest w połączeniu z tradycyjną formą szkolenia tworząc tzw. blended learning. Realizując szkolenie możemy rozważyć wszelkie metody szkoleniowe w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści w projekcie. Każda z form ma swoją specyfikę, z którą idą odpowiednie zalety zastosowania. Odpowiednie łączenie tych form może stanowić najlepszy sposób na realizację projektu szkoleniowego przy czerpaniu tego co najlepsze z każdej z nich.
Narzędzia oczywiście będą różne w zależności od formy realizacji, obszaru zastosowania i naszych specyficznych potrzeb. Jednym z dostępnych rozwiązań jest skorzystanie z kompleksowego wsparcia firmy zewnętrznej. Dostępność narzędzi (jak platformy e-learning, narzędzia autorskie do projektowania szkoleń, systemy webinarów, gotowe kursy online) powoduje, iż możliwe staje się również samodzielne przygotowanie szkolenia lub też skorzystanie z ofert gotowych kursów.
W procesie zastosowania e-learningu warto wziąć pod uwagę odpowiednie przygotowanie uczestników na tę formę szkolenia. Szczególnie chodzi o osoby, które wcześniej nie miały z nią styczności. Warto również odpowiednio zaplanować samo przeprowadzenie szkoleń w sposób, który pomoże nam osiągnąć cele szkoleniowe. Ważna jest zatem opieka i wsparcie uczestników. W zależności od sytuacji, możemy zastosować odpowiednią kampanię informacyjną dotyczącą korzyści z takiej formy szkolenia, stały monitoring, aktywizacja i utrzymanie motywacji uczestników do aktywnego udziału w szkoleniach. Uwzględnienie tego przy wprowadzeniu e-learningu może stanowczo podnieść efektywność jego zastosowania.