Za prywatne pieniądze powstanie budynek Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Projekt będzie realizowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Po raz pierwszy jednak w taką współpracę z biznesem zaangażował się nie samorząd, a jednostka organizacyjna Skarbu Państwa.
Właśnie podpisano w tej sprawie umowę. Jej stronami są Sąd Okręgowy w Nowym Sączu i firma Warbud – Infrastruktura sp. z o.o. Jej oferta, która okazała się najkorzystniejsza, zakłada wynagrodzenie w wysokości ok. 123 mln zł brutto.
Projekt nowosądecki to model partnerstwa publiczno-prywatnego oparty o tzw. opłatę za dostępność. Zadaniem inwestora będzie zaprojektowanie, sfinansowanie, budowa i utrzymanie techniczne sądu rejonowego, zaś wkład podmiotu publicznego stanowi działka. W zamian za swój wysiłek partner będzie otrzymywał przez 20 lat płatności z budżetu państwa. Z tego tytułu sąd poniesie koszt 6,1 mln zł rocznie. Po upływie 20 lat zabudowana nieruchomość zostanie przekazana na własność sądu.
Przekazanie obiektu do użytkowania przez sąd planowane jest na pierwszy kwartał 2018 r.
– Projekt dotyczący budowy Sądu Rejonowego w Nowym Sączu to pierwsze w Polsce pilotażowe przedsięwzięcie PPP realizowane przez administrację centralną. Waga projektu jest o tyle duża, że w przypadku jego powodzenia otwarte zostaną drzwi do kolejnych rządowych projektów PPP, zarówno w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości (np. prokuratura, służba więzienna), jak też w innego rodzaju aktywności sektora publicznego (np. ochrona środowiska, rewitalizacja, inne obiekty użyteczności publicznej) – ocenia dr Rafał Cieślak, radca prawny z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.
W Polsce partnerstwa publiczno-prywatne to jednak wciąż domena samorządów. Lokalni włodarze są w zasadzie skazani na uczenie się na własnych błędach. Tymczasem na świecie w partnerską współpracę z biznesem angażuje się głównie państwo, bo to trudne i wieloletnie projekty.
– W Polsce większość procedur zmierzających do wyłonienia partnera prywatnego inicjują miasta i gminy. Ewidentnie brakuje przykładu idącego z góry, od administracji rządowej – wskazuje dr Cieślak.
– Z punktu widzenia budżetu centralnego istotne znaczenie ma bowiem kwestia pozabilansowego ujęcia aktywów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, a co za tym idzie – brak wpływu takich umów na państwowy dług publiczny w rozumieniu regulacji UE – wyjaśnia.
Przygotowanie projektu i procedura dialogu konkurencyjnego, w której uczestniczyło pięciu wykonawców, trwały w Nowym Sączu niemal dwa lata.

83 projekty PPP są już realizowane

120 pomysłów na projekty PPP wciąż czeka na realizację

Dane: baza projektów PPP opracowana przez ministerstwo gospodarki