Nowa funkcjonalność bankowej aplikacji na smartfona umożliwia płacenie za usługi bez konieczności używania karty. W maju nowy sposób regulowania rachunków będzie możliwy w taksówkach warszawskiej korporacji MPT.
Na razie trwają szkolenia 250 kierowców, którzy uczą się przyjmowania płatności od klientów Banku Handlowego (należącego do Citigroup), mających smartfony z zainstalowaną aplikacją CitiMobile. Jedną z funkcjonalności oprogramowania jest usługa FotoKasa, która od jesieni ubiegłego roku umożliwia płacenie rachunków, np. za usługi telekomunikacyjne czy telewizyjne.
Jak działa? Wystarczy aparatem fotograficznym smartfona zeskanować kod 2D nadrukowany na fakturze czy wyświetlony na monitorze komputera, by aplikacja pobrała wszystkie dane potrzebne do wypełnienia przelewu. Użytkownik musi jedynie wybrać konto, z którego chce opłacić rachunek, i zaakceptować płatność. W ciągu kilku sekund pieniądze znajdują się na koncie odbiorcy, a realizacja transakcji odbywa się bez dodatkowych kosztów.
Kierowcy MPT będą mieli nadrukowane fotokody 2D na zagłówkach przednich foteli swoich aut. Klient pragnący zapłacić za przejazd za pomocą FotoKasy po uruchomieniu aplikacji CitiMobile powinien zeskanować obrazek z zagłówka, a następnie wprowadzić kwotę i potwierdzić płatność. Po chwili kierowca może sprawdzić, czy pieniądze znalazły się na jego koncie.
Handlowy liczy na to, że nowa usługa spodoba się i klientom, i taksówkarzom. Pierwsi nie będą musieli mieć przy sobie gotówki ani karty. Drudzy nie będą czekać kilku dni na zaksięgowanie płatności, jak dzieje się w przypadku transakcji kartami. Ponadto płatności za pomocą FotoKasy są bezprowizyjne, czyli kierowca dostanie na konto dokładnie tyle, ile zarobił.
Nowe rozwiązanie będzie dostępne tylko dla klientów CitiMobile.
Obecnie wiele banków, instytucji i firm pracuje nad różnymi rozwiązaniami umożliwiającymi płatności mobilne. Na razie jednak żaden pomysł nie zdobył popularności. Największe szanse na zdobycie przewagi, ze względu na infrastrukturę, know-how i posiadaną liczbę klientów, mają Visa i MasterCard. Lansowana przez nie technologia zbliżeniowa NFC polega na zintegrowaniu karty bankowej z telefonem komórkowym. Rozwiązanie wymaga jednak specjalnych aparatów, których jest na razie mało i są drogie. Ponadto do łańcuszka pośredników, w którego skład wchodzą między innymi bank wydawca karty czy agent rozliczeniowy, trzeba jeszcze dołączyć operatora telefonii komórkowej. Stąd prace banków nad własnymi rozwiązaniami.

35 tys. klientów używa obecnie aplikacji CitiMobile Banku Handlowego

2 mln razy zapłacili Polacy w lutym tego roku bezstykowo kartami Visa. To rekord w skali europejskiej

60 tys. terminali do przyjmowania płatności zbliżeniowych jest zainstalowanych w sklepach w Polsce