Gaz ziemny, podobnie jak energia elektryczna, to zwykły produkt, który musi mieć odpowiednią jakość i musi być dostarczony klientowi zgodnie z umową. Za nienależyte wykonanie usługi przedsiębiorstwa muszą płacić - trzeba się tylko o to upomnieć.

Zgodnie z prawem energetycznym za niedotrzymanie przez Operatora parametrów jakościowych paliwa gazowego oraz za niedotrzymanie, zarówno przez operatora, jaki i przez sprzedawcę standardów jakościowych obsługi odbiorców, klientom na ich wniosek przysługują finansowe bonifikaty. Należności ustalone są w sposób i w trybie wynikającym z taryfy operatora, do którego sieci odbiorca jest przyłączony. Poniżej przykładowy wyciąg z taryfy Polskiej Spółki Gazownictwa. Kwoty odszkodowania dla klientów są naprawdę wysokie:

ikona lupy />
Bonifikaty / Inne

Za co klientowi należy się odszkodowanie?

Zgodnie z przepisami przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest do przyjmowania od konsumentów zgłoszeń i reklamacji dotyczących dostarczania paliw z sieci gazowej.

Konsument nie może sam sprawdzić, czy gaz płynący do jego domu jest produktem o odpowiedniej jakości. Do analizy jakości gazu wykorzystuje się m.in. przyrządy zwane chromatografami, których obsługa wymaga specjalnego przeszkolenia. Na sieci przesyłowej zainstalowane są analizatory automatyczne, które w sposób ciągły analizują skład i parametry gazu - takie jak ciepło spalania i wartość opałową. Jeśli jednak klient uważa, że wykonując te same czynności zużywa coraz więcej błękitnego paliwa, może powiedzieć przedsiębiorstwu energetycznemu – sprawdzam.

PGNiG informuje, że klient może zlecić pobranie próbki gazu ziemnego i przebadanie jego jakości przez wybrane przez siebie laboratorium posiadające stosowne uprawnienia. Jeśli okaże się, że gaz spełnia normy, to klient ponosi koszty badania. Natomiast jeśli gaz nie spełnia norm, to dostawca ponosi koszty przeprowadzonego badania i płaci karę za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorcy.

W celu uzyskania bonifikaty konsument musi złożyć w przedsiębiorstwie energetycznym pisemny wniosek. Przedsiębiorstwo energetyczne udziela lub odmawia udzielenia bonifikaty w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez konsumenta.

Przedsiębiorstwo energetyczne rozpatruje wnioski lub reklamacje konsumentów i udziela odpowiedzi nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, przy czym termin ten nie dotyczy spraw związanych ze sprawdzeniem dotrzymania parametrów jakościowych paliw gazowych dostarczanych z sieci gazowej. W przypadku sprawdzenia dotrzymania parametrów jakościowych paliw gazowych dostarczanych z sieci gazowej, poprzez wykonanie przez przedsiębiorstwo energetyczne odpowiednich pomiarów – sprawa jest rozpatrywana w terminie 14 dni od zakończenia stosownych kontroli i pomiarów.

Już wkrótce wszyscy klienci mają otrzymywać regularne informacje na temat jakości dostarczanego im gazu. Stosownie do przepisów rozporządzenia taryfowego od 1 sierpnia 2014 r. przedsiębiorstwo energetyczne dokonując rozliczenia z tytułu odebranych paliw gazowych lub wykonanych usług związanych z ich dostarczaniem dodatkowo będzie podawać odbiorcy odpowiednio do rodzaju rozliczeń: wartość współczynnika służącego do przeliczenia z m3 na kWh (tj. wartość współczynnika konwersji), oraz zużycie paliw gazowych w okresie rozliczeniowym, wyrażone w kWh. Dopiero wtedy klienci będą mogli rzeczywiście dowiedzieć się, jaki gaz do nich płynie.

Masz prawo do dobrej jakości obsługi

Jakość gazu to jednak nie wszystko. Co jeśli błękitne paliwo przestaje do nas płynąć? W przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów jakościowych obsługi odbiorców gazu, konsumentom także przysługują bonifikaty.

Bonifikaty możemy żądać za:

- odmowę udzielenia konsumentowi, na jego żądanie, informacji o przewidywanym terminie wznowienia dystrybucji paliwa gazowego, przerwanego z powodu awarii sieci;

- nieprzyjęcie zgłoszenia dotyczącego awarii lub zakłócenia w dostarczaniu paliw gazowych;

- nieuzasadnioną zwłokę w likwidacji awarii, która wystąpiła w sieci gazowej i usuwaniu zakłóceń w dostarczaniu paliwa gazowego;

- niepowiadomienie konsumentów, z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem o terminach i czasie trwania planowanych przerw w dostarczaniu paliwa gazowego w formie ogłoszeń prasowych, internetowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych, w inny sposób przyjęty na danym terenie lub w drodze indywidualnych zawiadomień przekazanych na piśmie, telefonicznie bądź za pomocą innego środka telekomunikacji;

- odmowę odpłatnego podjęcia stosownych czynności w sieci gazowej w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez konsumenta lub inny podmiot prac w obszarze oddziaływania tej sieci;

- odmowę udzielenia na żądanie konsumenta informacji o zasadach rozliczeń oraz o aktualnych taryfach;

- za przedłużenie 14-dniowego terminu rozpatrzenia wniosku lub reklamacji w sprawie zasad rozliczeń i udzielenia odpowiedzi;

- za przedłużenie 14-dniowego terminu sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowego, którego przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem;

- za przedłużenie 7-dniowego terminu przekazania układu pomiarowego, którego przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem, do badania laboratoryjnego;

- za uniemożliwienie wykonania dodatkowej ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowego;

- za niewydanie przez dystrybutora po zakończeniu dostarczania paliwa gazowego oraz w przypadku wymiany układu pomiarowego w trakcie dostarczania tego paliwa, na wniosek konsumenta, dokumentu zawierającego dane identyfikujące ten układ lub za nieudostępnienie danych pomiarowych na dzień zakończenia dostarczania tego paliwa lub demontażu układu pomiarowego.

Źródło: UKE, PGNiG, PSGaz.