Według danych Urzędu Regulacji Energetyki w I kwartale 2014 roku odnotowano 480 przypadków zmiany sprzedawcy gazu. To bardzo mało - Polacy z jednej strony nie wiedzą, że mogą zmienić sprzedawcę błękitnego paliwa, a z drugiej strony boją się nieuczciwych praktyk na rynku.

W marcu 2013 roku TNS Polska na zlecenie UOKiK zapytała indywidualnych odbiorców gazu o znajomość prawa i problemy w kontaktach z przedsiębiorcami. Jak wynika z przeprowadzonych badań, zdecydowana większość konsumentów nie wie, że może zmienić sprzedawcę gazu (istnienie takiej możliwości wskazało zaledwie 19 proc. badanych; przeciwnego zdania było 29 proc., natomiast 59 proc. nie posiadało wiedzy na ten temat). Zaledwie 4 proc. ankietowanych reklamowało kiedykolwiek rachunek za gaz, a większość konsumentów (52 proc.) nie ma żadnych zastrzeżeń do dostawców gazu.

A więc problemu z dostawcami gazu nie ma? Nie do końca. W minionym roku UOKiK zakwestionował praktyki stosowane przez firmy działające na tym rynku. W efekcie kontroli, Prezes Urzędu wydała 15 decyzji. Prawo do rozwiązania umowy czy wstrzymania dostaw gazu z innych przyczyn niż wynikające z przepisów – to najczęstsze, niezgodne z prawem praktyki sprzedawców gazu. Pomimo że wszyscy przedsiębiorcy zobowiązali się do zmiany wzorców umów, warto sprawdzić jakie mamy prawa i…

Jak bezpiecznie zmienić sprzedawcę gazu?

Podobnie jak w przypadku energii elektrycznej, tak i w przypadku zakupu gazu, każdy konsument ma prawo dokonać wyboru sprzedawcy paliw. Zmiana sprzedawcy polega w pierwszej kolejności na zawarciu umowy z nowym - wybranym przez konsumenta – sprzedawcą, działającym na terenie dystrybutora. Następnie konieczne jest rozwiązanie dotychczasowej umowy ze sprzedawcą.

Jeśli konsument posiadał dotąd umowę kompleksową, a z nowym sprzedawcą zawarł tylko umowę sprzedaży, niezbędne jest także zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucji paliwa gazowego z dystrybutorem. W świetle obecnie obowiązujących przepisów podstawowym warunkiem rozwiązania umowy w przypadku zmiany sprzedawcy jest upływ okresu wypowiedzenia.

Po zawarciu umowy z nowym sprzedawcą konieczne jest zgłoszenie tego faktu dystrybutorowi. Do wykonania wszystkich tych czynności konsument może upoważnić inny podmiot, np. nowego sprzedawcę. Dystrybutor jest zobowiązany umożliwić konsumentowi paliw gazowych zmianę sprzedawcy, nie później niż w terminie 21 dni od dnia złożenia powiadomienia o zmianie sprzedawcy, przez odbiorcę lub upoważnionego przez niego sprzedawcę.

Zmiana sprzedawcy nie powinna powodować zakłóceń w ciągłości dostaw paliw gazowych.

Oferty sprzedaży – na co zwracać uwagę?

W procesie porównywania ofert sprzedaży istotne znaczenie mają przede wszystkim:

- cena jednostkowa paliw gazowych i zasady jej zmiany w trakcie trwania umowy;
- informacja o rzeczywistym zużyciu paliw gazowych (np. zużycie roczne);
- okres obowiązywania proponowanej umowy;
- metody płatności oferowane przez sprzedawcę (sposób regulowania płatności).


Konsument powinien sprawdzić także, czy w umowie przedsiębiorstwo energetyczne - wbrew przepisom prawa - nie zastrzegło innej formy odstąpienia od umowy. W przypadku skorzystania przez konsumenta z uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy, w terminie 10 dni od zawarcia tej umowy albo uzyskania informacji o prawie odstąpienia, przedsiębiorstwo energetyczne nie może żądać od niego tzw. odstępnego za skorzystanie z tego prawa. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku umów zawieranych na odległość.

Ale uwaga: zawierając umowę z nowym sprzedawcą i wypowiadając dotychczasową umowę, konsument powinien zapoznać się z terminami wejścia w życie nowej umowy oraz rozwiązania dotychczasowej umowy. Należy również uważać na podwójne umowy. Zawarcie nowej umowy bez zweryfikowania przez konsumenta warunków rozwiązania poprzedniego zobowiązania, wiązać się może z negatywnymi skutkami prawnymi wynikającymi z np. dublowania się umów, tj. z sytuacji, gdy dotychczasowa umowa jeszcze nie wygasła, a nowa już weszła w życie. W takim przypadku jedna z umów będzie nieważna, a konsument będzie musiał zapłacić karę jednemu ze sprzedawców.

Na koniec warto zaznaczyć, że dotychczasowy sprzedawca jest obowiązany dokonać rozliczeń z konsumentem, który skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy, nie później niż w okresie 42 dni od dnia dokonania zmiany sprzedawcy. Dystrybutor jest zobowiązany przekazać dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy dane dotyczące ilości zużytego przez konsumenta paliwa gazowego, w terminie umożliwiającym dotychczasowemu sprzedawcy dokonanie rozliczeń z konsumentem.

Źródło: Urząd Regulacji Energetyki, UOKiK, własne