statystyki

Krajowe firmy muszą uzielenić wodór

autor: Grzegorz Kowalczyk08.01.2020, 08:49; Aktualizacja: 08.01.2020, 08:49
Żadna z firm nie opracowała jeszcze metody bezemisyjnego uzyskiwania wodoru

Żadna z firm nie opracowała jeszcze metody bezemisyjnego uzyskiwania wodoruźródło: DGP

Dopóki nie będzie on uzyskiwany ze źródeł odnawialnych, jest „paliwem emisyjnym” – podobnie jak ropa

Polska jest dziś jednym z największych producentów wodoru na świecie – w naszym kraju produkuje się ok. 1 mln ton rocznie. Według szacunków Toyoty pozwoliłoby to na zasilenie nawet 6 mln samochodów. Problemem jest jednak przerobienie tych zasobów na czysty wodór, mogący stać się paliwem do pojazdów. „Doczyszczanie” wiąże się z kosztami i zbudowaniem odpowiedniej infrastruktury.

Koncernów paliwowych to nie zraża. Lotos pracuje nad projektem umożliwiającym otrzymanie wodoru o czystości 99,999 proc. oraz otwarciem dwóch stacji tankowania – w Gdańsku i Warszawie. Inwestycja ma pochłonąć 10 mln euro, a 20 proc. tej kwoty stanowią środki europejskie. Zakończenie projektu jest planowane na koniec 2021 r. W tym samym czasie powstaną wodorowe stacje Orlenu. Już dziś działają w Niemczech, od 2022 r. zgodnie z podpisanym z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską porozumieniem mają zasilać tamtejszy transport publiczny. Płocki koncern zbuduje też instalację do doczyszczania wodoru w Trzebini w Małopolsce.

Dotąd żadna z firm nie opracowała metody pozwalającej na bezemisyjne uzyskiwanie wodoru. Przy jego produkcji wykorzystuje się surowce konwencjonalne jak ropa czy gaz. – Dziś w Polsce nie produkujemy wodoru w pożądany sposób – to produkt uboczny innych procesów chemicznych, wiążący się z emisją CO2. Jeśli wodór ma być przyjazny klimatowi, to musi być wyłącznie zielony, uzyskiwany z odnawialnych źródeł energii. Dopiero wówczas rozwiązanie to będzie miało sens. Rozwijanie technologii wytwarzania wodoru opartych na emisji CO2 to ślepa uliczka. Takie paliwa już dziś mamy i rozwój takich technologii może nas zawieźć jedynie na manowce – mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych i były minister środowiska.


Pozostało jeszcze 66% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie