statystyki

Krajowe firmy muszą uzielenić wodór

autor: Grzegorz Kowalczyk08.01.2020, 08:49; Aktualizacja: 08.01.2020, 08:49
Żadna z firm nie opracowała jeszcze metody bezemisyjnego uzyskiwania wodoru

Żadna z firm nie opracowała jeszcze metody bezemisyjnego uzyskiwania wodoruźródło: DGP

Dopóki nie będzie on uzyskiwany ze źródeł odnawialnych, jest „paliwem emisyjnym” – podobnie jak ropa

Polska jest dziś jednym z największych producentów wodoru na świecie – w naszym kraju produkuje się ok. 1 mln ton rocznie. Według szacunków Toyoty pozwoliłoby to na zasilenie nawet 6 mln samochodów. Problemem jest jednak przerobienie tych zasobów na czysty wodór, mogący stać się paliwem do pojazdów. „Doczyszczanie” wiąże się z kosztami i zbudowaniem odpowiedniej infrastruktury.

Koncernów paliwowych to nie zraża. Lotos pracuje nad projektem umożliwiającym otrzymanie wodoru o czystości 99,999 proc. oraz otwarciem dwóch stacji tankowania – w Gdańsku i Warszawie. Inwestycja ma pochłonąć 10 mln euro, a 20 proc. tej kwoty stanowią środki europejskie. Zakończenie projektu jest planowane na koniec 2021 r. W tym samym czasie powstaną wodorowe stacje Orlenu. Już dziś działają w Niemczech, od 2022 r. zgodnie z podpisanym z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską porozumieniem mają zasilać tamtejszy transport publiczny. Płocki koncern zbuduje też instalację do doczyszczania wodoru w Trzebini w Małopolsce.

Dotąd żadna z firm nie opracowała metody pozwalającej na bezemisyjne uzyskiwanie wodoru. Przy jego produkcji wykorzystuje się surowce konwencjonalne jak ropa czy gaz. – Dziś w Polsce nie produkujemy wodoru w pożądany sposób – to produkt uboczny innych procesów chemicznych, wiążący się z emisją CO2. Jeśli wodór ma być przyjazny klimatowi, to musi być wyłącznie zielony, uzyskiwany z odnawialnych źródeł energii. Dopiero wówczas rozwiązanie to będzie miało sens. Rozwijanie technologii wytwarzania wodoru opartych na emisji CO2 to ślepa uliczka. Takie paliwa już dziś mamy i rozwój takich technologii może nas zawieźć jedynie na manowce – mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych i były minister środowiska.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie