Przepustowość terminala LNG w Świnoujściu po prowadzonej rozbudowie sięgnie 7,5 mld metrów sześciennych gazu – powiedział w środę pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski.

"Gazoport w Świnoujściu funkcjonuje od trzech lat w sposób rutynowy" – powiedział Naimski w środę podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poświęconej funkcjonowaniu terminala. "Ma możliwą średnią roczną przepustowość na poziomie 5 mld metrów sześciennych gazu w przeliczeniu już na gaz, który wtłaczany jest do krajowego systemu przesyłowego. To jest bardzo istotny element naszej strategii dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu do Polski. Jako taki jest komplementarny z innym projektem równoległym, tj. gazociągiem łączącym Norwegię z Polską" – dodał.

"Rozbudowa terminala w Świnoujściu to inwestycja, która w tej chwili jest już prowadzona. Przepustowość, czyli moc regazyfikacyjna tego rozbudowanego terminala to będzie 7,5 mld metrów sześciennych gazu" – powiedział Naimski.

Według niego zakończenie trwającej rozbudowy planowane jest w 2023 r. Już w 2021 r. możliwości regazyfikacyjne powinny być na poziomie 7,5 mld metrów sześciennych. "Trzeci zbiornik gazu, który powstanie do 2023 r., umożliwi przy kolejnym etapie rozbudowy dostawienie elementów, które zwiększą moc regazyfikacyjną do 10 mld metrów sześciennych” – dodał Naimski.

Trwający program rozbudowy terminala składa się z czterech elementów – powiedział prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski. „To są elementy, które pozwolą w przyszłości na dalszą rozbudowę tej infrastruktury. Pierwszy z elementów to projekt obejmujący tzw. regazyfikatory, który zakończy się w listopadzie 2021 r. On umożliwi nominalnie na zwiększenie mocy regazyfikacyjnych terminala" – dodał.

"Oprócz tego terminal będzie wyposażony w trzeci zbiornik; teren jest przewidziany w projekcie pierwotnym. (...) Będzie on nieco większy niż dwa istniejące" - mówił.

Przewidujemy także budowę drugiego nabrzeża statkowego, które będzie umożliwiało rozładunek – kontynuował Jakubowski. "Będzie pełniło także inną ważną funkcję, dlatego że dzięki nowemu nabrzeżu będziemy w stanie również statki ładować. Umożliwimy polskim podmiotom, polskim graczom rynkowym na funkcjonowanie w basenie Morza Bałtyckiego. W takich miejscach jak Szwecja czy Finlandia są realizowane w tej chwili projekty LNG małej skali, które potrzebują dużego źródła LNG. Stworzymy takie warunki biznesowe, aby nasi gracze mogli również wejść na rynek Morza Bałtyckiego" – podkreślał prezes LNG.

Wszystkie cztery elementy są na bardzo zaawansowanym etapie realizacji – ocenił Jakubowski. "Projekt obejmujący regazyfikatory w tej chwili już posiada pozwolenie na budowę wydane w ub.r. Ponadto, jeżeli chodzi o zakres studium wykonalności czy decyzji środowiskowych lub lokalizacyjnych, tutaj też mamy pełen komplet" – dodał.

"Jeżeli chodzi o złożenie przetargowe, to mamy dwa duże przetargi. Jeden osobny przetarg na część lądową - on został uruchomiony w połowie grudnia ub. r. - oraz drugi przetarg na część morską. Ten z kolei został uruchomiony w pierwszych dniach stycznia br." – powiedział.

"Na część lądową otrzymaliśmy dziewięć wniosków od potencjalnych wykonawców. Jeżeli chodzi o część morską, uzyskaliśmy sześć wniosków. Obecnie trwa ich weryfikacja; podmioty są zapraszane do składania dodatkowych dokumentów. Planujemy zakończenie prekwalifikacji oferentów jeszcze w tym miesiącu. Zakładamy podpisanie kontraktów z końcem bieżącego roku" – dodał Jakubowski.

W marcu br. wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla budowy stanowiska do załadunku, rozładunku i bunkrowania statków w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.

W styczniu br. wojewoda wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG. Decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której zostanie wybudowany trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.