Trwa rozbudowa aplikacji mObywatel 2.0. W ostatnim czasie unowocześniono m.in. elektroniczną legitymację emeryta-rencisty. Twórcy aplikacji wyjaśniają, na czym polegają zmiany i przypominają o zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z dokumentów cyfrowych.

Nowe legitymacje dla emerytów?

O nowych wersjach elektronicznych legitymacji dla emerytów informowano już w połowie marca. Najnowsze zmiany dotyczą przede wszystkim dostosowania wymagań dokumentów cyfrowych do standardów technicznych aplikacji. Zmieniono szatę graficzną cyfrowej legitymacji dla emerytów, usunięto także informację o nieważności dokumentu.

Co ważne, emeryci nie mają obowiązku posługiwania się elektroniczną legitymacją. Wciąż ważne pozostają tradycyjne, plastikowe karty. ZUS przypomina jednocześnie, że osoby, które nabyły prawa do świadczeń emerytalnych od 1 stycznia 2023 otrzymują "automatycznie" cyfrowe wersje legitymacji. Emeryci preferujący tradycyjną formę dokumentu muszą złożyć w ZUS-ie wniosek o jego wydanie (formularz ERL). Legitymacjami w wersji tradycyjnej karty i w wersji cyfrowej można posługiwać się naprzemiennie, według własnych preferencji.

Jak korzystać z cyfrowej legitymacji emeryta-rencisty?

W pierwszej kolejności wymagane jest korzystanie z urządzenia mobilnego i ściągnięcie aplikacji mObywatel 2.0. Aplikacja jest aktualnie dostępna wyłącznie w sklepach Google Play i App Store. Aby uruchomić aplikację należy potwierdzić tożsamość. Do wyboru jest kilka metod, w tym m.in. skorzystanie z profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Osoby, które już korzystają z mObywatela 2.0, powinny wybrać opcję "Dodaj dokument", a następnie wskazać dokument "Legitymacja emeryta-rencisty". Po zaznaczeniu tej opcji na stronie głównej aplikacji będzie dostępna dodatkowa ikona.

Czy korzystanie z aplikacji mObywatel 2.0 jest bezpieczne?

Jak przekonują twórcy aplikacji program jest cały czas unowocześniany zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i bezpieczeństwa. W aktualnościach dostępnych na stronie info.mobywatel.gov.pl przypomniano ostatnio m.in. o podstawowych metodach zabezpieczenia aplikacji. Twórcy mObywatela 2.0 przypominają, że za bezpieczeństwo danych użytkowników (pobieranych bezpośrednio z Rejestru Systemów Państwowych) odpowiada m.in.:

  • szyfrowanie danych,
  • certyfikaty bezpieczeństwa,
  • biometria (opcja logowania za pomocą odcisku palca lub rozpoznawania twarzy),
  • dwuetapowa weryfikacja tożsamości.

Dane użytkowników są również chronione przed złośliwym oprogramowaniem.

Co zrobić w przypadku kradzieży lub zgubienia telefonu?

W przypadku utraty telefonu użytkownicy aplikacji mają do wyboru dwie metody blokowania dostępu do danych: zgłoszenie zdarzenia na infolinii (tel. +42 253 54 74) lub aktywowanie mObywatela 2.0 na kolejnym urządzeniu. Przy wybraniu drugiej opcji aplikacja dostępna na poprzednim urządzeniu zostanie automatycznie wyłączona. Trwają również prace nad udostępnieniem kolejnych metod blokowania dostępu do danych. Twórcy aplikacji przypominają także, że o ile mDowodu nie można obecnie zastrzec (np. w razie wycieku danych), to – w razie potrzeby – można unieważnić jego certyfikat.