Pragniemy uspokoić czytelnika. Otóż OFE jest zobowiązany przesyłać każdemu członkowi informację o środkach znajdujących się na rachunku, terminach dokonanych wpłat składek oraz ich przeliczeniu na jednostki rozrachunkowe. Taka informacja musi trafić do członka OFE co najmniej raz w roku. I, co istotne, swoim zakresem musi obejmować właśnie okres, począwszy od momentu wysyłki poprzedniej informacji. A więc, jeśli OFE przesyła wspomniany list raz na rok, to informacje w nim zawarte, w tym dane o składkach, dotyczą właśnie okresu ostatniego roku. Chodzi o to, by członek funduszu miał kontrolę nad tym, co działo się z jego środkami w minionych 12 miesiącach. Taki list nie zawiera natomiast informacji o historii wpłacanych składek w poprzednich latach, a tym bardziej danych obejmujących okres od początku członkostwa danej osoby w OFE.
Wspomniane uwagi dotyczą informacji dostarczanej za pośrednictwem tradycyjnej poczty. Członek OFE może wybrać inną drogę otrzymywania takich danych, np. w formie online, po zalogowaniu się na konto internetowe, jeśli taką opcję przewiduje statut określonego funduszu. Postawienie na tę drogę kontaktu umożliwia dostęp do bardziej aktualnych danych, a także wgląd w historię dłuższą aniżeli ostatni rok. Członek OFE może wówczas sprawdzić, czy składki do funduszu są przekazywane terminowo, jakie opłaty pobrał fundusz za zarządzanie aktywami oraz jaką stopę zwrotu z kapitału wypracował OFE. Jeśli czytelnik chciałby otrzymywać informacje w formie elektronicznej, powinien w tym celu złożyć w funduszu stosowne oświadczenie. OFE udostępniają jego wzory na swoich stronach internetowych.
Podstawa prawna
Art. 191 ustawy z 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 989 ze zm.).