Do 8 sierpnia prowadzący placówki mogą wnioskować o pomoc z rządowego programu dotyczącego zapewnienia miejsc opieki najmłodszym. O budżetowe wsparcie mogą się starać też zatrudniający dziennych opiekunów.

Czy został ogłoszony konkurs na dotowanie opieki

Czytelniczka prowadzi prywatny żłobek. W urzędzie miasta, w którym rejestrowała placówkę, dowiedziała się, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej będzie przyznawać dofinansowanie na pokrycie kosztów funkcjonowania niepublicznych miejsc opieki. Czy został już ogłoszony konkurs w tej sprawie?
Obowiązująca od 13 lipca nowelizacja ustawy żłobkowej rozszerza możliwość udzielania dotacji z budżetu państwa na placówki, które są prowadzone przez osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Do tej pory z rządowej pomocy mogły korzystać tylko gminy. W tym celu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) ogłosiło właśnie drugi w tym roku konkurs w ramach resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – „Maluch”. Aby otrzymać budżetowe wsparcie, właściciel żłobka lub klubu dziecięcego musi jednak spełnić warunki wynikające z regulaminu. Znajdzie go na stronie internetowej MPiPS lub specjalnej stronie poświęconej żłobkom (www.zlobki.mpips.gov.pl).
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy każdy żłobek otrzyma dofinansowanie

Dwie absolwentki pedagogiki zarejestrowały 1 listopada 2012 r. klub dziecięcy przeznaczony dla 15 maluchów. Utrzymują go tylko z opłat rodziców, ponieważ ich gmina nie zdecydowała się na wspieranie prywatnych miejsc opieki. Czy mogą złożyć swój wniosek w konkursie?
Regulamin „Malucha” przewiduje, że o dofinansowanie mogą się starać tylko ci prowadzący żłobki i kluby dziecięce, którzy zarejestrowali je w 2013 r. Dotacje nie będą więc przysługiwać tym placówkom, które uzyskały wpis do rejestru w 2011 r. lub 2012 r. Wsparcia nie otrzymają też te miejsca opieki, które na podstawie współpracy podjętej z gminą korzystają z dotacji przyznanej samorządowi w pierwszej edycji konkursu.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy wysokość dotacji jest określona

Firma prowadzi żłobek oraz dwa kluby dziecięce. Chciałaby się ubiegać o pieniądze na pokrycie kosztów funkcjonowania placówek z „Malucha”. Z jej obliczeń wynika, że miesięczne utrzymanie dziecka w żłobku wynosi 1500 zł, a w klubie – 1 tys. zł. Czy to regulamin konkursu określa, na jaką kwotę dopłaty może liczyć?
Co do zasady maksymalna kwota dofinansowania wynosi 1050 zł miesięcznie na jedno miejsce w żłobku oraz 520 zł, jeśli jest to klub dziecięcy. Jej konkretna wysokość jest jednak uzależniona od dodatkowych warunków. Dotacja nie może być bowiem wyższa niż 80 proc. kosztów realizacji zadania. Nie może też wynosić więcej niż wartość opłaty ponoszonej przez rodzica za pobyt i wyżywienie w placówce (bez uwzględnienia kwoty dopłaty). Natomiast wsparciu nie będą w ogóle podlegały te miejsca opieki, w których opłata przekracza 200 proc. kwoty przewidzianej dla żłobka i klubu dziecięcego, czyli odpowiednio 2100 zł oraz 1040 zł. Ponadto dotacja w porównaniu do wskazanej przez właściciela kwoty może ulec zmniejszeniu w sytuacji, gdy liczba ofert złożonych w konkursie będzie przewyższać sumę przeznaczoną przez MPiPS na tę edycję „Malucha”. Regulamin programu nie przewiduje też możliwości uzyskania dotacji w formie refundacji za miesiące przed ogłoszeniem konkursu. Wprawdzie wskazuje on, że dofinansowanie na zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki utworzonych w 2013 r. można otrzymać od dnia wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, jednak nie wcześniej niż od momentu wejścia w życie nowelizacji ustawy. To oznacza, że jeśli placówka zarejestrowała się 1 stycznia tego roku, to dotację otrzyma za okres od 13 lipca do 31 grudnia tego roku.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy wniosek o pieniądze jest składany w gminie

Właściciel żłobka planuje złożenie wniosku o dotację z programu „Maluch”. Czy powinien to zrobić w swoim urzędzie gminy, w którym rejestrował placówkę?
Przyjmowaniem i kwalifikacją ofert w konkursie zajmują się urzędy wojewódzkie. Podmiot, który chce się ubiegać o dofinansowanie, powinien wypełnić specjalne formularze, których wzór stanowią załączniki nr 1A i 1B do regulaminu konkursu. Trzeba w nich podać szczegółowe dane dotyczące placówki i zadania, które mają podlegać dotowaniu. Formularze znajdują się w ogłoszeniu konkursowym na stronie MPiPS. Oferty należy składać do 8 sierpnia w formie papierowej: osobiście w siedzibie urzędu wojewódzkiego lub wysyłając listem poleconym na jego adres do 8 sierpnia (liczy się data stempla pocztowego). Ponadto formularze trzeba też przesłać w tym terminie w formie elektronicznej na adres e-mail urzędu (znajdują się one w załączniku nr 6 do regulaminu) oraz resortu pracy – Maluch@mpips.gov.pl (wpisując w temacie Oferta Maluch 2013 edycja 2, nazwę gminy, której dotyczy oferta, oraz skróconą nazwę podmiotu ubiegającego się o wsparcie).
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy w „Maluchu” będą kryteria wyboru ofert

Osoba prowadząca działalność gospodarczą w formie klubu dziecięcego przygotowuje swoją ofertę w konkursie „Maluch”. Czy regulamin określa kryteria, według których będą oceniane i wybierane wnioski o dofinansowanie?
Oferty będą podlegały kryteriom oceny formalnej, polegającej na sprawdzeniu ich kompletności i prawidłowości złożenia, oraz oceny merytorycznej, obejmującej zgodność z zadaniami, które podlegają wsparciu. Wojewodowie po dokonaniu takiej oceny przekażą oferty do MPiPS, które dokona wyboru tych, które uzyskają dofinansowanie, oraz określi wysokość wsparcia. Regulamin konkursu wskazuje, że preferowane mają być te wnioski, które dotyczą dziennego opiekuna (w jego przypadku jest też gwarancja, że kwota dotacji, o którą występuje podmiot, nie będzie zmniejszona), mają niższe miesięcznie opłaty od rodziców oraz pochodzące z gmin o małej liczbie miejsc opieki w stosunku do zapotrzebowania oraz o niskich dochodach podatkowych. Na tej podstawie powstanie lista ofert zakwalifikowanych oraz rezerwowa. Wyników konkursu będą ogłoszone do 12 września.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy potrzebne są dodatkowe dokumenty

Przedsiębiorca, który założył w marcu klub dziecięcy, przygotowuje swoją ofertę o przyznanie dofinansowania z programu „Maluch”. Czy do formularzy, które znalazł w ogłoszeniu konkursowym, musi dołączyć dodatkowe dokumenty?
Regulamin konkursu wymaga, aby na etapie składania oferty dołączyć do niej dokumenty poświadczające wysokość opłat ponoszonych przez rodziców przed udzieleniem dotacji. Jak wyjaśnia MPiPS, mogą nimi być wpłaty na konto lub do kasy podmiotu za okres 3 miesięcy przed tym momentem. Natomiast w przypadku miejsc nowo utworzonych, dla których nie ma jeszcze takiej dokumentacji, wymagane jest oświadczenie podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentowania podmiotu o zakładanej wysokości opłat. Dokumenty te należy przesłać łącznie z ofertą składaną w formie papierowej.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy będzie dopłata do dziennego opiekuna

Stowarzyszenie, które zajmuje się aktywizacją osób bezrobotnych, chciałoby zatrudnić kilka osób jako dziennych opiekunów. Czy na ten cel również można otrzymać dofinansowania z „Malucha”?
Znowelizowane przepisy przewidują, że dziennego opiekuna, czyli osobę, która zajmuje się maluchami we własnym lub należącym do pracodawcy lokalu, może zatrudniać nie tylko gmina, lecz także podmiot będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. W związku z tym dotację z „Malucha” można otrzymać również na takie osoby. Co więcej, regulamin konkursu przewiduje możliwość uzyskania dofinansowania nie tylko na zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki u takiego opiekuna w wysokości 1050 zł miesięcznie, lecz także na jego organizację. W tym przypadku jednorazowa dotacja może wynieść maksymalnie 5 tys. zł z zachowaniem zasady, że nie może ona być wyższa niż 80 proc. wartości kosztów realizacji zadania. Tę formę wsparcia podmiot zatrudniający dziennego opiekuna może przeznaczyć m.in. na pokrycie kosztów szkoleń i ubezpieczenia takich osób, wykonania prac wykończeniowych w lokalach oraz specjalistycznego wyposażenia pomieszczeń, np. w meble i zabawki. Ponadto dofinansowanie może być wydane na promocję i informację o instytucji dziennego opiekuna.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).

Czy trzeba zapewnić funkcjonowanie placówki

Czytelnik chce się ubiegać o dofinansowanie z rządowego konkursu. Słyszał, że w poprzedniej edycji przeznaczonej dla gmin musiały one zagwarantować prowadzenie dotowanych miejsc po okresie wykorzystania wsparcia. Czy taki warunek dotyczy też prywatnych żłobków i klubów dziecięcych?
Podmiot, który znajdzie się na liście rankingowej, musi do 18 września dostarczyć do wojewody dokumenty niezbędne do zawarcia umowy o udzielenie dotacji. Znajdzie się w niej warunek zobowiązujący go do zapewnienia minimalnego okresu funkcjonowania miejsc opieki. Musi je utrzymywać przynajmniej przez rok od zakończenia zadania, czyli do końca grudnia 2014 r. Dodatkowo prowadzący placówkę będzie musiał składać sprawo-zdania z realizacji zadania, na co będzie miał 30 dni od jego zakończenia, oraz zachowania minimalnego okresu funkcjonowania, na co będzie miał czas do 30 stycznia 2015 r.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.).