statystyki

CPK: Szybka kolej może nie nadążyć za wielkim lotniskiem

autor: Krzysztof Śmietana22.05.2018, 07:43; Aktualizacja: 22.05.2018, 08:26
Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjnyźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Położenie torów do Centralnego Portu Komunikacyjnego może się okazać trudniejsze niż budowa samego lotniska. – Pracujemy nad ustawą, która przyspieszy inwestycje towarzyszące – obiecują urzędnicy.

W środę mieszkańcy okolic Baranowa, gdzie planowane jest wielkie lotnisko, mają poznać jego dokładniejszą lokalizację. Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild przedstawi dwa miejsca, tyle że bardzo blisko siebie. Ostateczna lokalizacja zostanie ustalona na początku 2020 r., po przeprowadzeniu szczegółowych badań środowiskowych. Jednak wskazany teraz obszar będzie już podlegał wykupom. Negocjacje z właścicielami działek (to głównie rolnicy) mają zacząć się w połowie roku i potrwają niemal dwa lata. – Liczymy, że z większością osób uda się dojść do porozumienia. Wywłaszczenia będą ostatecznością – mówi Wild.

Jednocześnie na podpis prezydenta czeka specustawa, która ma ułatwić budowę CPK. Parlament uchwalił ją w ekspresowym tempie. Zakłada ona m.in. powołanie spółki celowej, która zajmie się inwestycją. Wciąż nie słabną jednak spory i kontrowersje wokół CPK. To jest jeden z ważniejszych tematów samorządowej kampanii wyborczej w Warszawie. Dwóch kandydatów na prezydenta – Rafał Trzaskowski (PO) i Jacek Wojciechowicz (niezależny) – opowiedziało się przeciw likwidacji Lotniska Chopina. Według planów rządu port na Okęciu ma być zamknięty dla lotów cywilnych równocześnie z otwarciem CPK, co ma nastąpić w 2027 r.

Jacek Wojciechowicz zauważa, że w rozbudowę Lotniska Chopina oraz dojazdy w ostatnich latach zainwestowano kilkanaście miliardów złotych. A dojazd do oddalonego o ponad 40 km od stolicy Baranowa będzie dla warszawiaków bardzo niewygodny.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (2)

  • Tomek(2018-05-22 17:54) Zgłoś naruszenie 21

    No to świetnie, ciekawe jak się tam dostaną osoby bez samochodu. Taksówka mnie wiezie na Okęcie jak enterem lecę z tui na wczasy i niczym się nie martwię, a potem to chyba trzeba będzie całkiem zrezygnować z latania.

    Odpowiedz
  • seba(2018-05-23 08:37) Zgłoś naruszenie 00

    Do CPK droga odległa, do tego czasu uruchomić bezpośrednie pociągi Regio Express 1. Łódź Lotnisko - Warszawa - Lublin Lotnisko w takcie 0,5-1h 2. Modlin Lotnisko - Warszawa - Radom Lotnisko mamt wtedy 2 pieczenie na 1 ogniu, pasażer z "mazowieckiego" ma swobodny i zapewniony dojazd do lotniska a mieszkaniec "mazowieckiego" zapewniony transport publiczny i większa szansa, że się z 4 literami do pociągu przesiądzie i odciąży Warszawę z korków, ceny mieszkań w stolicy też spadną

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie