statystyki

Myto za wjazd do centrum naszych aglomeracji

autor: Krzysztof Śmietana21.05.2018, 07:22; Aktualizacja: 21.05.2018, 08:15
Taksy za wjazd do stref czystego transportu dotyczyłyby ogromnej większości samochodów.

Taksy za wjazd do stref czystego transportu dotyczyłyby ogromnej większości samochodów.źródło: ShutterStock

Miasta będą mogły wprowadzać płatny wjazd do śródmieścia. Ale tylko w godz. 9–17. Takim rozwiązaniem wstępnie zainteresowane są Kraków, Poznań i Toruń.

Taksy za wjazd do stref czystego transportu dotyczyłyby ogromnej większości samochodów. Zwolnieni z płacenia mają być tylko kierowcy aut elektrycznych i na gaz ziemny. Cel opłaty? Ograniczenie korków i zanieczyszczenia powietrza w centrach miast. Ma to być też zachęta do kupowania pojazdów, które nie emitują zanieczyszczeń. Wprowadzanie opłat najpewniej będzie możliwe już od wakacji, kiedy w życie wejdą procedowane teraz przez Sejm zmiany w przyjętej na początku roku ustawie o elektromobilności (wtedy posłowie wyrzucili z niej zapisy o płatnych strefach). W ostatnich dniach parlamentarzyści wprowadzili jednak nowe, istotne zmiany. Poseł klubu Kukiz’15 Krzysztof Sitarski w czasie posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa przeforsował poprawkę, która ograniczyła możliwość pobierania opłat do godzin 9–17. – Rodzice będą mogli rano dowieźć dziecko do przedszkola bez ponoszenia opłat. Poprawka uwzględnia interesy ekologów i mieszkańców – mówi DGP poseł Sitarski. Według nowych zapisów opłaty będzie można wprowadzać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców i tylko tam, gdzie istnieje zwarta, śródmiejska zabudowa. Za godzinę kierowcy zapłacą najwyżej 2 zł 50 gr (20 zł za całą płatną część dnia).

Niektórzy eksperci krytykują te zmiany. – Ograniczenie możliwości pobierania opłat do godzin 9–17 to dla mnie kpina. Czy poza tymi godzinami samochody mniej trują? – pyta Konrad Marczyński z Warszawskiego Alarmu Smogowego. – To miasta powinny decydować o tym, w których godzinach powinno się wprowadzać opłaty. W ustawie brakuje też rozróżnienia stawek w zależności od norm emisji spalin, które obowiązują dla określonych samochodów. Najwięcej powinni płacić kierowcy aut z silnikami Diesla, które trują najbardziej – dodaje.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (2)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie