statystyki

Komunikacja miejska będzie tańsza. Do czasu

autor: Tomasz Żółciak12.04.2017, 07:57; Aktualizacja: 12.04.2017, 08:13
Nie tylko w stolicy stanieją bilety. Już wkrótce za przejazdy mniej będą płacić także mieszkańcy Łodzi i Krakowa

Nie tylko w stolicy stanieją bilety. Już wkrótce za przejazdy mniej będą płacić także mieszkańcy Łodzi i Krakowaźródło: ShutterStock

Kolejne miasta decydują się na obniżki lub wprowadzają ulgi. Ale w związku z modą na elektromobilność takie promocje wkrótce staną się rzadkością.

Reklama


TRANSPORT

Wielkim gestem popisali się ostatnio radni Warszawy: od 1 września uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, a nawet uczniowie mieszkający w mieście, ale uczący się w niestołecznych placówkach oświatowych, będą jeździli za darmo. Obniżono też ceny biletów długookresowych w 1. i 2. strefie biletowej. Dziś 30-dniowy bilet kosztuje 210 zł, a 90-dniowy – 536 zł. Po zmianach, które planowane są na 1 czerwca, spadną do 180 i 460 zł.

Można by tę obniżkę uzasadniać chęcią przypodobania się wyborcom, którzy z pewnością będą o niej pamiętać, idąc na wybory lokalne w 2018 r. Ale miasto przekonuje, że ma w tym interes. Decyzję o bezpłatnych przejazdach dla uczniów poprzedziły analizy, z których wynikało, że niemal 25 proc. uczniów jest podwożonych samochodem do i ze szkoły. Tylko ok. 30 proc. wybiera transport miejski. Aż 80 proc. rodziców zadeklarowało, że zmieni zwyczaj podwożenia dziecka autem, jeśli miasto wprowadzi bezpłatne bilety. A to oznacza mniejsze korki. Obniżki biletów długookresowych na 1. i 2. strefę mają – według szacunków miasta – spowodować, że liczba pasażerów korzystających z komunikacji podmiejskiej wzrosłaby o ok. 9,5 tys. (osiągając w sumie 59,7 tys.). „Część osób, która obecnie korzysta z indywidualnych środków transportu, mogłaby zrezygnować z nich na rzecz komunikacji miejskiej, co z kolei może przełożyć się na obniżenie poziomu zanieczyszczeń powietrza” – argumentują radni.

Taniej także w Łodzi

Warszawa nie jest jedynym miastem, które wprowadza zmiany w taryfach biletowych. W ubiegłym tygodniu mieszkańcy Łodzi przez trzy dni jeździli za darmo w związku z uruchomieniem nowego systemu komunikacji miejskiej (zmieniono trasy i częstotliwość kursowania autobusów itd.). Od 1 września, zgodnie z propozycją prezydent miasta Hanny Zdanowskiej, miałyby zacząć obowiązywać niższe ceny biletów miesięcznych dla uczniów (10 zł za miesiąc i 100 zł za rok) i seniorów (25 zł miesięcznie lub 250 zł rocznie).


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (3)

  • Mural(2017-04-13 14:57) Zgłoś naruszenie 20

    Co do mojej szkoły, to wygaszane gimnazjum tak. Ale w SP to dzieci generalnie mieszkają w okolicach szkoły. Często okno w okno. Szkoła jest otoczona wielkim osiedlem blokowisk.

    Odpowiedz
  • Philip(2017-04-12 14:07) Zgłoś naruszenie 01

    Mnie wydaje się, że większość rodziców odwoziła dzieci do szkół, przedszkoli, "po drodze", czyli jadąc do pracy. Ale może mylę się i korki zmniejszą się po tych obniżkach dla II strefy a także gratisach dla dzieci, przy czym ja w to nie wierzę. Taki ze mnie niedowiarek.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

Reklama