statystyki

Fundusz sołecki: Trzeba uzyskać tytuł prawny do nieruchomości

autor: Marcin Nagórek12.10.2018, 07:42; Aktualizacja: 12.10.2018, 09:58
Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi.

Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi.źródło: ShutterStock

Chcielibyśmy z funduszu sołeckiego naszej gminy przenieść środki na nowe przedsięwzięcie. W jaki sposób to zrobić, czy wystarczy zarządzenie wójta? Czy budowa oczka wodnego na gruncie należącym do Skarbu Państwa będzie zgodna z prawem?

Przesunięcie środków na nowe przedsięwzięcie w ramach funduszu sołeckiego jest możliwe. Przy czym sfinansowanie z tego źródła budowy oczka wodnego na gruncie należącym do Skarbu Państwa będzie możliwe tylko pod jednym warunkiem. Otóż gmina musi uzyskać tytuł prawny do tej nieruchomości, tj. podpisać z obecnym właścicielem umowę użyczenia.

Fundusz sołecki to środki finansowe, które zostają wyodrębnione w budżecie danej gminy na realizację różnych przedsięwzięć mających poprawić warunki życia mieszkańców danej wsi (art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim). W art. 2 ust. 1 ustawy wskazano z kolei, że rozstrzyga o tym rada gminy. Jeśli zaś chodzi o kwestię przenoszenia środków, to ustawa reguluje to w art. 7. Zgodnie z nim w trakcie roku budżetowego – ale nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do 31 października danego roku budżetowego – sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Nie może to jednak prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżeto wej. Wniosek złożony z naruszeniem terminów, o których mowa w ust. 1, podlega odrzuceniu.

Z powyższego wynika, że stosownych zmian w zakresie budżetu gminy dokonuje się poprzez zarządzenia organu wykonawczego. Potwierdza to stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 15 lipca 2014 r. (znak: RP.0441.119/53/34717/2014), gdzie wskazano m.in., że w przypadku gdy w uchwale rady gminy – zgodnie z art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – udzielono stosownego upoważnienia dla wójta „do dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 cyt. ustawy z wyłączeniem jednak przeniesień wydatków między działami, to (…) możliwym jest, w ramach udzielonego przez radę gminy upoważnienia, dokonanie przez wójta zmiany w ciągu roku polegającej na przesunięciu środków pomiędzy poszczególnymi przedsięwzięciami w ramach funduszu sołeckiego”. Można z tego wywnioskować, że właściwym trybem dla dokonywania przesunięć w budżecie gminy będą zarządzenia organu wykonawczego podejmowane w trybie art. 257 i art. 258 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.


Pozostało jeszcze 31% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane