Jestem zatrudniony w administracji rządowej już od trzech lat na stanowisku głównego specjalisty. Znam angielski i francuski. Ani razu jednak nie otrzymałem podwyżki. Dowiedziałem się, że można się ubiegać o status urzędnika mianowanego, a wtedy dodatkowo wynagrodzenie miesięczne wzrośnie o blisko 900 zł. Czy w tym roku można jeszcze przystąpić do tego postępowania.
Tak. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej. Sprawdzian planowany jest dopiero 2 lipca 2016 r. Trzeba jednak pamiętać, że limit miejsc jest bardzo ograniczony, bo w tym roku wynosi zaledwie 200 miejsc. (dla porównania kilka lat temu sięgał nawet 2,5 tys.). Co więcej, musi on być pomniejszony o liczbę absolwentów uczelni, którzy też otrzymują akt mianowania (około 35 miejsc). W efekcie zdanie bardzo trudnego egzaminu nie decyduje jeszcze o zostaniu urzędnikiem mianowanym. Tylko ci z najlepszymi wynikami mogą zmieścić się w limicie. Co roku chętnych jest około tysiąca osób. Warto też zaznaczyć, że osoby, które dobrze wypadły na egzaminie, a nie znalazły się w gronie mianowanych, muszą do egzaminu przystąpić ponownie.
Zanim pracownik administracji rządowej przystąpi do egzaminu, musi spełnić warunki wymienione w ustawie o służbie cywilnej, zarejestrować się na stronie internetowej KSAP, wydrukować wypełnione zgłoszenie, podpisać je, uzyskać na nim potwierdzenie dyrektora generalnego urzędu i wysłać na adres Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Za datę złożenia zgłoszenia uznaje się datę jego nadania w placówce pocztowej, zatem zgłoszenia wysłane drogą pocztową ostatniego dnia maja też będą poddane weryfikacji. W tym roku kandydaci ubiegający się o mianowanie muszą wnieść opłatę w wysokości 647,50 zł. Przekazane KSAP formularze są sprawdzane przez specjalny zespół, powołany przez dyrektora szkoły, pod względem zgodności z wymaganiami określonymi w ustawie o służbie cywilnej. Postępowanie kwalifikacyjne o uzyskanie mianowania zawsze prowadzone jest przez KSAP. Do jego realizacji powoływany będzie zespół sprawdzający, który liczy co najmniej ośmiu członków.
O przystąpieniu do egzaminu na urzędnika mianowanego decyduje posiadanie certyfikatu językowego. Rodzaje dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Wynika z niego, iż nie wystarczy tylko znajomość języka obcego. Kandydat musi mieć dokument, który potwierdzi umiejętność posługiwania się nim na poziomie B2. Może to być co najmniej jeden język obcy spośród języków roboczych krajów Unii Europejskiej. Kandydat bez takiego dokumentu nie zostanie dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego. Do egzaminu, poza osobami znającymi języki obce krajów UE, będą mogły zgłosić się osoby znające takie języki, jak: arabski, białoruski, chiński, islandzki, japoński, norweski, rosyjski, ukraiński.
Warto zaznaczyć, że nawet cudzoziemiec bez żadnych przeszkód może ubiegać się o statut urzędnika mianowanego, jeśli tylko jest już pracownikiem służby cywilnej. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że stanowiska urzędnicze mogą być powierzane cudzoziemcom w ograniczonym zakresie. O pracę w urzędzie może się ubiegać obywatel Unii Europejskiej lub innego państwa, któremu na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia w Polsce. Cudzoziemiec nie może być zatrudniony na stanowisku związanym z bezpośrednim lub pośrednim udziałem w wykonywaniu władzy publicznej. W efekcie oznacza to, że nie może zajmować większości stanowisk urzędniczych. Obcokrajowiec może zatem głównie pracować na stanowiskach pomocniczych lub usługowych, a nie merytorycznych.
Po spełnieniu wszystkich wymogów formalnych w trakcie postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzany będzie sprawdzian wiedzy i umiejętności niezbędnych do wypełniania zadań służby cywilnej. Ten pierwszy obejmuje wybrane zagadnienia z prawa, administracji publicznej, finansów publicznych, polityki zagranicznej i organizacji międzynarodowych, organizacji i zarządzania oraz zagadnień społecznych i ekonomicznych. Tak więc znajomość prawa administracyjnego ma duży wpływ na dobre wyniki egzaminu. Część sprawdzianu z wiedzy jest testem wyboru i składa się z 90 pytań. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznawany jest jeden punkt, za brak odpowiedzi lub odpowiedź nieprawidłową – zero punktów. Ten etap egzaminu trwa 90 minut.
Wyniki postępowania określane będą w punktach. Zaliczenie pozytywne sprawdzianu nastąpi po uzyskaniu co najmniej 1/3 z maksymalnej liczby punktów przewidzianych dla poszczególnych jego części. Z całości sprawdzianu zdający musi uzyskać co najmniej 3/5 z maksymalnej liczby punktów przewidzianych na sprawdzianie.
Ustawowe wymogi dla kandydatów, którzy chcą potwierdzić kwalifikacje
O mianowanie może ubiegać się osoba, która:
● jest pracownikiem służby cywilnej,
● ma co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej lub uzyskała zgodę dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy,
● ma tytuł magistra lub równorzędny,
● zna co najmniej jeden język obcy,
● jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony.
Przywileje na urzędniczym stanowisku
Urzędnik mianowany cieszy się:
● większą stabilnością pracy – zwolnienie może nastąpić tylko w wypadkach wskazanych w ustawie o służbie cywilnej,
● wyższym wynagrodzeniem, bo dostaje dodatek służby cywilnej w wysokości zależnej od posiadania stopnia służbowego (od ok. 900 do blisko 4 tys. zł).
Podstawa prawna
Art. 40–45 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm.). Par. 11 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz.U. nr 218, poz. 1695).