Ostateczny termin składania do urzędów skarbowych deklaracji o dochodach pracowników PIT-11 mija z końcem lutego. Resort finansów namawia przedsiębiorców, aby składali te deklaracje w formie elektronicznej. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że to się opłaca. Wysyłka deklaracji podatkowych przez internet to najszybsza, najwygodniejsza i najtańsza forma rozliczeń z fiskusem. Dotyczy to nie tylko PIT-11, ale ogólnie wszelkich deklaracji.

Jakie są koszty wysłania PIT-11 drogą tradycyjną?

Najprościej jest pokusić się o ich określenie na podstawie wydatków ponoszonych na wysłanie listu przez Pocztę Polską. Wynoszą one 5,65 zł z potwierdzeniem i 3,75 zł bez potwierdzenia. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że jedna firma może sporządzić nawet kilka tysięcy informacji PIT-11 i wszystkie musi przesłać do urzędu skarbowego oraz do podatnika, koszty te są znaczne. Skorzystanie z internetu może w dużym stopniu ograniczyć lub nawet wyeliminować tego typu wydatki w firmie. Zaoszczędzone w ten sposób środki można przecież przeznaczyć na inne cele.

W przypadku sporządzania papierowych PIT-11 należy również uwzględnić czas potrzebny na ich wydruk, ręczne podpisanie i opieczętowanie, kopertowanie, adresowanie, naklejanie znaczków, wypełnienie pocztowych dowodów nadania, a na koniec dostarczenie kompletu deklaracji na pocztę.

Dla administracji podatkowej otrzymanie dokumentu drogą elektroniczną to także same korzyści. Pracownicy, zamiast ręcznie wprowadzać dane z PIT-ów do systemu, będą mogli zająć się innymi zadaniami, na przykład zwrotami podatków dla osób, które na nie oczekują.

Czy PIT-11 można wysłać drogą elektroniczną również do pracownika?

Owszem. Można to zrobić w formie elektronicznej np. z użyciem podpisu kwalifikowanego. W takim przypadku oszczędności będą jeszcze większe.

Przedsiębiorcy mogli PIT-11 wysyłać przez internet już w ubiegłym roku. Czy chętnie korzystali z tej możliwości?

W zeszłym roku przedsiębiorcy przesłali do urzędów skarbowych ponad 2 mln elektronicznych PIT-11. To właśnie te deklaracje były najczęściej przesyłane w formie elektronicznej. Z roku na rok liczba przedsiębiorców wybierających taką formę rozliczania podatków dynamicznie rośnie. Jeszcze trzy lata temu mogliśmy mówić jedynie o 200 tys. elektronicznych PIT-11. Płatnicy wybierający ten sposób komunikacji z administracją skarbową cenią sobie przede wszystkim oszczędności, szybkość i prostotę tego rozwiązania, a administracja podatkowa, oferując takie narzędzia, jest po prostu coraz nowocześniejsza i efektywniejsza.

Akcja „Szybki PIT” Ministerstwa Finansów i „Dziennika Gazety Prawnej”
Od dziś na łamach DGP będziemy wspólnie z resortem finansów prowadzić akcję „Szybki PIT”. Podczas jej trwania będziemy rozwiązywać problemy związane z rozliczeniem PIT za 2011 rok. Zachęcamy więc czytelników do zadawania pytań. Wspólnie z ekspertami ministerstwa będziemy pełnić dyżury telefoniczne, o których na bieżąco poinformujemy w naszych publikacjach.