statystyki

Opakowanie też ma wpływ na ocenę podobieństwa produktu

autor: Leszek Jaworski02.02.2016, 10:12; Aktualizacja: 02.02.2016, 13:54
biznes, firma, analiza, analityk, doradca

Trudno będzie konkurentowi zarzucić czytelnikowi naśladownictwo w rozumieniu art. 13 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.). źródło: ShutterStock

Prowadzę firmę, która produkuje zawory przeznaczone do montażu w instalacjach centralnego ogrzewania. Jeden z przedsiębiorców zarzucił mi naśladownictwo. Nie zgadzam się z tym twierdzeniem, ponieważ na rynku jest wiele produktów mających podobny kształt i budowę, a dodatkowo moje produkty – w odróżnieniu od konkurenta – wprowadzam do sprzedaży w charakterystycznych opakowaniach. Czy zatem zarzut naśladownictwa jest uzasadniony?

reklama


reklama


Ekspert radzi

Nie, wydaje się, że w opisywanej sytuacji nie jest uzasadniony. Trudno będzie konkurentowi zarzucić czytelnikowi naśladownictwo w rozumieniu art. 13 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.). Decydujące znaczenie w opisywanym przypadku ma to, że produkt jest wprowadzany w opakowaniu. Odróżnia to niewątpliwie produkty czytelnika od tych produkowanych przez innych przedsiębiorców. W wyroku wydanym w podobnym stanie faktycznym Sąd Apelacyjny w Krakowie wyjaśnił, że istotne znaczenie dla oceny podobieństwa produktu z punktu widzenia art. 13 ust. 1 u.z.n.k. nie jest sama wielkość, forma i kształt produktu, lecz wymienione cechy w powiązaniu z opakowaniem (wyrok z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt I ACa 1350/13, www.orzecznia.ms.gov.pl ). Podlegający ocenie nie jest zatem sam produkt, ale produkt w opakowaniu.


Pozostało jeszcze 57% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

reklama