statystyki

Opakowanie też ma wpływ na ocenę podobieństwa produktu

autor: Leszek Jaworski02.02.2016, 10:12; Aktualizacja: 02.02.2016, 13:54
biznes, firma, analiza, analityk, doradca

Trudno będzie konkurentowi zarzucić czytelnikowi naśladownictwo w rozumieniu art. 13 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.).źródło: ShutterStock

Prowadzę firmę, która produkuje zawory przeznaczone do montażu w instalacjach centralnego ogrzewania. Jeden z przedsiębiorców zarzucił mi naśladownictwo. Nie zgadzam się z tym twierdzeniem, ponieważ na rynku jest wiele produktów mających podobny kształt i budowę, a dodatkowo moje produkty – w odróżnieniu od konkurenta – wprowadzam do sprzedaży w charakterystycznych opakowaniach. Czy zatem zarzut naśladownictwa jest uzasadniony?

Ekspert radzi

Nie, wydaje się, że w opisywanej sytuacji nie jest uzasadniony. Trudno będzie konkurentowi zarzucić czytelnikowi naśladownictwo w rozumieniu art. 13 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.). Decydujące znaczenie w opisywanym przypadku ma to, że produkt jest wprowadzany w opakowaniu. Odróżnia to niewątpliwie produkty czytelnika od tych produkowanych przez innych przedsiębiorców. W wyroku wydanym w podobnym stanie faktycznym Sąd Apelacyjny w Krakowie wyjaśnił, że istotne znaczenie dla oceny podobieństwa produktu z punktu widzenia art. 13 ust. 1 u.z.n.k. nie jest sama wielkość, forma i kształt produktu, lecz wymienione cechy w powiązaniu z opakowaniem (wyrok z 27 stycznia 2014 r., sygn. akt I ACa 1350/13, www.orzecznia.ms.gov.pl ). Podlegający ocenie nie jest zatem sam produkt, ale produkt w opakowaniu.


Pozostało 57% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane