Część sześciolatków i wszystkie pięciolatki mają zagwarantowane wychowanie przedszkolne. Do tej grupy należy doliczyć m.in. dzieci z rodzin wielodzietnych i te wychowywane przez samotnych rodziców

Czy zawsze musi znaleźć się miejsce w placówce

Opiekunowie wrócili na stałe z czteroletnim dzieckiem do Polski. Chcieliby, aby od stycznia uczęszczało do samorządowego przedszkola. Czy dyrektor musi przyjąć dziecko do placówki?
Jeżeli dziecko ma trafić do przedszkola już w okresie trwania danego roku, to decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor. Nie ma w tym przypadku zastosowania postępowanie rekrutacyjne. Jeśli w przedszkolu nie będzie wolnych miejsc, rodzic czterolatka spotka się z odmową przyjęcia. W takiej sytuacji pozostanie mu zapisanie malucha do niepublicznej placówki.
Podstawa prawna
Art. 1 pkt 11 (art. 20a) ustawy z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (czeka na podpis prezydenta).

Czy wielodzietni uzyskają pierwszeństwo

Rodzice w lutym spodziewają się trzeciego dziecka. Rekrutacja do przedszkoli rozpocznie się na początku marca. Czy ich dwoje dzieci (trzylatek i czterolatek) dostaną się do przedszkola po przyjściu na świat kolejnego dziecka?
Ostatnia nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadziła generalną zasadę, że w pierwszej kolejności powinny być przyjmowane dzieci z rodzin wielodzietnych. Co więcej, w ustawie nie ma dodatkowych obwarowań np. w postaci kryterium dochodowego. W efekcie gmina nie będzie mogła uzależniać przyjęcia dziecka od sytuacji finansowej opiekunów. Wystarczy, że pochodzi ono z rodzinny wielodzietnej, czyli takiej, gdzie wychowuje się troje i więcej dzieci. Dlatego w omawianym przypadku dyrektor samorządowego przedszkola ma obowiązek przyjąć trzylatka i czterolatka do placówki.
Podstawa prawna
Art. 1 pkt 11 (art. 20b) ustawy z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (czeka na podpis prezydenta).

Czy dziecko z niepełnej rodziny podlega rekrutacji

Matka trzylatka wychowuje syna w nieformalnym związku ze swoim partnerem. W dokumentach figuruje jako osoba samotna. W taki sam sposób rozlicza się z podatków. Czy takie wspólne zamieszkiwanie jest przeszkodą w objęciu preferencjami przy przyjmowaniu dziecka do przedszkola?
W ustawie o systemie oświaty zdefiniowano, co należy rozumieć przez samotne wychowywanie dziecka. Oznacza to wychowywanie podopiecznego przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem. W efekcie, jeśli w omawianym przypadku w tym nieformalnym związku jest np. panna z dzieckiem, nie stanowi to przeszkody w przyjęciu jej dziecka na preferencyjnych warunkach.
Podstawa prawna
Art. 1 pkt 11 (art. 20b) ustawy z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (czeka na podpis prezydenta).

Czy opiekun składa dodatkowe dokumenty

Rodzina wielodzietna chce zapisać dziecko do przedszkola. Dyrektor placówki poinformował ich, że muszą do wniosku dołączyć oświadczenie, że posiadają co najmniej troje dzieci, aby mogli być traktowani na preferencyjnych warunkach. Czy w takiej sytuacji zawsze należy przedstawiać stosowne dokumenty?
W tym przypadku trzeba dołączyć oświadczenie, a gdy opiekun samotnie wychowuje dziecko, to również prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację albo akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego potomka wspólnie z jego rodzicem. Rodziny zastępcze przy rekrutacji muszą przedstawić dokument poświadczający objęcie dziecka taką opieką (zgodnie z ustawą z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.). Z kolei samorządy, które poza podstawowymi kryteriami przyjęcia wprowadziły dodatkowe, np. uzależniające od dochodu lub wnoszenia podatków na rzecz gminy, w której znajduje się przedszkole, również zyskały prawo do żądania dodatkowych dokumentów. Ostatnia nowelizacja dała dyrektorom szkół i samorządom prawo wglądu do tego typu dokumentów. Do tej pory nie było stosownej podstawy prawnej.
Podstawa prawna
Art. 1 pkt 11 (art. 20t) ustawy z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustawach (czeka na podpis prezydenta).

Czy rejonizacja ma znaczenie dla przedszkoli

Opiekunowie mieszkają w małej miejscowości. Chcieliby, aby ich dziecko uczęszczało do przedszkola w sąsiednim mieście, w którym pracują. Dodatkowo mieszka tam babcia dziecka, która mogłaby wcześniej odbierać wnuczka. Czy dyrektor placówki musi przyjąć dziecko z innej gminy?
Do publicznego przedszkola przyjmuje się przede wszystkim kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy. Dopiero po zakończonej rekrutacji, o ile będą jeszcze wolne miejsca, można przyjąć dziecko z innej miejscowości. W przypadku większej liczby dzieci spełniających warunek zamieszkiwania na terenie gminy niż liczba wolnych miejsc w publicznym przedszkolu na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
● wielodzietność rodziny,
● niepełnosprawność,
● niepełnosprawność jednego lub dwojga z rodziców,
● niepełnosprawność rodzeństwa,
● samotne macierzyństwo,
● objęcie dziecka pieczą zastępczą.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie naboru lub jeżeli po jego zakończeniu dane publiczne przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący. Te muszą uwzględniać zapewnienie jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza dotyczące zatrudnienia. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów. Ponadto na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata. Jego spełnianie jest potwierdzane oświadczeniem. Organ prowadzący w dodatkowym naborze może więc określić nie więcej niż sześć kryteriów.
Podstawa prawna
Art. 1 pkt 11 (art. 20c) ustawy z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (czeka na podpis prezydenta).

Czy wolne miejsca również dla dwulatków

Opiekun chciałby w przyszłym roku zapisać dwuletnie dziecko do przedszkola, do którego uczęszcza już jego starsze rodzeństwo. Mają nadzieje, że jeśli tak jak przed rokiem znajdą się wolne miejsca, nie będzie problemów z naborem. Czy dyrektor może pozytywnie rozpatrzyć wniosek opiekuna?
Rodzic w takiej sytuacji może jedynie ubiegać się o miejsce w żłobku. Jednak gdy dziecko ukończy 2,5 roku, rodzic ma prawo ponownie zwrócić się do dyrektora przedszkola z takim wnioskiem. Zgodnie z przepisami w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może bowiem być objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Argument rodziców, że chcą, aby rodzeństwo przebywało razem, w czasie kiedy opiekunowie pracują, jest wystarczający.
Podstawa prawna
Art. 14 ust. 1b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Czy pięciolatek ma zagwarantowane miejsce

Rodzice kupili przed rokiem nowe mieszkanie obok samorządowego przedszkola. Na początku roku mają się tam przeprowadzić. A od 1 września 2014 r. chcieliby, aby ich pięcioletnie dziecko uczęszczało do tej placówki. Czy dyrektor musi je uwzględnić przy organizacji roku szkolnego.
Gminne przedszkole ma obowiązek zapewnienia miejsca dla pięciolatków. Dzieci w tym wieku, zanim trafią do szkoły, muszą przynajmniej rok przebywać w przedszkolu. Zostaną tam przyjęte niezależnie od procesu rekrutacji. Nie ma więc też znaczenia, czy np. rodzice płacą podatki na rzecz gminy, w której znajduje się przedszkole. O opiece decyduje miejsce zameldowania dziecka.
Podstawa prawna
Art. 14 ust. 3 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Czy za rok wszystkie sześciolatki będą w przedszkolu

Dziecko urodziło się w pierwszej połowie 2008 r. Zgodnie z reformą obniżającą wiek szkolny nie może w przyszłym roku pozostać w przedszkolu. Czy jednak dyrektor przedszkola może odstąpić od tej zasady i przyjąć takiego podopiecznego?
Od września 2014 r. obowiązkiem szkolnym zostaną objęte siedmiolatki (rocznik 2007) oraz dzieci sześciolatki, urodzone w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 r. Rodzice tych urodzonych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r. będą mogli, tak jak obecnie, zdecydować, czy zapisać dziecko do pierwszej klasy, czy też pozostawić w przedszkolu. W przypadku ich dzieci obowiązek szkolny pojawi się we wrześniu 2015 r., podobnie jak w przypadku sześciolatków z rocznika 2009. Wyjątki od tych zasad mogą uzasadniać tylko względy rozwojowe dziecka, które zostaną potwierdzone orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej o pozostawieniu go w dalszym ciągu w przedszkolu.
Podstawa prawna
Art. 1 ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. poz. 1265).

Czy w 2014 r. miejsce otrzyma czterolatek

W tym roku do samorządowego przedszkola nie dostało się kilkoro trzylatków. Ich rodzice mają nadzieję, że w przyszłym roku to się zmieni. Domagają się od gminy, aby zapewniła wszystkim czterolatkom miejsce w placówkach przedszkolnych. Czy mogą otrzymać taką gwarancję?
Dostępność do przedszkoli wciąż będzie ograniczona i zmieni się dopiero za dwa lata. Od września 2015 r. każde dziecko czteroletnie zyska prawo do edukacji przedszkolnej, a dwa lata później będzie ona przysługiwała również trzylatkom. Dlatego w przyszłym roku nie ma gwarancji, że samorząd zapewni miejsca dla czterolatków. Z reguły jednak jeśli ich brakuje, to dla trzylatków. Wszystko jednak zależy od tego, ile zostanie utworzonych miejsc.
Podstawa prawna
Art. 1 ustawy z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 827).