Od listopada 2024 roku sieć płatnych dróg w Polsce zostanie znacząco rozszerzona. Po raz pierwszy od 2017 roku, rząd zdecydował się wprowadzić opłaty na dodatkowych odcinkach autostrad oraz dróg ekspresowych. Co się zmieni? Ile zapłacimy za przejazd?

Większa sieć dróg płatnych

Jak donosi Portal Samorządowy, aktualnie opłaty elektroniczne są pobierane na około 3620 km dróg krajowych. Nowe rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci o dodatkowe 1600 km autostrad i dróg ekspresowych. To ważna zmiana, ponieważ od 2017 roku oddano do użytku wiele nowych odcinków, które teraz zostaną objęte systemem opłat. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, opłaty będą obowiązywać pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy.

Nowe płatne odcinki

Rozszerzenie sieci obejmie następujące odcinki dróg:

Autostrada A1: węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Pyrzowice

Autostrada A2: węzeł Lubelska - Choszczówka Dębska

Droga ekspresowa S1: Milówka - Zwardoń

Droga ekspresowa S2: węzeł Puławska - węzeł Lubelska

Droga ekspresowa S3:

- węzeł Parłówko - węzeł Miękowo

- węzeł Skwierzyna Południe - węzeł Międzyrzecz Południe

- węzeł Nowa Sól Zachód - węzeł Bolków

Droga ekspresowa S5:

- węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Gniezno Południe

- węzeł Poznań Zachód - węzeł Rydzyna

- węzeł Korzeńsko - węzeł Wrocław Północ

Droga ekspresowa S6:

- węzeł Goleniów Północ - węzeł Nowogard Zachód

- węzeł Nowogard Wschód - węzeł Koszalin Wschód

- węzeł Bożepole Wielkie - węzeł Gdynia Wielki Kack

Droga ekspresowa S7:

- węzeł Żuławy Zachód - węzeł Elbląg Zachód

- węzeł Miłomłyn Południe - węzeł Olsztynek Zachód

- węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ

- węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów

- węzeł Radom Północ - węzeł Skarżysko-Kamienna Południe

- węzeł Kielce Południe - węzeł Jędrzejów Północ

- węzeł Jędrzejów Wschód - węzeł Wodzisław

- węzeł Kraków Nowa Huta - węzeł Kraków Przewóz

- Lubień - węzeł Zabornia

Droga ekspresowa S8:

- węzeł Radziejowice - węzeł Paszków

- węzeł Marki - węzeł Radzymin Południe

- węzeł Wyszków Północ - węzeł Brok

- węzeł Podborze - węzeł Zambrów Zachód

- węzeł Mężenin - węzeł Jeżewo

Droga ekspresowa S10: węzeł Wałcz Zachód – węzeł Witankowo

Droga ekspresowa S11:

- Szczecinek – Omulna

- węzeł Mieszków – węzeł Jarocin

- węzeł Ostrów Wielkopolski Północ – Strugi

- Krążkowy – węzeł Baranów

Droga ekspresowa S12: węzeł Puławy Zachód – węzeł Kurów Zachód

Droga ekspresowa S16: węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Wschód

Droga ekspresowa S17:

- węzeł Lubelska - Michałówka

- węzeł Garwolin Południe – węzeł Kurów Zachód

Droga ekspresowa S19:

- węzeł Lublin Węglin – Stobierna

- węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe

Droga ekspresowa S51: węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe

Droga ekspresowa S61:

- węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe

- węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe

- węzeł Kalinowo – węzeł Raczki

- węzeł Suwałki Południe - węzeł Suwałki Północ

Wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego

Rozszerzenie sieci płatnych dróg ma przynieść znaczące wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) – przewiduje się, że tylko w pierwszym roku wpływy wzrosną o około 1,2 mld zł. Koszty związane z objęciem nowych odcinków opłatami elektronicznymi wyniosą około 13,4 mln zł, a roczne koszty utrzymania systemu wzrosną średnio o 13 mln zł.

Większa sieć dróg płatnych ma również wyrównać koszty funkcjonowania branży logistycznej w różnych regionach Polski oraz wspierać konkurencyjność sektora kolejowego, zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.