Rada Ministrów przyjęła projekt zmian rozporządzenia dotyczącego krajowych dróg płatnych oraz stawek opłaty elektronicznej. Nowe przepisy przewidują rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat, funkcjonującym na podstawie ustawy o drogach publicznych. Jak twierdzi Ministerstwo Infrastruktury, to pierwszy krok w realizacji szeroko zakrojonej polityki transportowej państwa.
Autorem procedowanego projektu jest Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jak czytamy w uzasadnieniu, rozszerzenie sieci dróg płatnych ma na celu zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, który finansuje inwestycje drogowe w Polsce. Dzięki pozyskanym środkom możliwa ma kontynuacja rozbudowy sieci dróg krajowych, co przyczyni się do poprawy infrastruktury drogowej w kraju. Ważnym celem jest też optymalizacja zadań przewozowych i osiągnięcie równowagi między transportem drogowym a kolejowym. Jak zapewnia Projekt rozporządzenia jest zgodny z założeniami KPO, mającymi na celu zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Nowe odcinki dróg płatnych
Zgodnie z projektem, sieć dróg objętych opłatą elektroniczną zostanie rozszerzona o nowo wybudowane odcinki autostrad i dróg ekspresowych dla pojazdów powyżej 3,5 t. Od 2017 r. sieć dróg płatnych nie była rozszerzana, mimo że w Polsce oddano do użytku znaczną liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz S. Rozszerzenie sieci jest kontynuacją polityki wprowadzonej w 2011 r., kiedy to nowo wybudowane drogi zaczęto objąć opłatą.
Przychody z opłat elektronicznych
Obecnie opłata elektroniczna jest pobierana na około 3660 km dróg krajowych. Wejście w życie projektowanego rozporządzenia spowoduje wzrost przychodów Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej, co umożliwi dalsze inwestycje w infrastrukturę drogową.