Na polskiej mapie drogowej pojawią się nowe trasy dla kierowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła nowe plany inwestycyjne. To m. in budowa nowych tras, która ma znacząco poprawić jakość i przepustowość. Wśród najważniejszych projektów znalazły się autostrada A50 oraz droga szybkiego ruchu S50. Gdzie przebiegną i po co GDDKiA je zbuduje?

Nowe drogi A50 i S50. Gdzie i po co?

Według planów przedstawionych przez GDDKiA autostrada A50 oraz droga S50 będą przebiegać w okolicach Warszawy, tworząc tzw. duży ring wokół stolicy. Celem inwestycji jest odciążenie istniejących tras, w tym bardzo obciążonej drogi krajowej nr 50 oraz drogi ekspresowej S2, która obecnie pełni rolę małej obwodnicy Warszawy. Jak podaje Dyrekcja, codziennie S2 przejeżdża nawet 200 tys. samochodów. To z kolei prowadzi do powstawania korków w godzinach szczytu.

Założeniem jest, że nowe trasy mają zapewnić sprawny dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który powstaje pod Warszawą. Według GDDKiA, A50 i S50 są kluczowe dla poprawy dostępności komunikacyjnej stolicy oraz dla rozwoju infrastruktury wokół CPK, które stanie się centralnym hubem transportowym Polski.

Realizacja tak dużych inwestycji to dla GDDiKA spore wyzwanie. Ostateczny przebieg autostrady A50 musi uwzględniać takie aspekty jak przebieg przez Mazowiecki Park Krajobrazowy czy sąsiedztwo Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

Jaka długość nowych tras i terminy

Jak podaje Dyrekcja, obecnie projektanci pracują nad wytyczeniem możliwych wariantów przebiegu S50 i A50 po zachodniej stronie Warszawy, od S7 na północ od stolicy do S7 na południe od niej.

"Jesteśmy na początkowym etapie opracowywania dokumentacji potrzebnej do wskazania wariantów przebiegu drogi i wskazania jednego z nich jako preferowanego we wniosku o decyzję środowiskową. Dla wschodniej części ringu, od S7 do S7, jeszcze nie ogłosiliśmy przetargu na wykonawcę dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. " - podaje GDDiKA.

Wstępne plany Dyrekcji przewidują, że droga S50 będzie miała długość około 165 km, a autostrada A50 – 98 km. A50 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Przetarg na projekt i roboty budowlane ma zostać zamknięty do 2025 roku, a zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok.

Wariant 1 korytarza S50

Wariant 1 korytarza S50 o długości 163 km i liczbie węzłów 16 (całkowita długość korytarza 380 km). Początek na A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na A2 w węźle Dębe Wielkie. Koszt całkowity inwestycji to 10,9 mld PLN. Koszt jednostkowy 66,6 mln PLN/km. Obejmie powiaty: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski sochaczewski, żyrardowski.

Wariant 2 korytarza S50

Wariant 2 korytarza S50 o długości 177 km i liczbie węzłów 16 (całkowita długość korytarza 412 km). Początek na A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na A2 w węźle Mińsk Mazowiecki. Koszt całkowity inwestycji to 11,9 mld PLN. Koszt jednostkowy to 67,1 mln PLN/km. Obejmie powiaty: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski.

Wariant 3 korytarza S50

Wariant 3 korytarza S50 o długości 165 km i liczbie węzłów 15 (całkowita długość korytarza 362 km). Początek na A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na A2 w węźle Dębe Wielkie. Koszt całkowity inwestycji to 10,9 mld PLN. Koszt jednostkowy to 65,7 mln PLN/km. Obejmie powiaty: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski warszawski zachodni, sochaczewski, żyrardowski.

Wariant 4 korytarza S50

Wariant 4 korytarza S50 o długości 180 km i liczbie węzłów 16 (całkowita długość 398 km) Początek na A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na A2 w węźle Mińsk Mazowiecki. Koszt całkowity inwestycji to 12,2 mld PLN. Koszt jednostkowy to 67,5 mln PLN/km. Obejmie powiaty: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) (RPBDK2030) to średniookresowy dokument programowy, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych do realizacji do 2033 r. RPBDK2030 określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Jest to największy program drogowy w historii Polski.

Wydatki GDDKiA na drogi w 2024 r.

W 2024 roku GDDKiA planuje wydać na inwestycje drogowe około 20 mld złotych, a taki poziom finansowania ma być utrzymany co najmniej do 2030 roku. W bieżącym roku dyrekcja podpisała już 25 umów na realizację nowych odcinków dróg oraz remonty istniejących tras, co obejmuje łącznie 333 km nowych dróg o wartości przekraczającej 12,4 mld złotych.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji sieć o długości 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad oraz 3278,8 km dróg ekspresowych. Docelowo sieć ta ma osiągnąć długość około 7980 km, w tym około 2100 km autostrad. W najbliższym czasie planowane jest oddanie do użytku m.in. drogi S3 o długości 49 km oraz kolejnego fragmentu autostrady A2 na wschód od Warszawy.

Nowe trasy i CPK

28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. CPK stanie się integratorem aglomeracji warszawsko-łódzkiej, który ma zdynamizować procesy metropolizacji w centralnej Polsce. Bezpośrednie otoczenie lotniska ma być wkrótce najlepiej skomunikowanym miejscem w kraju, dzięki łącznemu potencjałowi portu, głównego przesiadkowego dworca kolejowego oraz systemowi dróg krajowych.

Zgodnie z koncepcją CPK realizacja przedsięwzięć składających się komponent lotniskowy jest przewidziana do końca 2027 r.