Są szanse na łatwiejsze kupowanie biletów przez internet i elastyczne taryfy. PKP w końcu wymieni przestarzały i niewygodny system rezerwacji i sprzedaży, który ma 30 lat
Zmiany są konieczne, bo istniejący system sprzedaży biletów kolejowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Podróżnym doskwierają m.in. problemy z zawieszającą się stroną intercity.pl, przez którą na dużą skalę kupuje się bilety przewoźnika. Do awarii systemu co jakiś czas dochodzi w czasie tzw. szczytów przewozowych. Duża usterka sparaliżowała sprzedaż m.in. przed długim weekendem majowym. Czasem niełatwo też kupić bilety w kasach, np. te promocyjne. Kasjerki nie mają łatwego życia, bo korzystają z dwóch komputerów – na jednym wyszukują połączenie i dopiero potem na drugim wpisują odpowiedni numer pociągu i dzięki temu mogą sprzedać bilet. Znalezienie tańszej oferty czasem zajmuje dużo czasu. System jest też mało elastyczny, np. nie obniża automatycznie cen biletów w czasie zmniejszonego popytu, co stosuje wielu przewoźników kolejowych za granicą czy linie lotnicze. Dopiero zaś od niedawna w wybranych pociągach PKP Intercity można przez stronę internetową samemu zarezerwować sobie konkretne miejsce. Nie dotyczy to jednak pociągów zestawionych z klasycznych wagonów, a jedynie składów zespolonych, czyli np. pendolino czy dartów.
Główną przyczyną tych problemów jest stosowany wciąż przez kolejarzy archaiczny system informatyczny do sprzedaży i rezerwacji biletów o nazwie Kurs 90. Został pierwotnie stworzony dla kolei niemieckich, a u nas zaczął działać na początku lat 90. – To system przestarzały, a jego utrzymanie jest trudne i kosztowne. Przez te prawie 30 lat dzięki stosowaniu różnych nakładek informatycznych był wprawdzie wielokrotnie modernizowany, ale z poloneza nie zrobi się przecież nowoczesnej tesli. Dlatego wciąż wychodzą różne błędy i niedociągnięcia – mówi nam niezależny ekspert kolejowy. Dodaje, że kiedy system był projektowany, to istniało jednorodne przedsiębiorstwo PKP i dominowały dwa rodzaje biletów – normalny i ze zniżką 50-procentową. Teraz mamy wielu przewoźników i wiele ofert handlowych, a także szybki internet i smartfony. Kurs 90 nie jest do tego przygotowany.
Pozostało
74%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama