Pendolino mają być pociągami, które przyciągną pasażerów z autostrad do pociągów PKP Intercity i umożliwią spółce wykazanie zysku netto. Na razie IC może o tym pomarzyć. W tym roku liczba pasażerów spadła o 12 proc. Od 2009 r. z pociągów Intercity wyparowało grubo ponad 20 mln pasażerów. Według niepotwierdzonych, oficjalnie danych, w tym roku przewoźnik odnotuje 110 mln zł straty netto, a spadek ze sprzedaży wyniesie prawie 200 mln zł
W listopadzie pendolino pobił w Polsce rekord prędkości, rozpędzając się jednorazowo na CMK do 291 km/h. Do tej operacji testowy odcinek CMK został jednak całkowicie wyłączony z ruchu. Jest nie do powtórzenia w ruchu pasażerskim, gdzie na większości tras pociąg nie przekroczy bariery 160 km/h. W Hiszpanii, we Włoszech i w Chinach te składy wożą pasażerów z prędkością do 250 km/h na zbudowanych nowych liniach high speed. W Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Portugalii pendolino wykorzystują tradycyjną sieć, która została zmodernizowana.