Na Okęciu zagoszczą bowiem linie Emirates i Qatar Airways. Połączenie z Warszawy do Dauhy katarskie linie będą oferowały cztery razy tygodniowo od początku grudnia. Od lutego 2013 r. wystartuje z kolei długo oczekiwane połączenie z Dubajem. Emirates będzie obsługiwał rejsy z Warszawy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich raz dziennie.

Nową trasę, ale tylko sezonową, zaproponuje z Warszawy także Eurolot. Loty do austriackiego Salzburga będą się odbywać raz w tygodniu.

Z kolei w Modlinie rządzić tej zimy będzie Ryanair. – Od tego tygodnia liczba tras Ryanair wzrasta z 12 do 20 – mówi Magdalena Bojarska z MPL Warszawa Modlin. Chodzi o połączenia do: Eindhoven, Bristolu, Glasgow, Liverpoolu, East Midlands, Paryża-Beauvais, Frankfurtu-Hahn i Cork.

Na tym tle blado wypada WizzAir, który zlikwiduje cztery połączenia, a uruchomi tylko jedno nowe: do Grenoble. W efekcie stan rywalizacji pomiędzy obiema liniami w Modlinie wynosić będzie zimą 20 do 17 dla irlandzkiej linii.

Przewoźnicy rewidują też rozkłady w portach regionalnych. Ale eksperci podkreślają, że cięcia w siatkach połączeń w sezonie zimowym to standard. – Przede wszystkim zimą nie ma sensu utrzymywać kierunków do kurortów letnich. W zamian pojawiają się trasy do turystycznych ośrodków zimowych, lecz tych drugich jest naturalnie mniej – mówi Zbigniew Sałek z Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk.

Tę tezę najlepiej ilustruje przykład Eurolotu. Linia uruchamia na zimę połączenia sezonowe z Krakowa do Werony i do Salzburga z Gdańska oraz z Warszawy, ale wcześniej zawiesiła wakacyjne rejsy z Warszawy i Gdańska do Zadaru oraz z Warszawy do Splitu i Heringsdorfu.

Pod znakiem cięć stoi też zimowa siatka LOT. Narodowa linia na zimę zawiesza trasy z Warszawy do Aten, Belgradu, Erywania oraz Rzymu Fiumicino. Zgodnie z zapewnieniami przewoźnika skasowane trasy mają powrócić wiosną w 2013 roku. Jeszcze we wrześniu zawieszone zostało sezonowe połączenie do Bejrutu. LOT zmniejsza też liczbę rejsów atlantyckich – przestanie latać na lotnisko Newark, a w Nowym Jorku będzie korzystał wyłącznie z lotniska JFK. Zwiększona zostanie za to częstotliwość rejsów z lotniska Chopina do Frankfurtu. Od poniedziałku do piątku samoloty w barwach LOT będą startować do niemieckiego portu cztery razy dziennie.

Również mniejsi przewoźnicy, Norwegian, EasyJet czy SAS, ograniczają liczbę tras lub likwidują niektóre, ale np. w Łodzi pojawi się nowe połączenie z Kopenhagą.

Najciekawsze zmiany

Znikają trasy

Warszawa

LOT: Ateny, Belgrad, Erywań, Rzym Fiumicino

Eurolot: Split, Zadar, Heringsdorf

Modlin

Wizz Air: Burgas, Forli, Madryt, Stavanger

Nowe połączenia

Warszawa

Qatar Airways: Dauha

Emirates: Dubaj

Eurolot: Salzburg

Modlin

Wizz Air: Grenoble

Ryanair: Bristol, Cork, East Midlands, Eindhoven, Frankfurt, Glasgow, Liverpool, Paryż

Źródło: linie, porty lotnicze