statystyki

Modlin skazany na wegetację? Komisja Europejska zdecyduje o dofinansowaniu lotniska

autor: Krzysztof Śmietana29.07.2019, 08:00; Aktualizacja: 29.07.2019, 08:26
Lotnisko w Modlinie

Lotnisko w Modlinieźródło: ShutterStock

Mazowsze najpewniej zgodzi się na ultimatum rządu i poprosi Komisję Europejską o zbadanie, czy podwarszawskiemu lotnisku można przekazać pomoc publiczną.

Port w Modlinie w 2018 r. obsłużył 3,08 mln podróżnych i zajął pod tym względem szóste miejsce w Polsce. Terminal od dawna pęka w szwach i dlatego wymaga rozbudowy. Wczesną wiosną wydawało się, że dwuletni klincz w sprawie inwestycji w porcie zostanie w końcu przerwany. Wspólnicy lotniska – m.in. przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, Agencja Mienia Wojskowego i samorząd Mazowsza – wstępnie zgodziły się, by ten ostatni podmiot dokapitalizował port kwotą 50 mln zł. To miało wystarczyć na budowę nowego, tymczasowego terminala i realizację nowych płyt postojowych. Przepustowość lotniska zwiększyłaby się z 3 do 6 mln podróżnych na rok.

Niedawno jednak doszło do kolejnego zwrotu akcji. Szef PPL Mariusz Szpikowski uznał, że nie zgodzi się na dokapitalizowanie portu. Powołał się na ostatni raport o sytuacji Modlina, który przygotowała firma doradcza EY. Wykonała m.in. test prywatnego inwestora, który określa, czy opłaca się wyłożyć pieniądze na określone przedsięwzięcie.

– Test wyszedł negatywnie. Pieniądze zainwestowane w Modlin nie zwrócą się. Każda złotówka przekazana portowi może zostać uznana przez Komisję Europejską za niedozwoloną pomoc publiczną – powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Mariusz Szpikowski, powołując się na raport EY, stwierdził, że Modlin jest nierentowny i nie ma szans na rentowność w obecnym kształcie. Głównym tego powodem ma być umowa z linią Ryanair, która obowiązuje do 2023 r.

– To toksyczna umowa, która powoduje, że port pomimo osiągania 3 mln pasażerów rocznie wciąż jest deficytowy i brak jest perspektywy na poprawę – stwierdził Wild. Ryanair płaci na lotnisku niskie stawki za pasażera. Po przekroczeniu progu 3 mln podróżnych rocznie ta stawka spadła z 6 do 5 zł. Raport EY mówi też, że w ciągu 10 lat w port trzeba zainwestować 550 mln zł. Według władz Modlina wystarczy 250 mln zł.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie