statystyki

Modlin skazany na wegetację? Komisja Europejska zdecyduje o dofinansowaniu lotniska

autor: Krzysztof Śmietana29.07.2019, 08:00; Aktualizacja: 29.07.2019, 08:26
Lotnisko w Modlinie

Lotnisko w Modlinieźródło: ShutterStock

Mazowsze najpewniej zgodzi się na ultimatum rządu i poprosi Komisję Europejską o zbadanie, czy podwarszawskiemu lotnisku można przekazać pomoc publiczną.

Port w Modlinie w 2018 r. obsłużył 3,08 mln podróżnych i zajął pod tym względem szóste miejsce w Polsce. Terminal od dawna pęka w szwach i dlatego wymaga rozbudowy. Wczesną wiosną wydawało się, że dwuletni klincz w sprawie inwestycji w porcie zostanie w końcu przerwany. Wspólnicy lotniska – m.in. przedsiębiorstwo Porty Lotnicze, Agencja Mienia Wojskowego i samorząd Mazowsza – wstępnie zgodziły się, by ten ostatni podmiot dokapitalizował port kwotą 50 mln zł. To miało wystarczyć na budowę nowego, tymczasowego terminala i realizację nowych płyt postojowych. Przepustowość lotniska zwiększyłaby się z 3 do 6 mln podróżnych na rok.

Niedawno jednak doszło do kolejnego zwrotu akcji. Szef PPL Mariusz Szpikowski uznał, że nie zgodzi się na dokapitalizowanie portu. Powołał się na ostatni raport o sytuacji Modlina, który przygotowała firma doradcza EY. Wykonała m.in. test prywatnego inwestora, który określa, czy opłaca się wyłożyć pieniądze na określone przedsięwzięcie.

– Test wyszedł negatywnie. Pieniądze zainwestowane w Modlin nie zwrócą się. Każda złotówka przekazana portowi może zostać uznana przez Komisję Europejską za niedozwoloną pomoc publiczną – powiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Mariusz Szpikowski, powołując się na raport EY, stwierdził, że Modlin jest nierentowny i nie ma szans na rentowność w obecnym kształcie. Głównym tego powodem ma być umowa z linią Ryanair, która obowiązuje do 2023 r.

– To toksyczna umowa, która powoduje, że port pomimo osiągania 3 mln pasażerów rocznie wciąż jest deficytowy i brak jest perspektywy na poprawę – stwierdził Wild. Ryanair płaci na lotnisku niskie stawki za pasażera. Po przekroczeniu progu 3 mln podróżnych rocznie ta stawka spadła z 6 do 5 zł. Raport EY mówi też, że w ciągu 10 lat w port trzeba zainwestować 550 mln zł. Według władz Modlina wystarczy 250 mln zł.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie