Kilowatogodziny zamiast litrów. Rewolucji na rynku motoryzacyjnym nie da się zatrzymać

autor: Adam Pawluć31.08.2018, 20:00
Rynek samochodów osobowych, chociaż być może najbardziej prestiżowy, nie jest jedynym, który ulega elektryfikacji

Rynek samochodów osobowych, chociaż być może najbardziej prestiżowy, nie jest jedynym, który ulega elektryfikacjiźródło: ShutterStock

Tej rewolucji nie da się już zatrzymać: jesteśmy świadkami początku epoki napędu elektrycznego. Ery, w której prym chce wieść wielu, ale na razie prowadzi Państwo Środka.

W ubiegłym roku sprzedano milion aut z napędem elektrycznym. To wzrost o połowę w stosunku do 2016 r. i – jak prognozuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) – tempo to nie opadnie przynajmniej do 2030 r., kiedy z salonów na ulice będzie ich wyjeżdżać 21,5 mln rocznie.

Ale należy to umieścić w odpowiedniej perspektywie. W 2017 r. na świecie kupiono 97 mln klasycznie napędzanych pojazdów. A to oznacza, że auta elektryczne stanowią niewiele ponad jeden procent sprzedaży ogółem. Dodatkowo liczba sprzedanych samochodów nieustannie rośnie, trudno więc powiedzieć, jaki odsetek będzie stanowiło w 2030 r. owe 21,5 mln. Dodatkowo przy założeniu, że państwa nadal będą wspierać zakup i eksploatację elektryków.

Samo-chód przyszłości będzie naprawdę samo

Samo-chód przyszłości będzie naprawdę samo

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Wiele jednak wskazuje na to, że zmiany nie da się już zatrzymać. Jak wskazuje amerykańska Agencja Ochrony Środowiska, transport odpowiada za 28 proc. emisji gazów cieplarnianych – tyle samo, ile energetyka. Przesiadka z benzyny lub oleju napędowego na prąd przekłada się na korzyści dla środowiska (o ile, oczywiście, prąd też nie jest wytwarzany w „brudny” sposób). A w gratisie dostaje się jeszcze cichą jazdę i doskonałe przyspieszenie – coś, co lubią kierowcy. Zwłaszcza z Państwa Środka.


Pozostało 83% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ

Reklama

Komentarze (2)

  • WODÓR?? to też samochód elektryczny(2018-09-01 13:02) Zgłoś naruszenie 21

    Tylko zamiast akumulatora.... wodorowe ogniwo paliwowe wytwarzające prąd. jak ktoś produkuje pojazdy elektryczne ...to szybko może produkować pojazdy wodorowe .

    Odpowiedz
  • Zeghar(2018-08-31 22:16) Zgłoś naruszenie 31

    Bla bla bla... Nie kilowatogodziny, a metry sześcienne. Sprężonego wodoru. To twarz rewolucji i przyszłości.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie