Czas na naprawę nie tylko linii, ale także stacji. Znamy skalę wydatków i harmonogramy. To ma być nowe podejście do kolejowych inwestycji, które powinny przyspieszyć wydawanie unijnych pieniędzy.
Reklama
– Mamy gotowy plan remontów stacji w ramach modernizacji linii kolejowych różnych kategorii – zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.
Stacja to w kolejowym nazewnictwie co innego niż dworzec, który jest halą do obsługi podróżnych. Obejmuje m.in. perony, rozjazdy, mijanki, punkty kierowania ruchem (siedzibę dyżurnych i nastawnie), a także przejścia podziemne, windy, wyświetlacze informacji pasażerskiej itd.
Stacja jest najcięższa w modernizacji. To dlatego dotychczas spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmowała się przede wszystkim szlakami kolejowymi (podnosząc prędkość i poprawiając przepustowość).
Kontrakty PKP PLK dotyczące stacji, będące w trakcie realizacji albo na etapie przetargów, są dziś warte prawie 2 mld zł. A to nie koniec. Stacje będą odnawiane, przebudowywane i dostosowywane do potrzeb niepełnosprawnych m.in. na trasach z Warszawy: do Lublina, Poznania, Białegostoku, oraz m.in. Poznań – Wrocław i Katowice – Kraków. W planach PLK do 2023 r. znalazły się też osobne projekty, których celem będą prace na wybranych stacjach, np. dostosowanie do potrzeb niepełnosprawnych.
● Warszawa Zachodnia. To najbardziej obciążona ruchem stacja w Polsce. Jej przebudowa ma pochłonąć ok. pół miliarda złotych. W planach są nowy układ torów i przejść podziemnych oraz futurystyczne zadaszenia. Przed miesiącem kolejarze podpisali umowę z wykonawcą projektu. – W II kw. 2019 r. powinny ruszyć prace budowlane. Zakończenie inwestycji planujemy pod koniec 2021 r. – zapowiada Mirosław Siemieniec z PLK. Prace są zaplanowane przy okazji modernizacji linii średnicowej.
● Dęblin i linia lubelska. Modernizacja trasy Warszawa – Lublin ruszyła w połowie czerwca. Łączny koszt to ok. 3,5 mld zł. Do końca 2019 r. wzdłuż niej modernizacji doczeka się 16 stacji. Na wszystkich wybudowane zostaną nowe perony, wiaty i windy. Największy zakres prac dotyczy stacji Dęblin, która wraz z układem torowym i systemami sterowania ruchem będzie kosztowała ok. 200 mln zł. Jednocześnie budynki dworców mają być modernizowane przez PKP (więcej w ramce).
● Kutno i linia poznańska. To kontrowersyjna inwestycja w linię E20 między Warszawą i Poznaniem. Jak informowaliśmy w DGP, prace pochłoną ok. 2,6 mld zł, ale tym kosztem kolejarze osiągną tam skrócenie czasu przejazdu dla ekspresów o zaledwie pięć minut. Niekwestionowanym plusem będzie za to podniesienie standardu stacji: Konin, Koło, Kutno, Łowicz. Prace w ich rejonie pochłoną ponad 560 mln zł, z czego 40 proc. – Kutno, gdzie do przebudowy pójdą cztery perony.
Gdańsk Główny. Ta kluczowa dla Trójmiasta stacja przed laty została pominięta podczas wielomiliardowej modernizacji linii E65 z Warszawy do Trójmiasta. W ubiegłym tygodniu PLK podpisały wartą 62 mln zł umowę z wykonawcą – spółką Intercor. Perony będą wyższe i pokryte antypoślizgową nawierzchnią. Do przebudowy pójdą m.in. dwa istniejące przejścia podziemne, pojawią się windy i schody ruchome. Do 2020 r. zabytkowy dworzec ma zostać odrestaurowany przez PKP.
● Szczecin Główny. W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa budynku dworca i dwóch peronów. Teraz trwa przetarg na roboty budowlane na stacji. Szacowany koszt to 50 mln zł. W pierwszej połowie czerwca PKP PLK otworzyły oferty w przetargu. Najbliżej kontraktu jest spółka Porr. Do 2019 r. stacja zostanie wyposażona w nowoczesny system monitoringu. Wyremontowana zostanie również kładka, która prowadzi na perony.
Oprócz tego PKP PLK zainwestują m.in. 225 mln zł w stację Rzeszów Główny przy wyremontowanej linii E30. Trwają przetargi dotyczące np. stacji w Kłodzku i Legnicy. Kolejne inwestycje są w przygotowaniu.
Zwiększanie zakresu zadań jest wskazane, bo do 2023 r. PKP PLK powinny wydać na inwestycje w infrastrukturę 66 mld zł. W 2016 r. PLK wydały na ten cel ponad 4 mld zł, na ten rok zaplanowano 5,3 mld zł. Prezes PLK Ireneusz Merchel twierdzi, że przygotowania i przetargi są na tyle zaawansowane, że w latach 2018–2020 spółka będzie przerabiała ponad 10 mld zł rocznie.
Do 2023 r. PKP PLK powinny wydać na inwestycje 66 mld zł