Czas na naprawę nie tylko linii, ale także stacji. Znamy skalę wydatków i harmonogramy. To ma być nowe podejście do kolejowych inwestycji, które powinny przyspieszyć wydawanie unijnych pieniędzy.
Czas na naprawę nie tylko linii, ale także stacji. Znamy skalę wydatków i harmonogramy. To ma być nowe podejście do kolejowych inwestycji, które powinny przyspieszyć wydawanie unijnych pieniędzy.
– Mamy gotowy plan remontów stacji w ramach modernizacji linii kolejowych różnych kategorii – zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.
Stacja to w kolejowym nazewnictwie co innego niż dworzec, który jest halą do obsługi podróżnych. Obejmuje m.in. perony, rozjazdy, mijanki, punkty kierowania ruchem (siedzibę dyżurnych i nastawnie), a także przejścia podziemne, windy, wyświetlacze informacji pasażerskiej itd.
Stacja jest najcięższa w modernizacji. To dlatego dotychczas spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmowała się przede wszystkim szlakami kolejowymi (podnosząc prędkość i poprawiając przepustowość).
Kontrakty PKP PLK dotyczące stacji, będące w trakcie realizacji albo na etapie przetargów, są dziś warte prawie 2 mld zł. A to nie koniec. Stacje będą odnawiane, przebudowywane i dostosowywane do potrzeb niepełnosprawnych m.in. na trasach z Warszawy: do Lublina, Poznania, Białegostoku, oraz m.in. Poznań – Wrocław i Katowice – Kraków. W planach PLK do 2023 r. znalazły się też osobne projekty, których celem będą prace na wybranych stacjach, np. dostosowanie do potrzeb niepełnosprawnych.
● Warszawa Zachodnia. To najbardziej obciążona ruchem stacja w Polsce. Jej przebudowa ma pochłonąć ok. pół miliarda złotych. W planach są nowy układ torów i przejść podziemnych oraz futurystyczne zadaszenia. Przed miesiącem kolejarze podpisali umowę z wykonawcą projektu. – W II kw. 2019 r. powinny ruszyć prace budowlane. Zakończenie inwestycji planujemy pod koniec 2021 r. – zapowiada Mirosław Siemieniec z PLK. Prace są zaplanowane przy okazji modernizacji linii średnicowej.
● Dęblin i linia lubelska. Modernizacja trasy Warszawa – Lublin ruszyła w połowie czerwca. Łączny koszt to ok. 3,5 mld zł. Do końca 2019 r. wzdłuż niej modernizacji doczeka się 16 stacji. Na wszystkich wybudowane zostaną nowe perony, wiaty i windy. Największy zakres prac dotyczy stacji Dęblin, która wraz z układem torowym i systemami sterowania ruchem będzie kosztowała ok. 200 mln zł. Jednocześnie budynki dworców mają być modernizowane przez PKP (więcej w ramce).
● Kutno i linia poznańska. To kontrowersyjna inwestycja w linię E20 między Warszawą i Poznaniem. Jak informowaliśmy w DGP, prace pochłoną ok. 2,6 mld zł, ale tym kosztem kolejarze osiągną tam skrócenie czasu przejazdu dla ekspresów o zaledwie pięć minut. Niekwestionowanym plusem będzie za to podniesienie standardu stacji: Konin, Koło, Kutno, Łowicz. Prace w ich rejonie pochłoną ponad 560 mln zł, z czego 40 proc. – Kutno, gdzie do przebudowy pójdą cztery perony.
● Gdańsk Główny. Ta kluczowa dla Trójmiasta stacja przed laty została pominięta podczas wielomiliardowej modernizacji linii E65 z Warszawy do Trójmiasta. W ubiegłym tygodniu PLK podpisały wartą 62 mln zł umowę z wykonawcą – spółką Intercor. Perony będą wyższe i pokryte antypoślizgową nawierzchnią. Do przebudowy pójdą m.in. dwa istniejące przejścia podziemne, pojawią się windy i schody ruchome. Do 2020 r. zabytkowy dworzec ma zostać odrestaurowany przez PKP.
● Szczecin Główny. W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa budynku dworca i dwóch peronów. Teraz trwa przetarg na roboty budowlane na stacji. Szacowany koszt to 50 mln zł. W pierwszej połowie czerwca PKP PLK otworzyły oferty w przetargu. Najbliżej kontraktu jest spółka Porr. Do 2019 r. stacja zostanie wyposażona w nowoczesny system monitoringu. Wyremontowana zostanie również kładka, która prowadzi na perony.
Oprócz tego PKP PLK zainwestują m.in. 225 mln zł w stację Rzeszów Główny przy wyremontowanej linii E30. Trwają przetargi dotyczące np. stacji w Kłodzku i Legnicy. Kolejne inwestycje są w przygotowaniu.
Zwiększanie zakresu zadań jest wskazane, bo do 2023 r. PKP PLK powinny wydać na inwestycje w infrastrukturę 66 mld zł. W 2016 r. PLK wydały na ten cel ponad 4 mld zł, na ten rok zaplanowano 5,3 mld zł. Prezes PLK Ireneusz Merchel twierdzi, że przygotowania i przetargi są na tyle zaawansowane, że w latach 2018–2020 spółka będzie przerabiała ponad 10 mld zł rocznie.
Do 2023 r. PKP PLK powinny wydać na inwestycje 66 mld zł
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama