Samorządy przekażą PKP PLK 4,5 mld zł ze środków unijnych. Cel: poprawić lokalną komunikację. Taką kwotę pochodzącą z regionalnych programów operacyjnych (RPO) PKP Polskie Linie Kolejowe powinny wydać i rozliczyć z Brukselą do 2023 r.
Co prawda formalnie pieniędzmi na infrastrukturę i tabor dysponują samorządowcy, ale w praktyce zadania inwestycyjne są przekierowywane wraz z dofinansowaniem przez marszałków do zarządcy torów. Na ich zlecenie spółka naprawia linie, z których część będzie służyła dojazdom do atrakcji turystycznych, a część pozwoli dowieźć pasażerów do stacji, gdzie będą mogli się przesiąść w pociągi dalekobieżne.
● Już w lipcu PKP PLK mają podpisać umowę wartą prawie 180 mln zł na rewitalizację linii kolejowej nr 210 między Szczecinkiem a Runowem (w rejonie poligonu w Drawsku Pomorskim). Prace obejmą m.in. trzy kolejowe wiadukty i most. Na części szlaku przywrócony zostanie drugi tor. Po zakończeniu prac pociągi mają jeździć między tymi miastami godzinę, czyli o prawie pół godziny krócej niż obecnie. Składy pasażerskie będą mogły się tu poruszać z prędkością 120 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż teraz. Ponadto wyremontowany szlak posłuży do przewozów cargo, m.in. dla wojska.