statystyki

Na nowym lotnisku mogą wylądować Chińczycy

autor: Konrad Majszyk29.03.2017, 07:54; Aktualizacja: 29.03.2017, 08:15
samolot, lotnisko

Najważniejsze jest jednak pytanie: skąd pieniądze na budowę?źródło: ShutterStock

Na budowę CPL potrzeba 20–30 mld zł. Unia tych pieniędzy nie da, więc rząd może ich szukać w Pekinie.

Dwa ministerstwa – infrastruktury i rozwoju – uzgodniły wczoraj projekt uchwały rządu w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. Z naszych ustaleń wynika, że na początku kwietnia ma się nim zająć Rada Ministrów. CPL to planowane megalotnisko na 50–60 mln pasażerów rocznie. Według ministra Andrzeja Adamczyka budowa miałaby pochłonąć 20–30 mld zł.

Uchwała ma zostać przyjęta na początku kwietnia. Jak dowiedział się DGP, kolejnym krokiem będzie powołanie rządowego pełnomocnika ds. CPL. W planach jest też specustawa dotycząca CPL. Jednocześnie funkcje przestają pełnić urzędnicy, którzy kwestionowali zasadność CPL, np. 20 marca został odwołany Marek Kachaniak, dyrektor departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Udziały rynkowe przewoźników w Polsce

Udziały rynkowe przewoźników w Polsce

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Wiadomo, że CPL ma powstać przy autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą i w rejonie istniejących linii kolejowych, do których zostanie dobudowany łącznik. W 2006 r. lokalizację CPL badało hiszpańskie konsorcjum Ineco-Sener, rozważając Mszczonów, Babsk i Baranów. W 2010 r. doszła analiza PwC, w której wysoko została oceniona ta ostatnia lokalizacja.


Pozostało jeszcze 61% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (2)

  • Baltazar(2017-03-29 15:40) Zgłoś naruszenie 31

    CPL im będzie bliżej Warszawy tym mniej ludzi z południa Polski będzie przez niego latać a więcej przez inne huby z Europy Zachodniej. Wiadomo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka więcej ludzi niż w Warszawie. Pasażerów docelowych Warszawa ma mniej więcej tyle samo co Kraków i Katowice bo drugie 8 mln jest generowane przez 4mln tranzytu gdy są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Dlatego uważam że CPL powinien być wybudowany koło Opoczna lub Piotrkowa Trybunalskiego. CMK już istnieje i jadąc Pendolino z Katowic lub Krakowa to jest 1,5 godziny a z Warszawy 1 godzina i to jest tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa. To może zadecydować o tym czy ten CPL będzie miał odpowiednie wypełnienie pasażerami czy nie a bez tego linie lotnicze nawet jak tam przyjdą to nie będą oferowały zbyt wiele połączeń co z kolei nie będzie skłaniało zbyt wielu pasażerów z Europy Wschodniej do latania przez CPL.

    Odpowiedz
  • MD(2017-04-02 20:04) Zgłoś naruszenie 00

    CPL powinien znalezc sie tam, gdzie przetna sie dwie linie kolejowe (Y i CMK wydluzone do Trojmiasta), przy Autostradzie A2 i obok drogi DK50 (Wielka Obwodnica Warszawy). Tym punktem jest gmina Baranow. Dojazd Kolejami Wielkich Predkosci do Baranowa z Gdanska,Bydgoszczy, Torunia, Poznania, Wroclawia, Katowic ,Czestochowy, Kalisza i Krakowa nie powinien byc dluzszy niz 45-75 min. Dojazd takim samym pociagiem z centrum Warszawy zajalby ok 15 min, a centrum Lodzi ok 25-30 min. Dodatkowe warunki: rowna powierzchnia, brak ograniczen halasowych (tak by lotnisko moglo dzialac 24h na dobe) oraz by moglo byc dalej rozbudowywane. CPL powinien miec co najmniej dwie rownolegle drogi startowe wybudowanejuz w pierwszym etapie. I mozliwosc dobudowania kolejnych podczas rozbudowy portu.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie