W okresie wakacyjnym wiele gmin analizuje możliwość wprowadzenia zmian organizacyjnych w sieci swoich placówek oświatowych, jak choćby włączenie którejś z nich do zespołu szkół (lub wyłączenie), połączenie kilku szkół w jedną, utworzenie filii, zmianę placówki macierzystej dla filii, zmianę lokalizacji szkoły. Celem takich działań może być ograniczenie kosztów, usprawnienie zarządzania, jak i rozwiązanie problemów kadrowych.
Jednak nie każdą taką zmianę uda się przeprowadzić szybko. Jeśli okaże się, że dane działanie można zakwalifikować jako przekształcenie szkoły – wówczas wymagane będzie spełnienie wielu wymogów zbliżonych do tych stosowanych przy jej zamykaniu.
W myśl bowiem art. 89 ust. 9 ustawy – Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.) do procesu przekształcania szkoły stosuje się odpowiednio regulacje przewidziane dla jej likwidacji. A zatem jednostka samorządu terytorialnego musi wówczas m.in. przeprowadzić konsultacje, sporządzić odpowiednie uchwały oraz z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować wskazane organy i rodziców uczniów. Procedura ta ma charakter wieloetapowy, wymaga wcześniejszego planowania i jest rozciągnięta w czasie, co wyklucza jej skuteczne przeprowadzenie „na ostatnią chwilę” [ramka].
Ale z drugiej strony ustawa – Prawo oświatowe przewiduje również sytuacje, w których niektóre działania organizacyjne, choć mogą z pozoru sprawiać wrażenie przekształcenia, w świetle przepisów nie podlegają reżimowi art. 89 u.p.o. Na przykład zgodnie z art. 91 ust. 7a u.p.o. włączenie szkoły do zespołu nie jest traktowane jako przekształcenie wymagające zastosowania procedury likwidacyjnej.
Ponadto występują przypadki, gdy dana zmiana organizacyjna – mimo że w przepisie została określona jako przekształcenie – nie wymaga zastosowania art. 89 u.p.o. (a tym samym procedura jest uproszczona). Przykładem może być przekształcenie oddziału przedszkolnego funkcjonującego w szkole podstawowej w odrębne przedszkole, o którym mowa w art. 91 ust. 1 u.p.o. W takim przypadku stosuje się uproszczoną procedurę, analogiczną do zakładania publicznego przedszkola, co oznacza, że nie ma obowiązku m.in. zawiadamiania rodziców ani kuratora oświaty z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
Uwaga! Każda planowana reorganizacja wymaga uprzedniej kwalifikacji prawnej. Błędna ocena może skutkować stwierdzeniem nieważności podjętej uchwały, co bezpośrednio wpływa na ważność planowanych zmian organizacyjnych i może zaburzyć ciągłość funkcjonowania jednostki oświatowej.
kiedy mamy do czynienia z przekształceniem
W orzecznictwie pojęcie przekształcenia szkoły określane jest jako taka transformacja, która nie jest jej likwidacją skutkującą utratą samodzielnego bytu prawnego danej jednostki.
To zmiana w sferze funkcjonowania placówki, która wiąże się z modyfikacją elementów konstytutywnych bytu prawnego tych jednostek organizacyjnych skutkujących koniecznością korekty aktu założycielskiego w zakresie typu, rodzaju, nazwy, siedziby szkoły jak również jej zasięgu terytorialnego, tj. obwodu (tak NSA w wyrokach z 20 października 2021 r.; sygn. akt III 4261/21; i z 22 stycznia 2019 r.; sygn. akt I OSK 97/17).
Znaczący wpływ na funkcjonowanie szkoły
Na podstawie ugruntowanego orzecznictwa i poglądów doktryny należy przyjąć, że przekształcenie szkoły lub placówki oświatowej polega na wprowadzeniu takich zmian organizacyjnych, które istotnie wpływają na zakres lub charakter prowadzonej dotychczas działalności edukacyjnej. W szczególności tak należy kwalifikować zmiany, w których dochodzi do:
- znaczącego zmniejszenia rozmiarów działalności dydaktycznej (np. redukcji liczby oddziałów),
- zmiany przedmiotu działalności szkoły (np. przekształcenie szkoły ogólnokształcącej w zawodową),
- obniżenia stopnia organizacyjnego szkoły (np. poprzez uczynienie z niej szkoły filialnej),
- likwidacji oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej,
- pozbawienia szkoły jej bazy lokalowej lub dydaktycznej w sposób uniemożliwiający kontynuowanie dotychczasowej działalności w tej samej skali.
W literaturze przedmiotu wskazuje się ponadto, że przekształcenie może obejmować:
- zmianę statusu dotychczas samodzielnej szkoły podstawowej na szkołę filialną, podporządkowaną innej jednostce,
- podział jednej szkoły na kilka mniejszych,
- zmianę typu lub rodzaju szkoły połączoną z utratą dotychczasowych zasobów (np. warsztatów, pracowni),
- przeniesienie siedziby szkoły skutkujące niemożnością dalszego prowadzenia działalności edukacyjnej w dotychczasowym zakresie (por. M. Pilich [red.], „Prawo oświatowe. Komentarz”, Lex 2022/el).
PRZYKŁAD 1
Istotne ograniczenie działalności edukacyjnej
Rada gminy planuje przekształcić szkołę podstawową w miejscowości Y w filię szkoły podstawowej w miejscowości Z. W ramach tego działania przewidziano likwidację części etatów, ograniczenie liczby klas nauczania wczesnoszkolnego do jednego oddziału, a także przeniesienie klas IV–VIII do szkoły macierzystej. Budynek szkoły w Y zostanie częściowo przekazany bibliotece publicznej. Taka reorganizacja, mimo że formalnie nie wiąże się z całkowitą likwidacją placówki, w istocie prowadzi do istotnego ograniczenia działalności edukacyjnej i zmiany jej charakteru, a zatem stanowi przekształcenie w rozumieniu art. 89 ust. 9 p.o. i wymaga zastosowania procedury przewidzianej dla likwidacji szkoły.
W orzecznictwie wskazuje się, że również przekształcenie szkoły obejmuje zmiany dotyczące podstawowych, kluczowych elementów organizacyjnych i prawnych danej jednostki oświatowej. Muszą to być modyfikacje o charakterze zasadniczym, które skutkują powstaniem jednostki o odmiennym kształcie ustrojowym lub funkcjonalnym niż dotychczas. Przekształcenie nie może mieć charakteru wyłącznie technicznego – musi ono dotyczyć takich aspektów jak typ szkoły, jej rodzaj, nazwa, adres siedziby czy przypisany jej obwód szkolny. To właśnie modyfikacja tych elementów przesądza o tym, że mamy do czynienia z przekształceniem w rozumieniu przepisów u.p.o. (wyrok NSA z 20 października 2021 r., sygn. akt III OSK 4261/21).
Zmiana miejsca działalności szkoły
Zdaniem WSA w Warszawie, wyrażonym w wyroku z 23 maja 2022 r. (sygn. akt II SA/Wa 3605/21) zmiana siedziby przedszkola stanowi jego przekształcenie w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o. W związku z tym organ prowadzący zobowiązany jest do odpowiedniego zastosowania procedury określonej w art. 89 ust. 1 u.p.o., w tym obowiązku wcześniejszego podjęcia uchwały o zamiarze przekształcenia oraz uchwały o jego dokonaniu.
Warszawski WSA wyjaśnił, że choć ustawodawca nie zawarł w ustawie legalnej definicji pojęcia „siedziby szkoły” czy „siedziby przedszkola”, to została ona wykształcona zarówno w doktrynie prawa oświatowego, jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przez „siedzibę” szkoły lub przedszkola należy rozumieć konkretny adres, pod którym dana placówka funkcjonuje, a nie jedynie oznaczenie miejscowości. Siedziba musi być zlokalizowana na obszarze właściwej JST (np. gminy) i jest elementem konstytutywnym dla istnienia i działania przedszkola jako publicznej jednostki oświatowej. W ocenie WSA elementami konstytutywnymi dla bytu prawnego szkoły, a zatem także przedszkola, są: typ i rodzaj placówki, jej nazwa, siedziba, a w przypadku niektórych szkół również obwód szkolny. Każda zmiana któregokolwiek z tych elementów wskazanych w akcie założycielskim szkoły lub przedszkola stanowi przekształcenie w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o. Przekształcenie to bowiem – jak zauważa sąd – „literalnie zmiana czegoś”, a w omawianym przypadku mamy do czynienia ze zmianą elementu, który współtworzy prawnoustrojową tożsamość placówki oświatowej. W związku z powyższym przenosząc siedzibę przedszkola na inny adres organ prowadzący przedszkole musi dopełnić wszystkich przewidzianych prawem formalności, w tym:
- co najmniej na sześć miesięcy przed planowanym terminem przekształcenia zawiadomić rodziców dzieci uczęszczających do placówki o zamiarze dokonania przekształcenia,
- dopilnować podjęcia uchwał: najpierw o zamiarze przekształcenia, a następnie uchwały o zmianie siedziby.
Niedochowanie tej procedury skutkuje istotnym naruszeniem prawa, które może prowadzić do stwierdzenia nieważności aktu założycielskiego lub uchwały zmieniającej.
PRZYKŁAD 2
Przeniesienie siedziby
Gmina X jest organem prowadzącym publiczne przedszkole nr 2, którego siedziba znajduje się przy ul. Leśnej 5. Z uwagi na zły stan techniczny budynku, w którym mieści się placówka, rada gminy postanowiła przenieść przedszkole do obiektu znajdującego się przy ul. Słonecznej 10 w tej samej miejscowości. Zgodnie z decyzją władz gminy, przeniesienie miało nastąpić od 1 września 2025 r. Jednakże rada gminy potraktowała tę zmianę jedynie jako „zmianę lokalizacji” i nie przeprowadziła procedury przewidzianej w art. 89 ust. 1 u.p.o. Nie podjęto uchwały o zamiarze przekształcenia, nie zawiadomiono rodziców dzieci o planowanej zmianie, a sama uchwała o przeniesieniu została przyjęta dopiero w sierpniu 2025 r. – na niecały miesiąc przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. W reakcji na to część rodziców złożyła skargę do kuratora oświaty, wskazując m.in. na brak informacji i możliwości przygotowania dzieci do zmiany miejsca. Kurator w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdził, że gmina naruszyła przepisy prawa oświatowego, ponieważ przeniesienie siedziby przedszkola stanowi jego przekształcenie, a co za tym idzie – wymagało dochowania procedury określonej w art. 89 ust. 1 u.p.o. W szczególności został naruszony obowiązek: powiadomienia rodziców z co najmniej sześciomiesięcznym wyprzedzeniem, przyjęcia uchwały o zamiarze przekształcenia z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, uzyskania opinii kuratora oświaty przed podjęciem uchwały o przekształceniu.
W konsekwencji kurator wniósł do wojewody wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy jako podjętej z istotnym naruszeniem prawa.
Likwidacja szkoły filialnej
Orzecznictwo wskazuje, że szkoła filialna nie jest szkołą samodzielną, lecz jest organizacyjnie podporządkowana innej placówce, co wynika wprost z określenia „filialna” i zostało potwierdzone w przepisach ustawy o systemie oświaty (np. w art. 68 ust. 8 u.p.o.). W szczególności fakt, że filia jest częścią szkoły macierzystej wynika z przepisów u.p.o. (wyrok NSA z 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt I OSK 93/13).
WSA w Gliwicach w wyroku z 1 sierpnia 2013 r. (sygn. akt IV SA/Gl 472/13) wskazał, że wszelkie przekształcenia szkoły filialnej są jednocześnie zmianami organizacyjnymi samej szkoły głównej. Jedną z form takiego przekształcenia jest likwidacja szkoły filialnej.
Ważne Likwidacja filii jest przekształceniem szkoły macierzystej.
Likwidacją, a nie reorganizacją jest też zmiana statusu dotychczas samodzielnej szkoły w filię innej placówki. Pogląd ten potwierdził WSA w Gliwicach w wyroku z 25 września 2012 r. (sygn. akt IV SA/Gl 509/12). Stwierdził, że w sytuacji, w której filia ma być tworzona na bazie istniejącej szkoły, ale ma zostać podporządkowana organizacyjnie innej placówce, należy przeprowadzić całą procedurę likwidacyjną. W znaczeniu organizacyjno-prawnym bowiem szkoła, na której bazie ma zostać utworzona filia, przestaje istnieć. Z tego względu należy przystąpić do przekształcania szkoły, do której struktury organizacyjnej będzie dołączana szkoła filialna tworzona na bazie uprzednio zlikwidowanej szkoły. Placówka, która tworzy swoją filię, podlega transformacji, a przede wszystkim zwiększa swój zasięg terytorialny, a więc obwód.
Ważne Aby włączyć szkołę jako filię do innej placówki, należy w pierwszej kolejności tę szkołę zlikwidować, a następnie przekształcić macierzystą placówkę.
Różnorodność wariantów przekształceń szkoły
Inne przykłady przekształceń to np.:
- podział dotychczas jednolitej szkoły na dwie albo więcej mniejszych,
- zmiana typu lub rodzaju szkoły związana z utratą dotychczasowej bazy dydaktycznej.
Z orzecznictwa wynika, że przekształceniem jest likwidacja oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej (wyrok NSA z 24 stycznia 2017 r., sygn. akt I OSK 1969/16; wyrok WSA w Gdańsku z 7 lipca 2016 r., sygn. akt III SA/Gd 432/16).
PRZYKŁAD 3
Rezygnacja z oddziałów przedszkolnych
Organ prowadzący postanowił zlikwidować oddziały przedszkolne w szkole podstawowej. Zamiar przekształcenia szkoły poprzez likwidację jej oddziałów przedszkolnych może nastąpić wyłącznie w ramach procedury przewidzianej w art. 89 u.p.o. Przepis ten ma zastosowanie nie tylko do likwidacji szkoły, lecz także odpowiednio do jej przekształcenia. Przekształceniem będą niewątpliwie takie zmiany organizacyjne, które prowadzą do istotnego zmniejszenia rozmiarów lub zmiany przedmiotu dotychczas prowadzonej działalności danej placówki.
Kiedy można pominąć rozbudowane formalności
Nie każda reorganizacja placówki oświatowej stanowi przekształcenie w rozumieniu u.p.o. oświatowe. W niektórych przypadkach wyłączenie takiego statusu wynika wprost z przepisów ustawy lub aktów wykonawczych.
Oznacza to, że określone zmiany organizacyjne mogą zostać wprowadzone z pominięciem procedury przekształcenia, co umożliwia ich przeprowadzenie nawet na krótko przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego – bez obowiązku stosowania terminów i trybów właściwych dla standardowego procesu transformacji szkoły.
Zespoły szkół
Przepisem szczególnym jest art. 91 ust. 7a pkt 1 i 2 u.p.o., który dotyczy zespołu szkół. Zgodnie z nim trybu likwidacji oraz przekształcenia uregulowanego w art. 89 u.p.o. nie stosuje się do:
- utworzenia zespołu szkół oraz włączenia szkoły do zespołu;
- wyłączenia szkoły z zespołu;
- rozwiązania zespołu.
Ważne Połączenie szkół (placówek) w zespół lub włączenie szkoły (placówki) do zespołu musi nastąpić z dniem 1 września, a wyłączenie z zespołu lub jego całkowite rozwiązanie – z dniem 31 sierpnia danego roku.
Wyjątek: włączenie do zespołu albo wyłączenie z niego centrum kształcenia zawodowego, placówki kształcenia ustawicznego lub branżowego centrum umiejętności może nastąpić w dowolnym momencie roku szkolnego.
Prawna kwalifikacja włączenia szkoły do zespołu szkół była przedmiotem rozważań Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu w wyroku z 16 sierpnia 2019 r. (sygn. akt IV SA/Wr 156/19). Sąd jednoznacznie stwierdził, że w świetle art. 91 ust. 7a u.p.o. włączenie szkoły do zespołu szkół nie stanowi jej przekształcenia w rozumieniu art. 89 u.p.o., a tym samym nie wymaga przeprowadzania procedury przewidzianej dla likwidacji szkół. WSA podkreślił, że art. 91 ust. 7a u.p.o. został dodany nowelizacją obowiązującą od 1 stycznia 2019 r. właśnie po to, aby rozwiać istniejące wcześniej wątpliwości interpretacyjne, jakie pojawiały się na tle tworzenia zespołów szkół oraz włączania szkół do istniejących zespołów. Wcześniej praktyka i orzecznictwo niekiedy niejednolicie klasyfikowały tego rodzaju działania, prowadząc do nieuzasadnionego stosowania rygorystycznych procedur likwidacyjnych przewidzianych w art. 89 u.p.o. mimo braku przesłanek materialnych do ich zastosowania.
Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 lipca 2019 r. (sygn. akt I OSK 689/19). Wskazał, że art. 89 u.p.o. odnosi się wyłącznie do likwidacji szkół jako jednostek organizacyjnych, a nie do zespołów szkół, które same w sobie nie mają odrębnego bytu prawnego, a jedynie organizacyjny.
PRZYKŁAD 4
Włączenie technikum do zespołu
Rada powiatu podjęła uchwałę o włączeniu technikum nr 1 w B do już funkcjonującego Zespołu Szkół Technicznych nr 2 w tej samej miejscowości. Uchwała miała wejść w życie z dniem 1 września. Część rodziców i nauczycieli złożyła skargę, twierdząc, że powiat nie zawiadomił ich z odpowiednim sześciomiesięcznym wyprzedzeniem, nie uzyskał opinii kuratora oświaty, co ich zdaniem powinno skutkować stwierdzeniem nieważności uchwały. Organ odpowiedział, że włączenie szkoły do zespołu nie stanowi przekształcenia w rozumieniu art. 89 u.p.o., zatem procedura likwidacyjna nie ma w tym przypadku zastosowania. Swoje stanowisko oparł na art. 91 ust. 7a pkt 1 u.p.o. oraz aktualnym orzecznictwie. Dzięki temu działanie organu zostało uznane za legalne – reorganizacja nie miała charakteru przekształcenia sensu stricto, a jej celem było usprawnienie zarządzania placówkami.
PRZYKŁAD 5
Konsolidacja placówek w jedną jednostkę
Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie włączenia liceum ogólnokształcącego do nowo tworzonego zespołu szkół. W uzasadnieniu uchwały wskazano, że włączenie placówki do zespołu nie stanowi przekształcenia w rozumieniu art. 89 u.p.o., co zostało wyraźnie potwierdzone w art. 91 ust. 7a pkt 1 u.p.o. Uzasadnienie jest prawidłowe. Rada powiatu nie była zatem zobowiązana do przeprowadzenia procedury przekształcenia, w tym m.in. zawiadamiania rodziców, uczniów pełnoletnich, kuratora oświaty czy związania się terminem sześciu miesięcy przed początkiem roku szkolnego. Sama czynność miała charakter organizacyjny i polegała na konsolidacji szkół w jedną jednostkę – zespół – co miało zapewne na celu usprawnienie zarządzania i obsługi administracyjno-finansowej jednostek.
W praktyce może się zdarzyć, że część procesu reorganizacji jest przekształceniem, a część nie (por. wyrok WSA w Olsztynie z 29 czerwca 2023 r. (sygn. akt II SA/Ol 336/23).
PRZYKŁAD 6
Rozwiązania hybrydowe
Rada gminy utworzyła zespół, w skład którego wchodziło przedszkole i szkoła podstawowa. Jego utworzenie w świetle art. 91 ust. 7a u.p.o. nie jest przekształceniem. Tę zmianę organizacyjną poprzedzało:
– zlikwidowanie zerówek w szkołach (proces ten jest przekształceniem),
– połączenie zerówek w przedszkole (nie stosuje się procedury likwidacyjnej, na podstawie art. 92 u.p.o.).
Utworzenie oddziału
Kwalifikacja określonej zmiany organizacyjnej jako niebędącej przekształceniem szkoły wynika nie tylko z ustawy, lecz także z przepisów wykonawczych. Przykładowo, zgodnie z par. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, utworzenie w szkole podstawowej oddziału przedszkolnego, specjalnego, integracyjnego, dwujęzycznego, sportowego, mistrzostwa sportowego lub przysposabiającego do pracy nie stanowi przekształcenia w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.s.p.
PRZYKŁAD 7
Powstanie oddziału sportowego
1 września szkoła podstawowa otworzy oddział sportowy dla uczniów klas IV–VI. Działanie to zgodnie z par. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wymaga zastosowania procedury przewidzianej dla przekształcenia szkoły i może zostać przeprowadzone wyłącznie na podstawie decyzji organu prowadzącego (gminy), uwzględnionej w arkuszu organizacyjnym.
PRZYKŁAD 8
Utworzenie klasy integracyjnej
Dyrektor szkoły podstawowej w porozumieniu z organem prowadzącym (miastem) zaplanował utworzenie od 1 września oddziału integracyjnego w klasie pierwszej. W oddziale tym będzie uczyć się 15 uczniów, w tym troje z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Organizacja nauczania została przewidziana w arkuszu organizacyjnym szkoły, z uwzględnieniem obecności dwóch nauczycieli w klasie (prowadzącego i wspomagającego) oraz koniecznego wsparcia specjalistów. W związku z tym, że utworzenie oddziału integracyjnego nie wiąże się ze zmianą typu lub rodzaju szkoły ani nie wpływa na jej strukturę organizacyjną w sposób wymagający uchwały organu stanowiącego, działanie to nie jest traktowane jako przekształcenie szkoły w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o. W konsekwencji nie było konieczne podejmowanie uchwały o zamiarze przekształcenia ani przeprowadzanie formalnej procedury z udziałem kuratora, rodziców czy związków zawodowych.
Poglądy doktryny i orzecznictwo
W wielu sytuacjach, gdy nie ma jednoznacznych regulacji prawnych, rozstrzygnięcie charakteru danej reorganizacji wymaga odwołania się do dorobku doktryny oraz utrwalonych linii orzeczniczych. I tak np. w literaturze i orzecznictwie wskazuje się m.in., że:
► Nie stanowią przekształcenia zmiany, niepowodujące istotnego zmniejszenia rozmiarów lub zmiany przedmiotu dotychczas prowadzonej działalności, np. połączenie dwóch dotychczas odrębnych oddziałów szkoły z uwagi na zmniejszenie się liczby uczniów. Ponadto przekształceniem w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o. nie jest połączenie dwóch odrębnych oddziałów szkoły z uwagi na zmniejszenie się liczby uczniów lub korekta adresu szkoły (M. Pilich (red.), „Prawo oświatowe. Komentarz”, Lex 2022/el).
► Likwidacja internatu jako fakultatywnego elementu wewnętrznej struktury organizacyjnej szkoły nie jest przekształceniem (por. NSA w wyroku z 18 czerwca 2021 r. sygn. akt III 3423/21).
► Utworzenie w szkole oddziału mistrzostwa sportowego nie stanowi przekształcenia szkoły, o którym mowa w art. 89 ust. 9 u.p.o. Tym samym skoro samo utworzenie oddziałów (klas) mistrzostwa sportowego w liceum ogólnokształcącym nie stanowi jego przekształcenia w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o., to tym bardziej nadanie takiemu liceum do jego nazwy zwrotu „Mistrzostwa Sportowego” nie może być traktowane jako przekształcenie (patrz: wyrok NSA z 14 lutego 2024 r., sygn. akt III OSK 554/23).
PRZYKŁAD 9
Zmiana nazwy
Rada miasta uchwaliła zmianę nazwy istniejącego II Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład Zespołu Szkół nr 1 na II Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego, argumentując, że w szkole od kilku lat funkcjonują oddziały mistrzostwa sportowego, w których prowadzone są zajęcia specjalistyczne z piłki ręcznej i pływania. Nie wprowadzono żadnych zmian w strukturze organizacyjnej, ofercie edukacyjnej, lokalizacji szkoły czy w sposobie funkcjonowania placówki. Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały, twierdząc, że zmiana nazwy oznacza przekształcenie szkoły, które wymaga uprzedniego przeprowadzenia procedury opisanej w art. 89 ust. 1 i 9 u.p.o., czyli najpierw podjęcia uchwały o zamiarze przekształcenia, a następnie uchwały o przekształceniu. W ocenie organu nadzoru, pominięcie tego trybu stanowiło istotne naruszenie prawa. Gmina zaskarżyła rozstrzygnięcie nadzorcze do sądu. Ten przyznał rację JST, wskazując, że zmiana nazwy miała charakter porządkujący, odpowiadający stanowi faktycznemu, ponieważ już wcześniej w liceum prowadzono szkolenie sportowe w wymaganym zakresie. Sąd uznał, że nie doszło do przekształcenia szkoły w rozumieniu art. 89 ust. 9 u.p.o., a więc nie było podstaw do zastosowania wskazanej procedury. Dodatkowo sąd zauważył, że uchwała nie wprowadzała nowych funkcji, nie ograniczała oferty ani nie zmieniała typu szkoły.
Zakończenie działalności internatu
Zgodnie z art. 107 u.p.o. szkoła może zorganizować internat, jego utworzenie nie jest jednak obowiązkowe. Zdaniem NSA, wyrażonym w wyroku z 18 czerwca 2021 r. (sygn. akt III OSK 3423/21) nie stanowi on samodzielnej placówki, a jedynie fakultatywny element wewnętrznej struktury organizacyjnej szkoły. Nie jest on także elementem definiującym istotę konkretnej placówki oświatowej, a tym samym cele, które realizuje dana szkoła. Jego likwidacja nie może być uznana za przekształcenie szkoły.
Ustawowe wyjątki
Reorganizacja może być przekształceniem, w którym jednak z woli ustawodawcy nie stosuje się przepisów o likwidacji.
Przykładem jest regulacja zawarta w art. 91 ust. 1 u.p.o., która dopuszcza możliwość fakultatywnego przekształcenia oddziału przedszkolnego funkcjonującego w szkole podstawowej w samodzielne przedszkole. Decyzję w tym zakresie podejmuje organ prowadzący. W przypadku takiego przekształcenia zastosowanie znajdą przepisy art. 88 ust. 1 oraz 4–8 u.p.o., co oznacza konieczność zachowania procedury analogicznej do tej, jaka obowiązuje przy zakładaniu przedszkola publicznego. Wyłączone jest natomiast stosowanie art. 89 u.p.o. (czyli przepisów o likwidacji), co uzasadnione jest tym, że przekształcenie oddziału przedszkolnego w odrębną placówkę nie wiąże się z ograniczeniem działalności oświatowej, lecz z jej rozwinięciem i instytucjonalnym uporządkowaniem. Z tego względu nie zachodzi potrzeba stosowania szczególnych gwarancji przewidzianych w art. 89 u.p.o. W konsekwencji organ prowadzący sporządza akt założycielski dla nowego przedszkola oraz ustala jego pierwszy statut, który następnie przedkłada do zaopiniowania właściwemu kuratorowi oświaty.
Warto wskazać, że zgodnie z art. 91 u.p.o. przedszkole powstałe w ramach przekształcenia z mocy prawa tworzy zespół ze szkołą podstawową, w której dotychczas były zorganizowane oddziały przedszkolne. Jeśli dana szkoła podstawowa działa już w ramach zespołu szkół, to przedszkole wchodzi w skład tego zespołu.
PRZYKŁAD 10
Przekształcenie oddziałów przedszkolnych w przedszkole
W szkole podstawowej od kilku lat funkcjonowały dwa oddziały przedszkolne. W związku z rosnącą liczbą dzieci w wieku przedszkolnym oraz potrzebą zapewnienia lepszych warunków lokalowych i organizacyjnych, rada gminy podjęła decyzję o przekształceniu oddziałów przedszkolnych w samodzielne przedszkole publiczne.
Przekształcenie na podstawie art. 91 ust. 1 u.p.o. ma charakter fakultatywny i dlatego nie wymagało zastosowania przepisów o likwidacji, o których mowa w art. 89 u.p.o. Rada gminy uchwaliła akt założycielski nowego przedszkola oraz nadała mu statut, następnie dokumenty zostały przedłożone do zaopiniowania kuratorowi oświaty. Zgodnie z przepisami, nowo powstałe przedszkole automatycznie weszło w skład zespołu z dotychczasową szkołą podstawową, w której funkcjonowały przekształcone oddziały. Dzięki temu zachowano ciągłość zarządzania jednostką i uniknięto potrzeby powoływania odrębnego zespołu szkół.
Z kolei zgodnie z art. 89 ust. 13 u.p.o. organ prowadzący publiczną inną formę wychowania przedszkolnego może przekształcić tę formę w publiczne przedszkole. Do przekształcenia nie stosuje się przepisów art. 89 ust. 1–9 u.p.o. (dotyczących likwidacji). Zakres tego przepisu obejmuje wszystkie publiczne inne formy wychowania przedszkolnego, a więc zarówno prowadzone przez JST, jak i przez inne osoby prawne lub osoby fizyczne na podstawie zezwolenia. ©℗
Dwie uchwały, zawiadomienia i konsultacje
Stosowanie do przekształcenia szkoły przepisów dotyczących jej likwidacji oznacza, że organ stanowiący JST zobowiązany jest do podjęcia dwóch odrębnych uchwał: o zamiarze przekształcenia oraz o jego przeprowadzeniu – przy czym każda z nich musi zawierać odpowiednie uzasadnienie.
Dodatkowo obowiązkowe jest zawiadomienie rodziców uczniów, kuratora oświaty (z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem) oraz organu wykonawczego JST, a projekt uchwały podlega uprzedniej konsultacji ze związkami zawodowymi.
Obie uchwały należy przedłożyć wojewodzie sprawującemu nadzór w terminie siedmiu dni od daty ich podjęcia. ©℗
Podstawa prawna
art. 89, art. 91, art. 92, art. 98 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1043)
par. 1 pkt 13 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2736)