Gmina może w każdej chwili od wołać polecenie służbowe o czasowym powierzeniu innej pracy i przywrócić pracownika do wykonywania pracy dotychczasowej.

Jak traktować powierzenie innej pracy pracownikowi samorządowemu

Czasowe powierzenie innych obowiązków pracownikowi samorządowemu reguluje art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.), w myśl którego „Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami”. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.

Przypomnijmy, że zgodnie z ogólną zasadą, w sytuacji, jeśli pracodawca chce zmienić pracownikowi warunki pracy i płacy, musi mu wręczyć tzw. wypowiedzenie zmieniające określone w art. 42 kodeksu pracy (dalej: k.p.). Zgodnie z jego par. 2 „wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki. W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia”. Jednak z kolei na mocy art. 42 par. 4 k.p. wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający trzech miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.

Sąd Najwyższy w wyroku z 12 kwietnia 2017 r. (sygn. akt I PK 345/16) zauważył, że ewidentne podobieństwo art. 21 ustawy o pracownikach samorządowych do art. 42 par. 4 k.p. nakazuje uwzględnić przy wykładni pierwszego z wymienionych przepisów ugruntowane poglądy orzecznictwa dotyczące tego drugiego. W konsekwencji sądy uznają, że powierzenie innej pracy na podstawie art. 42 par. 4 k.p. nie stanowi oświadczenia woli, lecz jest dokonywane przez wydanie polecenia. W wyroku z 18 września 2014 r. SN (sygn. akt III PK 138/13) wskazał, że „Do takiego powierzenia nie mają zastosowania przepisy o wypowiadaniu umowy o pracę. (…) Powierzenie innej pracy nie musi być dokonane na piśmie ani zawierać uzasadnienia, nie wymaga uprzedniej konsultacji z reprezentującą pracownika organizacją związkową, a pracodawca nie ma obowiązku informowania pracownika o możliwości odwołania się do sądu”.

Bez procedury jak dla wypowiedzenia zmieniającego

SN uzasadnił, że czasowe powierzenie obowiązków z art. 21 u.p.s. jest instytucją szczególną i odrębną od czasowego powierzenia innej pracy z art. 42 par. 4 k.p., a zwłaszcza od uregulowanej w art. 42 par. 1–3 k.p. instytucji wypowiedzenia zmieniającego. W rezultacie nie ma żadnych podstaw do uzupełniającego odpowiedniego stosowania w tym zakresie kodeksu pracy, w szczególności zaś przewidzianej w nim „procedury wypowiedzenia zmieniającego”, a w konsekwencji tego konieczności zachowania odpowiedniego okresu wypowiedzenia. Tak więc pracodawca w każdej chwili może cofnąć powierzenie innej pracy pracownikowi samorządowemu.

Zapraszamy do zadawania pytań: sia@gazetaprawna.pl. ©℗