Od 1 września 2025 r. uczniowie klas VII i VIII podstawówki będą mogli zostać zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo łaciny w przypadku, gdy realizują naukę języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego. Rodzice będą musieli złożyć w tej sprawie wniosek do dyrektora szkoły.

Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2572 ze zm.), który jest w trakcie konsultacji społecznych.

Resort edukacji wyjaśnia, że na naukę pierwszego języka obcego nowożytnego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej przeznacza się po trzy godziny tygodniowo, a na naukę drugiego – po dwie godziny. Zaproponowana zmiana ma spowodować, że uczniowie realizujący naukę języka mniejszości lub regionalnego, którzy w sumie uczą się trzech języków (czterech, jeśli wliczymy w to również naukę języka polskiego), będą mogli mieć o dwie godziny tygodniowo mniejszy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Dzięki tej zmianie legislacyjnej nastolatkowie nie będą nadmiernie obciążeni nauką. Z takim jednak zastrzeżeniem, że w sytuacji, gdy w ciągu roku szkolnego uczeń zrezygnuje z nauki dodatkowego języka mniejszości lub regionalnego, będzie zobowiązany rozpocząć naukę drugiego języka. Zmiana obejmie ponad 85 tys. uczniów i będzie dotyczyć ponad tysiąca placówek oświatowych.

Obecnie, zgodnie z par. 6 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. Takie zwolnienie może też nastąpić na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej albo orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, z których wynika taka potrzeba. ©℗