statystyki

Obligacje przychodowe - legalny sposób na pustkę w gminnym portfelu

autor: Kamil Wawrach07.09.2016, 09:38; Aktualizacja: 07.09.2016, 10:20
oszczędzanie, pieniądze, monety

Zasadniczą zaletą dla emitentów obligacji przychodowych jest odejście od ogólnej reguły, zgodnie z którą emitent odpowiada za zobowiązania wynikające z obligacji całym swoim majątkiemźródło: ShutterStock

Jest instrument finansowy, który pomoże sięgnąć po unijne wsparcie, nawet gdy art. 243 ustawy o finansach publicznych nie pozwala na kredyt. Mimo że zastosowanie go nie jest proste, to warto spróbować.

By sprostać ograniczeniom reguły wydatkowej określonej w art. 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), samorządy radzą sobie, jak mogą, coraz częściej narażając się na zarzut stosowania tzw. kreatywnej księgowości. Tymczasem ustawodawca, uchwalając 15 stycznia 2015 r. nową ustawę o obligacjach (Dz.U. z 2015 r. poz. 238 ze zm.), istotnie zmodyfikował narzędzie pozwalające JST pozyskiwać dodatkowe finansowanie bez obciążania wskaźników wspomnianej reguły wydatkowej.

Obligacje przychodowe, bo o nich mowa, są szczególnym rodzajem dłużnych instrumentów finansowych. Za ich pomocą emitent zaciąga u obligatariusza dług, którego spłata następuje na warunkach przewidzianych w warunkach emisji, z przychodów lub majątku przedsięwzięć sfinansowanych ze środków uzyskanych z emisji obligacji. W praktyce emisja obligacji przychodowych ma służyć w całości lub części finansowaniu przedsięwzięcia czy inwestycji, które powinno w określonym czasie generować strumień przychodów pozwalający na spłatę bieżących zobowiązań wynikających z obligacji.

Obawy jednostek samorządu terytorialnego

Zaplanowanie inwestycji w oparciu o emisję obligacji przychodowych wymaga przygotowania szczegółowego biznesplanu i przekonania inwestorów, że inwestycja taka będzie generować przychody. Wpływ na postawę jednostek samorządu terytorialnego mają również banki, dla których finansowanie w oparciu o obligacje zwykłe przybiera najczęściej formę parakredytu, a banki dysponują utartymi procedurami i wzorcami dokumentów. Obligacje przychodowe są natomiast bardziej złożonym instrumentem wymagającym stałego nadzoru ze strony instytucji finansowej. Z uwagi na specyfikę zaspokojenia obligatariuszy, wymagane jest stałe monitorowanie sytuacji finansowej emitenta (inwestycji). Wdrożenie procedury emisyjnej powinno być poprzedzone solidną analizą sytuacji spółki komunalnej lub samej jednostki samorządu terytorialnego, często połączoną z koniecznością restrukturyzacji emitenta. Jednostki samorządu terytorialnego zamiast widzieć w tym szansę na usprawnienie działalności, postrzegają to jako swoisty kłopot. Jednostki samorządowe niechętnie też korzystają z wyspecjalizowanych doradców ekonomicznych i prawnych, uważając, że związane z tym wydatki nie przyniosą widocznych efektów.

Podmioty uprawnione do emisji


Pozostało jeszcze 75% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane