Nie ma wątpliwości co do tego, że gmina może powołać spółkę komunalną, która będzie się zajmować odbiorem odpadów od mieszkańców. Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej).
Dochody JST
Podobnie nie budzi wątpliwości to, że wspomniane w pytaniu opłaty są jednym ze źródeł dochodów gminy. Zgodnie z art. 6i ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa czystościowa) obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
1) w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
2) w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne;
3) w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
Na co można wydać
Aby jednak odpowiedzieć na pytanie, czy z powyższych opłat można pokryć koszty utworzenia spółki komunalnej zajmującej się odbiorem odpadów, trzeba przeanalizować art. 6 r ustawy czystościowej. Określa on dopuszczalne przeznaczenie środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
I tak w myśl art. 6 r ust. 1a ustawy czystościowej środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą zostać wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (ten przepis zalicza się do szczególnych zasad wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem ogranicza przeznaczanie omawianych środków). W myśl art. 6 r ust. 2 ustawy czystościowej z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu;
4) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Ponadto w kolejnych przepisach są doprecyzowane inne możliwe przeznaczenia wpływów z opłat. Mianowicie zgodnie z ust. 2 a gmina może pokryć z nich koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Z kolei w myśl ust. 2 aa z tych opłat gmina może pokryć koszty utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami.
W myśl ust. 2 b z pobranych opłat gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania.
Z kolei zgodnie z ust. 2 c środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, gmina wykorzystuje na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym kosztów, o których mowa w ust. 2 a, 2 aa i 2 b, a także kosztów wyposażenia terenów przeznaczonych do użytku publicznego w pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz organizacji i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
Z przepisów nie wynika zatem wprost, czy byłoby możliwe pokrycie kosztów powołania nowej spółki komunalnej, której zadaniem ma być świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, z opłat wnoszonych przez usługobiorców.
RIO wyjaśnia
Pomocne w odpowiedzi na pytanie postawione ma wstępie może być zatem stanowisko RIO w Katowicach zawarte w piśmie z 18 czerwca 2024 r. (znak WA-023/42/24). Izba odpowiadała na wniosek jednego z miast dotyczący możliwości pokrycia kosztów związanych z powołaniem przez miasto nowej spółki z opłat pobranych za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Izba podkreśliła, że w art. 6 r ustawy czystościowej ustawodawca wyraźnie wskazał na zamknięty katalog kosztów, które mogą być finansowane z dochodów uzyskanych z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wobec tego w ocenie katowickiej RIO „w obecnym stanie prawnym brak jest podstaw do pokrycia wydatków związanych z powołaniem i funkcjonowaniem spółki, której gmina powierzy realizację zadań przewidzianą wyżej wymienionymi przepisami”.
Zatem gmina nie może przeznaczyć środków pochodzących z opłat od mieszkańców na powołanie spółki komunalnej, nawet jeśli ta spółka będzie realizować zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Środki z opłat powinny służyć przede wszystkim finansowaniu faktycznych czynności i zadań w zakresie gospodarki odpadami, a nie finansowaniu wydatków pośrednio powiązanych z systemem gospodarowania odpadami. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 6 i, art. 6 r ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 399)
art. 2 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679)