Czy można sprzedać bezprzetargowo nieruchomość gruntową w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej w sytuacji, gdy jest dwóch potencjalnych kupców zainteresowanych jej nabyciem, którzy sąsiadują z tą nieruchomością? Jeden z nich chce dać wyższą cenę niż drugi.

Sprzedaż bezprzetargowa jest szybsza niż przetarg, a gmina nie będzie długo czekać na środki pieniężne. Nieruchomość to wąski pas gruntu: ma ok. 2 m szerokości i 20 m długości. Czy rada gminy może podjąć uchwałę w tej sprawie? Kiedy tryb bezprzetargowy sprzedaży nieruchomości jest zgodny z przepisami?

Nieruchomości gminne mogą być m.in. przedmiotem sprzedaży. Co ważne, w myśl art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) zasadą jest zbywanie nieruchomości w drodze przetargowej. Z kolei sprzedaż bezprzetargowa należy do określonych w u.g.n. wyjątków (ich katalog jest zamknięty). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 37 u.g.n. nieruchomość może być sprzedawana bez przetargu, jeśli:

  • jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu (sytuacje te szczegółowo opisuje art. 34 u.g.n.;
  • zbycie następuje między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego (JST) oraz między tymi jednostkami;
  • jest zbywana na rzecz osób fizycznych i prawnych, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także na rzecz organizacji pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego;
  • zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny;
  • sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego;
  • przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, w sytuacji, gdy mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości;
  • ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samo rządowej osoby prawnej, lub majątek tworzonej fundacji;
  • jest zbywana na rzecz zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną, na której terenie jest położona;
  • przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości.

Postanowienia organów

W omawianym stanie faktycznym warto zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 kwietnia 2021 r. (sygn. akt I OSK 2771/20). Podkreślił on m.in., że: „zwolnienie od trybu przetargowego uwarunkowane jest łącznym spełnieniem warunków:

  • niezbędności nieruchomości (jej części) do poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej oraz
  • brakiem możliwości jej samodzielnego zagospodarowania.

Gdy przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej część, mogące poprawić warunki zagospodarowania jednej tylko nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej część nabyć, a nie mogą one być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości, dopuszczalne jest jej zbycie w drodze bezprzetargowej. Dowodzi się braku podstaw dla przeprowadzania przetargu, gdy zainteresowana nabyciem nieruchomości jest tylko jedna osoba, a ratio legis przetargu sprowadza się do stworzenia równych szans wszystkim chętnym, gdy jest ich wielu”.

!Przepisy dotyczące bezprzetargowego zbycia nieruchomości są bezwzględnie obowiązującymi. Tym samym nie mogą być zmieniane lub modyfikowane w drodze zarządzenia wójta czy uchwały rady gminy.

W ocenie wskazanego w pytaniu zagadnienia pomocne będzie także stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu zawarte w wystąpieniu pokontrolnym z 18 czerwca 2024 r. (znak NKO.401-18/2024). Izba wskazała w nim, że podczas sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej w trybie bezprzetargowym w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej doszło do nieprawidłowości, gdyż nie zostały spełnione przesłanki uprawniające do zbycia nieruchomości w tym trybie). Natomiast w ramach wniosku pokontrolnego RIO nakazała jednostce, aby: „w przypadku sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej respektować warunki określone w art. 37 ust. 2 pkt 6) u.g.n.”.

Niezasadne argumenty

Reasumując, w podanym stanie faktycznym gmina nie powinna zbywać nieruchomości w trybie bezprzetargowym, gdyż jej zakupem były zainteresowane dwie osoby. Argumenty celowościowe, takie jak chęć sprawnego przeprowadzenia procedury czy szybkiego uzyskania pieniędzy, nie mogą uzasadniać odstąpienia od stosowania wspomnianych zasad (które i tak są regulacjami szczególnymi).

Co więcej, ewentualne podjęcie uchwały przez radę gminy o bezprzetargowym zbyciu nieruchomości jest niedopuszczalne, bowiem regulacje z art. 37 u.g.n. mają status przepisów bezwzględnie obowiązujących, które nie mogą być zmieniane ani modyfikowane w drodze zarządzeń czy uchwał organów gminy. W opisanej sprawie gmina musi przeprowadzić procedurę przetargową z uwzględnieniem przepisów u.g.n. Jeśli tego nie zrobi, naraża się na zarzuty ze strony RIO. ©℗