Kandydat startujący w wyborach samorządowych nie może agitować na rzecz kolegów startujących do Parlamentu Europejskiego. I odwrotnie. Te dwie kampanie należy rozdzielić – wskazała Państwowa Komisja Wyborcza.

7 kwietnia odbędą się wybory samorządowe, dwa tygodnie później zaplanowano drugą turę w przypadku braku wyboru włodarza. Z kolei 9 czerwca będą wybory do Parlamentu Europejskiego. Oznacza to, że mamy do czynienia z nałożeniem się na siebie dwóch kampanii. Państwowa Komisja Wyborcza przestrzega jednak przed ich łączeniem przez komitety wyborcze. – Kampanie powinny się obywać równolegle – wynika z wyjaśnień z 12 marca 2024 r. dotyczących zasad prowadzenia i finansowania agitacji wyborczej w czasie równoczesnego trwania kampanii wyborczej w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego zarządzonych na 7 kwietnia 2024 r. i kampanii wyborczej w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na 9 czerwca 2024 r. (nr ZKF.624.116.2024), które zostały opublikowane na stronie PKW.

Odrębne komitety

PKW argumentuje, że podmiotami prowadzącymi i finansującymi kampanię wyborczą są komitety wyborcze utworzone odrębnie dla każdych wyborów. „Odrębność ta dotyczy w szczególności komitetów utworzonych przez te same partie polityczne lub koalicje utworzone przez te same partie polityczne” – wskazano w wyjaśnieniach. PKW podkreśla, że działalność komitetów wyborczych uczestniczących w poszczególnych wyborach musi być od siebie ściśle oddzielona. „Niedopuszczalne jest prowadzenie przez komitet wyborczy uczestniczący w jednych wyborach agitacji na rzecz kandydatów zgłoszonych w drugich wyborach” – poinstruowała PKW.

Co więcej, zdaniem PKW, komitety wyborcze uczestniczące w poszczególnych wyborach prowadzą odrębną gospodarkę finansową. Niedopuszczalne jest wydatkowanie środków komitetu uczestniczącego w jednych wyborach na finansowanie działań komitetu uczestniczącego w drugich wyborach. PKW wyjaśnia, że komitety wyborcze nie mogą podejmować wspólnych lub współfinansowanych działań.

Publikacja materiałów

Komisja wskazuje też na jeszcze inną, istotną kwestię: otóż materiały wyborcze komitetów wyborczych zgodnie z wymogami art. 109 par. 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2408, dalej: k.w.) powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą. W przypadku komitetów o tożsamych lub zbliżonych nazwach, uczestniczących w różnych wyborach, nazwa komitetu uczestniczącego w wyborach do Parlamentu Europejskiego powinna być rozszerzona o wskazanie wyborów, w których komitet uczestniczy (a więc powinna się znaleźć przykładowo adnotacja: „Materiał Komitetu Wyborczego ………, uczestniczącego w wyborach do Parlamentu Europejskiego”). Komisja zaznaczyła, że dotyczy to także oznaczeń, o których mowa w art. 112 k.w. Zgodnie z tym przepisem informacje, komunikaty, apele i hasła wyborcze ogłaszane w prasie drukowanej na koszt komitetów wyborczych muszą zawierać wskazanie, przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą. Odpowiedzialnym za umieszczenie tego wskazania jest redaktor w rozumieniu ustawy z 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1914). ©℗